Annons

Canon DPP Express släppt

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Man kan också tycka att de borde komma ut med programmet redan dag X, istället för att vänta till Y.
För DPP 4 kom också stöd till några av de nyaste modellerna först. Sen lade de till allt äldre format efterhand som uppdateringarna kom. Därmed kom med tiden stöd för långt fler modeller än bara nuvarande kameror.
Känns som en rimlig kompromiss mellan lanseringsdatum och funktionalitet.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Appen Camera Connect och stöd i kameror

En gissning är att nyare kameror med CR3 formatet har en uppdaterad funktion i sin mjukvara som tillåter överföring av råformat. Mig veterligen så går inte det på äldre kameror (bara jpeg). Därför skulle det krävas firmwareuppgradering om äldre kameror skall vara kompatibla med den här appen.

Sedan så är väl det nya CR3 formatet en komprimerad historia vilket talar för en snabbare överföring av de förhållandevis tunga råfilerna. Så man vill väl börja där.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kollade runt lite och det verkar vara så att det nya med CR3 är att man kan välja förstörande komprimering. CR2 är förlustfritt komprimerade ("losslessly compressed").
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag kollade runt lite och det verkar vara så att det nya med CR3 är att man kan välja förstörande komprimering. CR2 är förlustfritt komprimerade ("losslessly compressed").
Man kan välja både och med CR3. Det tradiga med CR3 är att det mig veterligen enbart är Adobe och Canon som har stöd för CR3.


Jag har för övrigt inte sett någon användare som lagt upp någonting på Youtube om DPP Express än.
 

Astacus

Aktiv medlem
Canon har nu släppt sin råkonverterare för plattor. Tyvärr enbart iOS än så länge och enbart för CR3/jpg.
https://www.usa.canon.com/internet/portal/us/home/explore/solutions-services/mobile-apps/digital-photo-professional-express
När jag hämtar appen startar den på japanska! Detta händer oavsett om jag hämtar den från länken i detta inlägg eller om jag söker upp den själv i Appstore. Finns säkert möjlighet att ändra en språkkod någonstans men eftersom min japanska är lite rostig blir det svårt att hitta dit........😎
Är det bara jag som råkar ut för det?
 
ANNONS