Annons

Hantera jpeg-bilder med raw-inställningar i Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

clabbe_i

Ny medlem
Hej. Letar en funktion i Adobe Bridge som bara måste finnas...

Om jag har ett stort antal bilder i jpeg format som jag öppnat i camera raw och gjort justeringar på så visar Bridge som vanligt att det finns raw-justeringar knutna till respektive bild. Om jag sedan skall lämna ut digitala kopior av bilderna så vill jag att raw-justeringarna ska "bli ett med bilden" så att den som får dom inte kan se och ändra justeringarna som jag gjort. Visst, jag kan öppna bilderna i Photoshop och spara om filerna en och en eller köra en automatiserad sparning av alla bilder, men det tar lång tid. Min fråga är därför:

Vad/var är kommandot i Adobe Bridge för att raw-justeringarna ska göras på bilden och skapa en "ren" jpeg-bildfil?

Jag har Bridge och Photoshop CS5.

Tacksam för svar!
/Claes
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Hej. Letar en funktion i Adobe Bridge som bara måste finnas...

Om jag har ett stort antal bilder i jpeg format som jag öppnat i camera raw och gjort justeringar på så visar Bridge som vanligt att det finns raw-justeringar knutna till respektive bild. Om jag sedan skall lämna ut digitala kopior av bilderna så vill jag att raw-justeringarna ska "bli ett med bilden" så att den som får dom inte kan se och ändra justeringarna som jag gjort. Visst, jag kan öppna bilderna i Photoshop och spara om filerna en och en eller köra en automatiserad sparning av alla bilder, men det tar lång tid. Min fråga är därför:

Vad/var är kommandot i Adobe Bridge för att raw-justeringarna ska göras på bilden och skapa en "ren" jpeg-bildfil?

Jag har Bridge och Photoshop CS5.

Tacksam för svar!
/Claes
Markera bilderna, välj Tools>Image Processor.

eller

Öppna alla bilderna i Camera Raw, välj Save

Du måste alltså spara om alla som nya Jpeg, men du behöver inte göra det på det jobbiga sättet.
 

clabbe_i

Ny medlem
Markera bilderna, välj Tools>Image Processor.

eller

Öppna alla bilderna i Camera Raw, välj Save

Du måste alltså spara om alla som nya Jpeg, men du behöver inte göra det på det jobbiga sättet.
Ok, ska testa det. Tack för snabbt svar.
Förresten, moderskeppet är enligt mig en kanonbra sajt!
 

jaanK

Aktiv medlem
Nu kör jag inte bridge eller riktigt vet vad de båda alternativen verkligen gör,
men plockar de verkligen bort camerawstyrinformationen från EXIFen i jpegbilden?
Alltså måste man inte göra typ save-for-webb?

(lika off topic: Moderskeppet ÄR en bra site)
 

clabbe_i

Ny medlem
Nu kör jag inte bridge eller riktigt vet vad de båda alternativen verkligen gör,
men plockar de verkligen bort camerawstyrinformationen från EXIFen i jpegbilden?
Alltså måste man inte göra typ save-for-webb?

(lika off topic: Moderskeppet ÄR en bra site)
Kanske vore bäst att låta någon mer insatt svara, men jag ger ett svar sålänge. Är övertygad om att det är en slags "förstörande" operation då bland annat kantbeskurna områden raderas. Innan så kan man gå in i camera raw och göra om eller ångra beskärningen.
 
ANNONS