Annons

D300-filer kraschar utforskaren

Produkter
(logga in för att koppla)

KristianV3

Avslutat medlemskap
Jag har inte heller gjort någon som helst manuell uppdatering för att kunna titta på mina Nikonfiler. Trots att jag använder Windows :) Nu brukar jag inte använda utforskaren så speciellt ofta. Använder LR till att titta på mina bilder..
"Utforskaren" eller "Explorer" som den igentligen heter, är själva gränssnittet mot datorn, så det är inte bara det filhanterings program det vid första anblicken ser ut att vara.
Jag postar en del bilder på Flickr, det gör jag med Internet explorer, när websidan ber mig välja filer att ladda upp, då är det "Utforskaren/Explorer" som arbetar. Då vart det inte kul o ladda upp bilder, då var gång jag närmade mig en mapp med NEF filer, crachade hela Utforskaren, startlisten, alla ikoner på skrivbordet, allt strejkade. Man har fått kopiera det man vill ladda upp, långt ifrån alla NEF filer med Bridge för att sedan ladda upp dem. Inte jordens undergång, men en massa merarbete.. Strul man inte räknade med när man köpte sin nya fina kamera. Tog liksom udden av glädjen med nya kameran.
Vad som fungerar för den ena, fungerar inte för den andra, beror ju på arbetsflöde man väljer och vad man gör med sina bilder.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag har full förståelse för ditt problem. Skulle bli galen om det var min dator men vad jag inte förstår är varför det fungerar på vissa datorer men inte på andra.

Som jag skrev så har jag haft noll problem med att förhandsgranska mina råfiler i utforskaren under alla år jag har haft mina Nikons. Däremot känner jag till andra där det inte har fungerat. Varför då? Jag har som sagt inte gjort något annat än slagit på automatiska uppdateringar. Om det är detta som är orsaken vet jag dock inte. Bara att det fungerar på min fotodator.
 

KristianV3

Avslutat medlemskap
Samma fel, fast i Windows 7

Återanvänder denna tråd.
Samma grund fel, fast ur annan vinkel.
Postade första gången för jag körde en LapTop (Vista 32) med 4Gb ram. Nu har jag investerat i en mera Photoshop anpassad dator, stationär med 12Gb i ram. Ville dock inte investera en krona i Vista 64 bit, då jag ända från början tyckt att Vista suger.
Där jag bestälde datorn ifrån, tipsade de mig om att "Windows 7 RC1" finns för nerladning hos Microsoft. Den är dessutom helt OK vad gäller stabilitet osv. Så jag har installerat Windows 7 på nya datorn, allt jag hunnit installera har fungerat över förväntan, inklusive CS4an, som trivs aldeles utmärkt i sin nya miljö. Tom min "dongel" för mobilt bredband installerades och internet fungerade på första försöket. (Det gjorde den INTE i Vista. Krävdes några samtal till tres support innan man var igång.)

Det enda jag inte fått bukt med är visningen av mina NEF i utforskaren. (Ser givetvis bilderna i Bridge.)
Nu är felet inte lika jobbigt att leva med, då datorn inte hänger sig var gång man kommer nära en NEF (Som på Vista burken innan jag löste problemet).
Men det vore kul om någon hade en lösning på problemet...

Det jag gjort är att ladda ner den vanliga (För Vista) NEF codec'en (ver. 1.7.0) och provat att installera. Installationen går igenom, men även efter omstart visar datorn fortfarande inte bilderna.
I Windows7 finns en funktion så man kan ställa in bakåtkompabilitet för ALLA program (Som inte kräver 3D/openGL stöd) ända tillbaka till "Win 95" om man vill. Jag har använt denna funktion till ett par program (Läge: Vista SP2) men det hjälper inte för visningen av NEF...

Detta är det enda olösta problemet jag har med W7an. Annars är jag så nöjd att jag troligtvis även kommer lägga in den på LapTopen också.
 
ANNONS