Annons

Microsoft erbjuder Codec för RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkehh

Avslutat medlemskap
Hej,

Microsoft erbjuder nu en codec för att läsa RAW-filer från vanliga kameratillverkare. Läs mer på min blog.

Mvh
/henrik
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Tack! Helt underbart.. men också en sådan självklar uppdatering!

Varför i hela friden har inte detta släppts tidigare?!
 

Jocke Ww

Aktiv medlem
Ok.
Men vilken version är för vad?
Eller vad skiljer dessa åt?

MicrosoftCodecPack_amd64.msi 8.5MB
MicrosoftCodecPack_x86.msi4.6MBr
 

Tumbleweed

Avslutat medlemskap
Ok.
Men vilken version är för vad?
Eller vad skiljer dessa åt?

MicrosoftCodecPack_amd64.msi 8.5MB
MicrosoftCodecPack_x86.msi4.6MBr
Hej!
Som jag fattar det så bör du/ kan du ladda ned båda versionerna även om du inte har en PC med amd-processor (jag tolkade dessa versioner först som versioner för de olika processorerna).
Men det tycks som om amd-versionen fixar (RAW-)tumnaglarna så att du kan se dessa direkt i sina mappar på hårddisken.
x86-versionen verkar vara mer för att möjliggöra visning av dessa filer i program liknande Windows Live Photo gallery.
(Åtminstonde fick jag den uppfattningen när jag testade. Bör kanske tilläggas att jag kör ett 64-bitars Windows 7-system).
Mer information kan ni finna i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=136005
 
Senast ändrad:

j2^

Aktiv medlem
Hej!
Som jag fattar det så bör du/ kan du ladda ned båda versionerna även om du inte har en PC med amd-processor (jag tolkade dessa versioner först som versioner för de olika processorerna).
Men det tycks som om amd-versionen fixar (RAW-)tumnaglarna så att du kan se dessa direkt i sina mappar på hårddisken.
x86-versionen verkar vara mer för att möjliggöra visning av dessa filer i program liknande Windows Live Photo gallery.
(Åtminstonde fick jag den uppfattningen när jag testade. Bör kanske tilläggas att jag kör ett 64-bitars Windows 7-system).
Mer information kan ni finna i denna tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=136005
Sorry, men du har jättefel. Bägge paketen gör samma sak.

amd64 är avsedd för 64-bitars plattformar.
x86 är avsedd för 32-bitars plattformar.

x86 KAN användas på en 64-bitars plattform, men det är dumt att göra det, eftersom man tappar prestanda, och ökar minnesanvändningen.

amd64 kan INTE användas på ett 32-bitarssystem.

Det spelar ingen roll om man har en CPU från AMD eller Intel.
 

Tumbleweed

Avslutat medlemskap
Sorry, men du har jättefel. Bägge paketen gör samma sak.

amd64 är avsedd för 64-bitars plattformar.
x86 är avsedd för 32-bitars plattformar.

x86 KAN användas på en 64-bitars plattform, men det är dumt att göra det, eftersom man tappar prestanda, och ökar minnesanvändningen.

amd64 kan INTE användas på ett 32-bitarssystem.

Det spelar ingen roll om man har en CPU från AMD eller Intel.
Hej!

Som jag sade först fick jag uppfattningen att det var olika versioner (då jag hade lite bråttom och inte tänkte till ordentligt) för antigen AMD eller Intel, men jag senare ändrade uppfattning (det framgick kanske inte alltför tydligt i min tidigare post, vilket jag ber om ursäkt för, min hjärna tänker ibland snabbare än vad jag skriver. Så ibland missar jag vissa saker).

Men när jag laddade ned dessa versioner testade jag först x86 och fick det att funka med windows live photo gallery dock ej att få raw filerna att visas som tumnaglar (vilket jag senare kom på att det beror på att x86 är för 32-bitars OS).
Men så plockade jag ned AMD versionen och då fick jag tumnaglarna att synas (och om jag kommer ihåg rätt så ville AMD versionens installeringsprocess plocka bort en del av x86 versionens filer vilket jag gick med på. Men då fick jag inte win live photogallery att fungera förrän jag installerade x86 igen (och lät båda vara installerade).
Så min slutsats att båda versionerna kanske behövdes baserades på ett inlägg från Star2 i den tråd som jag länkade till samt "min egen erfarenhet" från nedladdningen.
Men om jag har fel i den uppfattningen så får jag väl be om ursäkt för detta också.
 

Tumbleweed

Avslutat medlemskap
Hej!

Som jag sade först fick jag uppfattningen att det var olika versioner (då jag hade lite bråttom och inte tänkte till ordentligt) för antigen AMD eller Intel, men jag senare ändrade uppfattning (det framgick kanske inte alltför tydligt i min tidigare post, vilket jag ber om ursäkt för, min hjärna tänker ibland snabbare än vad jag skriver. Så ibland missar jag vissa saker).

Men när jag laddade ned dessa versioner testade jag först x86 och fick det att funka med windows live photo gallery dock ej att få raw filerna att visas som tumnaglar (vilket jag senare kom på att det beror på att x86 är för 32-bitars OS).
Men så plockade jag ned AMD versionen och då fick jag tumnaglarna att synas (och om jag kommer ihåg rätt så ville AMD versionens installeringsprocess plocka bort en del av x86 versionens filer vilket jag gick med på. Men då fick jag inte win live photogallery att fungera förrän jag installerade x86 igen (och lät båda vara installerade).
Så min slutsats att båda versionerna kanske behövdes baserades på ett inlägg från Star2 i den tråd som jag länkade till samt "min egen erfarenhet" från nedladdningen.
Men om jag har fel i den uppfattningen så får jag väl be om ursäkt för detta också.

Jag kunde inte av någon anledning redigera min tidigare post så jag valde denna väg istället.

Jag har nu testat att avinstallera de båda uppdateringarna (jag hoppas att allt tillhörande dessa försvann) och därefter bara installera amd-versionen och nu gick det att visa både tumnaglar såväl som raw filerna i windows live photo gallery, men av någon anledning fick jag det inte att funka första gången jag testade.

Så ursäkta, mina tidigare poster.
 
ANNONS