Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"project a flash"

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Läste nyligen på en websida om ett projekt som kallades "project a flash", vilket fungerade på så sätt att man genom en typ av optik på blixten använde blixten tex vid naturfoto av fåglar på väldigt långa avstånd för att eliminera skuggor osv..

För mig känns det som det här skulle kunna vara en rätt trevlig grej att leka lite med =)

Ngn som testat detta, eller kanske rent av byggt en egen liknande uppfinning genom åren?
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag är oxå nyfiken på detta. Man hittar flera fabrikat om man söker på webben. Principen är en fresnellins i en "strut" som monteras på blixten. Blixtens utlysningsvinkel minskar och räckvidden ökar. Jag kan föreställa mig att det blir svårare att "sikta" med blixten mot motivet...

Nån som provat?
 

Helena

Aktiv medlem
Låter kul men konstigt?
Ljus minskar juh i kvadrat och det gör att det måste vara en helsikes flash då eller???
 
ANNONS