Annons

Kontrastskillnad mellan JPEG och RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

annalena86

Medlem
Hej!

Jag har precis köpt en Canon 5d mark ii och när jag fotar har jag märkt att RAW-filerna (CR2) blir väldigt mycket mer kontrastrika än JPEG-filerna när jag laddar upp dem på datorn. Jag fotar för övrigt med picture style "superflat", där kontrast och skärpa är nere några steg för att få en "plattare" bild att efterbehandla.

Jag kan inte förstå varför CR2-filerna får denna extra kontrast i sig jämfört med jpeg och detta leder till att jag kan endast använda Jpeg-filerna... CR2-filerna blir för mig värdelösa.. (Jag fotar med RAW + L).

Är det någon som stött på detta själv eller vet vad som kan göras?

Tacksam för hjälp! Hoppas min beskrivning inte var alltför snurrig...

MVH
Anna-Lena
 

ztenlund

Aktiv medlem
Råfilens utseende följer av hur råkonverteraren tolkar filen. Den har varken högre eller lägre konstrast än jpeg-filen. Hela poängen är att man kan göra de val man önskar i efterhand. Du behöver alltså lära dig hur en lämplig råkonverterare fungerar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Jag har precis köpt en Canon 5d mark ii och när jag fotar har jag märkt att RAW-filerna (CR2) blir väldigt mycket mer kontrastrika än JPEG-filerna när jag laddar upp dem på datorn. Jag fotar för övrigt med picture style "superflat", där kontrast och skärpa är nere några steg för att få en "plattare" bild att efterbehandla.

Jag kan inte förstå varför CR2-filerna får denna extra kontrast i sig jämfört med jpeg och detta leder till att jag kan endast använda Jpeg-filerna... CR2-filerna blir för mig värdelösa.. (Jag fotar med RAW + L).

Är det någon som stött på detta själv eller vet vad som kan göras?

Tacksam för hjälp! Hoppas min beskrivning inte var alltför snurrig...

MVH
Anna-Lena
Hej!

Som min namne redan påpekat så handlar skillnaden om hur råfilerna tolkas.

Det du ser är helt enkelt skillnaden mellan hur din kamera är inställd att tolka rådata (dvs det den spar som jpeg) och hur programmet du öppnar råfilen väljer att tolka samma data. I det ena fallet kikar du på en färdig tolkning (jpeg-filen), i det andra på ett förslag till tolkning (som du kan ändra och sedan spara som t.ex. en annan jpeg.

Se det så här: En jpeg-fil är en (relativt) färdig bild. En råfil är ett underlag till att skapa en färdig bild. Så en jpeg och en råfil från samma exponering är inte två olika bilder, utan två olika nivåer i framkallningen av bilden (en nästan färdig och en knappt påbörjad).

Du kan med råkonverteringsprogrammet åstadkomma exakt (eller i alla fall bra nära) samma tolkning av rådata som kameran gjort när den skapat sin jpeg. Eller en annan tolkning. Råfiler handlar mycket om friheten att själv få tolka rådata, inte överlåta de åt kameran.

Sedan fungerar kamerans tolkning i de flesta fall alldeles utmärkt, men det är liksom en annan sak.
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Det är oftast bara den egna tillverkarens RAW-hanterare som kan läsa kamerainställningarna. Kör du med Adobes Photoshop, Elements eller Lightroom så spelar det ingen roll hur du ställer in kameran.

Använder du Adobes RAW-hanterare så finns det kurser att köpa hos Moderskeppet hur man kan använda Adobes RAW-hanterare. Själv gör jag det mesta i RAW-hanteraren.

/Gunnar
 

annalena86

Medlem
Tack Martin och Martin, nu förstår jag bättre! :)

Ok, alltså behöver jag tänka på vilken råkonverterare jag ska använda?

Jag har hittills laddat upp bilderna i Adobe Bridge (CS4)... Men jag har även tex Lightroom 3...

Har ni tips på vad jag bör använda/göra? Vad skulle ni göra?

MVH
Anna-Lena
 

annalena86

Medlem
Det är oftast bara den egna tillverkarens RAW-hanterare som kan läsa kamerainställningarna. Kör du med Adobes Photoshop, Elements eller Lightroom så spelar det ingen roll hur du ställer in kameran.

Använder du Adobes RAW-hanterare så finns det kurser att köpa hos Moderskeppet hur man kan använda Adobes RAW-hanterare. Själv gör jag det mesta i RAW-hanteraren.

/Gunnar
Tack Gunnar,

Med Adobes råhanterare, menar du alltså Camera Raw? Det är den jag redan använder...

Mvh
Anna-Lena
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack Martin och Martin, nu förstår jag bättre! :)

Ok, alltså behöver jag tänka på vilken råkonverterare jag ska använda?

Jag har hittills laddat upp bilderna i Adobe Bridge (CS4)... Men jag har även tex Lightroom 3...

Har ni tips på vad jag bör använda/göra? Vad skulle ni göra?

MVH
Anna-Lena
Sett till bildresultatet spelar det ingen roll om du kör Adobe Camera Raw (ACR, dvs det vi ofta kallar Bridge) eller Lightroom - de hanterar bilderna på exakt samma sätt, man kan säga att det bara är olika paketering av i grund och botten samma råfilskonverterare.

Sedan har kameratillverkarena (oftast) egna program, i Canons fall ett program som heter DPP. Sådana program är ofta inställda så att de som utgångspunkt tolkar råfiler precis så som kameran gjort (de kan se i råfilen hur kameran är inställd att tolka filerna). Sedan kan du ändra vidare därifrån, men du har då samma tolkning som startpunkt.

Att det kan se olika ut i till exempel DPP eller ACR/Lightroom är alltså inte att det enda programmet gör rätt och det andra fel - de bara tolkar rådata på lite olika sätt. Med lite justeringar kan man få det att bli i stort sett precis likadant.

Men generellt, ja, man kan få lite olika resultat med olika råkonverterare, men de stora skillnaderna handlar oftast mer om hur man gör justeringar, inte om vilket resultat man uppnår. Olika råkonverterare passar helt enkelt för olika sätt att arbeta och tänka när dte gäller att justera bilder.
 

annalena86

Medlem
Sett till bildresultatet spelar det ingen roll om du kör Adobe Camera Raw (ACR, dvs det vi ofta kallar Bridge) eller Lightroom - de hanterar bilderna på exakt samma sätt, man kan säga att det bara är olika paketering av i grund och botten samma råfilskonverterare.

Sedan har kameratillverkarena (oftast) egna program, i Canons fall ett program som heter DPP. Sådana program är ofta inställda så att de som utgångspunkt tolkar råfiler precis så som kameran gjort (de kan se i råfilen hur kameran är inställd att tolka filerna). Sedan kan du ändra vidare därifrån, men du har då samma tolkning som startpunkt.

Att det kan se olika ut i till exempel DPP eller ACR/Lightroom är alltså inte att det enda programmet gör rätt och det andra fel - de bara tolkar rådata på lite olika sätt. Med lite justeringar kan man få det att bli i stort sett precis likadant.

Men generellt, ja, man kan få lite olika resultat med olika råkonverterare, men de stora skillnaderna handlar oftast mer om hur man gör justeringar, inte om vilket resultat man uppnår. Olika råkonverterare passar helt enkelt för olika sätt att arbeta och tänka när dte gäller att justera bilder.
Ok, tack. Så vad bör jag göra? Som det är nu så kan jag inte använda RAW-filen alls.. Ska jag installera DPP eller? Jag har ingen aning om hur jag ska få till det...

Tack,
Anna-Lena
 

M7_21

Aktiv medlem
Köp Moderskeppets video “Allt om RAW” så klarnar bilden! Guide är Mattias Karlsson.
 

FransGlans

Aktiv medlem
hej. använder inte raw längre 8av andra anledningar)

men det jag i mitt stilla sinne tänker lite på är, kan man inte sätta din raw hanterare till typ "default settings" detta kanske skulle lösa ditt problem med överdriven kontrast på dina raw filer.

själv vet jag inbte hur man gör, föröskte själv hitta "default" läge i acr, men det gick la sådär.

men det jag upplevde var att adobe camera bridge verkar lägga på inställningar till råbilden som jag tyckte skillde sig markant mot hur kameran gjorde jpegen, detta gillade jag inte, den jpeg man får till i kameran är ju en produkt av lite pillatnde av saturation, kontrast m.m

kanske är det NÅGON annan hör på forat som vet hur man ställer sakerna i default, (om det nu hjälper dvs.)

//Gustav
 

annalena86

Medlem
hej. använder inte raw längre 8av andra anledningar)

men det jag i mitt stilla sinne tänker lite på är, kan man inte sätta din raw hanterare till typ "default settings" detta kanske skulle lösa ditt problem med överdriven kontrast på dina raw filer.

själv vet jag inbte hur man gör, föröskte själv hitta "default" läge i acr, men det gick la sådär.

men det jag upplevde var att adobe camera bridge verkar lägga på inställningar till råbilden som jag tyckte skillde sig markant mot hur kameran gjorde jpegen, detta gillade jag inte, den jpeg man får till i kameran är ju en produkt av lite pillatnde av saturation, kontrast m.m

kanske är det NÅGON annan hör på forat som vet hur man ställer sakerna i default, (om det nu hjälper dvs.)

//Gustav
Tack Gustav,

Det låter exakt som det problem jag har. Nu behöver jag bara klura ut hur jag får Bridge att sluta upp med att lägga på en massa saker till RAW-filerna! :)

Finns det någon som vet hur man exakt gör detta så tar jag tacksamt emot råd.

Mvh
Anna-Lena
 

ztenlund

Aktiv medlem
hej. använder inte raw längre 8av andra anledningar)

men det jag i mitt stilla sinne tänker lite på är, kan man inte sätta din raw hanterare till typ "default settings" detta kanske skulle lösa ditt problem med överdriven kontrast på dina raw filer.

själv vet jag inbte hur man gör, föröskte själv hitta "default" läge i acr, men det gick la sådär.

men det jag upplevde var att adobe camera bridge verkar lägga på inställningar till råbilden som jag tyckte skillde sig markant mot hur kameran gjorde jpegen, detta gillade jag inte, den jpeg man får till i kameran är ju en produkt av lite pillatnde av saturation, kontrast m.m

kanske är det NÅGON annan hör på forat som vet hur man ställer sakerna i default, (om det nu hjälper dvs.)

//Gustav
Det handlar om att lära sig hur programmen fungerar. Du kan få programmet att visa bilden inverterad som standard om du vill. Standardinställningen kan man ändra till vad som helst. Om man inte ändrar någonting och sedan kommer fram till att råformat är skräp så har man inte riktigt förstått konceptet.

Idén om att kamerans egen jpeg skulle vara referensen för något är skev. Man kan förstås gilla hur den ser ut, men det är ett resultat av att några japaner gjort alla val åt dig redan från början. Om man ändå vill att det ska se ut precis så är det förstås enklast att köra jpeg eller kameratillverkarens egen råkonverterare.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ok, tack. Så vad bör jag göra? Som det är nu så kan jag inte använda RAW-filen alls.. Ska jag installera DPP eller? Jag har ingen aning om hur jag ska få till det...

Tack,
Anna-Lena
Det kan låta grymt, men man kan säga så här: då är det bara att ta ett djupt andetag och lära sig hur du justerar råfiler så de blir precis som du vill ha dem :)

Men, saken är ju att du faktiskt inte måste använda råfilerna. Fungerar jpeg-filerna du får ur kameran så är de bara att köra på med dem. Det är ofta inget självändamål med att jobba via råfiler. De innebär en möjlighet, men är inte något man absolut måste använda. I många sammanhang har man ingen större praktisk nytta av de extra möjligheter de kan ge.

Sedan kan det vara en bra idé att ändå spara råfiler, även om du inte använder dem just nu. Blir du intresserad av efterbearbetning senare är det kul att ha råfiler kvar också av äldre bilder, tänk på att programmen för råkonvertering blir bättre med tiden och att man faktiskt kan skapa bättre bilder idag ur fem-sex år gamla råfiler än man kunde på den tiden man tog bilderna.
 

benganj

Aktiv medlem
I Bridge kan du öppna bilden i Camera raw under File->Open in Camera Raw.

I Camera raw har du en knapp med en kamera på som heter Camera calibration (sorry, min är på engelska) Klicka på den och där finns Camera profile där du kan välja profil. Jag har inte Canon men din superflat finns kanske där.

Till höger om där det står Camera calibration har du tre små streck. Klicka där och du kan välja "Save new camera raw defaults. Om du väljer det så kanske bilderna blir mer som du vill ha dem.

Någon annan kanske kan det bättre:)
 

FransGlans

Aktiv medlem
Det handlar om att lära sig hur programmen fungerar. Du kan få programmet att visa bilden inverterad som standard om du vill. Standardinställningen kan man ändra till vad som helst. Om man inte ändrar någonting och sedan kommer fram till att råformat är skräp så har man inte riktigt förstått konceptet.

Idén om att kamerans egen jpeg skulle vara referensen för något är skev. Man kan förstås gilla hur den ser ut, men det är ett resultat av att några japaner gjort alla val åt dig redan från början. Om man ändå vill att det ska se ut precis så är det förstås enklast att köra jpeg eller kameratillverkarens egen råkonverterare.
Jag tycker inte det är så skevt. I kameran. Sätter jag värdena så jag blir nöjd
Och sen använder jag rå filen till tex justering av vitbalans och alla andra viktiga fördelar med rå, tex den rikare färginformationen m.m

Jag kör för tillfället olympus och tycker jpeg e grymma! Men det e alltid gott å ha möjligheten till rå om man vill
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
För de som inte vet, så ändrar inte Camera Raw bilderna. Istället så sparas ändringarna i en speciell fil som talar om för raw-hanteraren hur bilden ska visas. Jag har inte utforskat Bridge, men det finns säkert inställningar hur bilderna ska visas.

Som det har redan nämns, så en kurs från Moderskeppet gör att saker och ting klarnar. Tycker man om landskapsfotografering så kan jag rekommendera kursen "Bildbehandla landskap" av Patrik Björk Larsson. Där visar han att man klarar sig långt med Raw-hanteraren i Photoshop eller att bara köra Lightroom när man bildbehandlar bilder. Tror att han också har gett ut en kurs där man bara använder Lightroom.

/Gunnar
 

M7_21

Aktiv medlem
Håller med Gunnar: "Bildbehandla landskap" av Patrik Björk Larsson är också mycket bra om man vill lära sig mer om både Camera RAW OCH Photoshop. Köp och lär!
 
ANNONS