Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

makrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Andertz

Aktiv medlem
Har funderat på en sak... varför heter det makro när man fotar små saker? Borde det inte heta mikro? Är det för att man makrofierar det mikroba, eller...? :confused:

Undrande Andertz
 

pettersson

Aktiv medlem
Det låter ju troligt. Någon annan anledning kan inte jag komma på.

När man plåtar med vidvinkel, ska det då heta mikrofotografering för att man mikrofierar det makroba?:D

Andreas.
 

acke

Avslutat medlemskap
Termen "mikrofotografering" finns faktiskt oxå. Makro betyder förstoringsgrader nära 1:1. Mikro betyder ännu högre förstoring. Exakt var gränsen går vet jag inte, men säg skala 10:1, det skulle jag kalla mikrofoto.
 

Andertz

Aktiv medlem
Åhå, tja, törhända kan det vara så att skalan har betydelse (inte bara storleken :p).
Då är man lite närmare sanningen i en av mänsklighetens stora gåtor :D

Inte längre fullt så undrande Andertz
 

trazan

Aktiv medlem
Macro är till skala 1:1 och när den tröskeln är passerad så blir det Micro... Nano..Ångström.
 

Olle

Aktiv medlem
Det stämmer det acke och trazan skriver, men för att göra det hela lite mer komplicerat har Nikon valt att kalla sina makroobjektiv (<1:1) för "Micro" och sina mikroobjektiv (>1:1) för "Macro". Alla andra tillverkare gör, så vitt jag vet, tvärtom.
 
ANNONS