Annons

LR4 NEF filer från D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertils

Medlem
Hej,

LR4 går att köpa från Adobe för 807kr. På supportsidan står det att det krävs LR4.2 samt Camera Raw 7.2 för att få stöd för Nikon D600 NEF filer.

Några frågor jag söker svar på.

1. Vilken version får jag då jag köper LR4 från Adobe på WEB:en? Är det 4.2 eller 4.0?
2. Är det kostnadsfri uppdatering då dessa släpps?
3. Är Camera Raw en kostnadsfri plugin eller måste man köpa den?

Svårt att hitta dessa svar på Adobes sida så tacksam för om någon här har pejl på hur det fungera.

// Mvh Bertil
 

afe

Aktiv medlem
Hej,

LR4 går att köpa från Adobe för 807kr. På supportsidan står det att det krävs LR4.2 samt Camera Raw 7.2 för att få stöd för Nikon D600 NEF filer.

Några frågor jag söker svar på.

1. Vilken version får jag då jag köper LR4 från Adobe på WEB:en? Är det 4.2 eller 4.0?
2. Är det kostnadsfri uppdatering då dessa släpps?
3. Är Camera Raw en kostnadsfri plugin eller måste man köpa den?

Svårt att hitta dessa svar på Adobes sida så tacksam för om någon här har pejl på hur det fungera.

// Mvh Bertil
Du får LR 4.4 (som är den senaste versionen) och kommande uppgraderingar till LR4 är gratis, men när version 5 kommer kostar uppgraderingen pengar.

Camera Raw behöver du bara om du också använder Photoshop, och då är det CS6 som gäller om du ska kunna använda de senaste ACR.
 

Bertils

Medlem
Camera Raw behöver du bara om du också använder Photoshop, och då är det CS6 som gäller om du ska kunna använda de senaste ACR.
Tack för info!

Så om man bildbehandlar i LR4 så är det alltid i jpg formatet som man bildbehandlar? I så fall om man plåtat i RAW format så måste man först konvertera nef filen till jpg format innan man kan börja jobba med den i LR?

Har jag uppfattat det rätt?

// Bertil
 

afe

Aktiv medlem
Det är tvärtom - du jobbar med filen i råformat ända tills du är klar - då exporterar du den till jpg. Inga ändringar görs i själva råfilen, utan sparas i LR:s databas (och i en .xmp-fil vid sidan av om så önskas).
 

Bertils

Medlem
Tack Anders,

Då är jag med på noterna. Viktigt då att LR klarar att läsa det aktuella råformatet. Tack för hjälpen // Bertil
 
ANNONS