Annons

Modellbild med skugga på bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

xenon666

Aktiv medlem
Var i studion idag och skulle prova på att ta några modellbilder, modellen ville ha liknande dessa bilder med en hård skugga mot en ljus (vit) bakgrund, lyckades inte riktigt som planerat, ena sidan av modellen (mot blixten) blev rejält utfrätt, och andra sidan väldigt mörk, blev dock en skugga på bakgrunden, men behöver tips på hur man kan ljussätta denna typ av bilder, inställningar osv, skall testa igen imorgon och hoppas på bättre resultat, det jag har att tillgå är två studio blixtar, den ena med bouncer, den andra med paraply, hoppas på snabbt svar :)

http://jessica4you.blogg.se/2010/january/draft-jan-25-2010.html
 

erro.se

Aktiv medlem
Hur gjorde du då?

Är ingen expert men jag antar att du borde använda en blixt som huvudljus och den andra som upplättning. Reglera styrkorna tills du är hemma...
 

Frolicc

Aktiv medlem
För att ändra kontrasten behöver du en reflexskärm alternativt en blixt till som fyller i skuggan samt skuggsidan på modellen.

Om modellen får för mkt ljus jämfört med väggens "blixtbelysta del", minska effektskillnaden mellan modellens "solsida" och väggen genom attflytta blixten längre från modellen (och väggen).
 

Frolicc

Aktiv medlem
Oj läste visst lite snabbt...

Med två studioblixtar borde inte det där vara något problem, bara göra som erro.se skriver. Reglera förhållandet mellan blixteffekten och du är i hamn
 

erro.se

Aktiv medlem
Nu kanske fresnel är lite overkill om man inte redan har en sån, samt lite svårt att få fram en till imorgon?

Men det som Tony verkar ha så finns:
  • nakna blixtar (hårt ljus)
  • paraply (mjukare ljus med viss spridning)
  • softbox, antar det är vad han menar med "bouncer" (ännu mjukare ? ljus med mindre spridning än paraply)
 

xenon666

Aktiv medlem
Tack för alla svar :) Fresneln kan vi ju glömma direkt haha, men det var lite som ni förklarade som jag provat, men vet inte riktigt hur jag ska placera blixtarna jämfört med varandra, skall jag använda paraplyblixten som upplättning, huvudljus?
 

erro.se

Aktiv medlem
Huvudljus ca 45 grader till höger om dig, upplättning ca 45 grader till vänster. Testa det som en första variant. Upplättningsljuset kanske ett par steg svagare än huvudljuset?

Mjukt ljus (rättare sagt mjuka skuggkanter) är detsamma som stort ljus. Litet ljus ger hårda skuggor. Stor och liten i dessa sammanhang är relativa storlekar, d.v.s. relativt i förhållande till motivet.

Solen är enormt stor i fysiska/absoluta mått, men den ger hårda skuggor en klar dag eftersom den är liten relativt sett (från vår/motivets synvinkel). Är det däremot mulet så har vi ett molntäcke som är en stor ljuskälla inte bara fysiskt utan även relativt... den täcker hela himlen 180 grader från horisont till horisont och ger ett väldigt mjukt och skuggfritt ljus.
 

xenon666

Aktiv medlem
Okej, fått många bra tips nu, ska jag köra utan softbox, bara ren blixt för att få en hård skugga, är nog bättre va?
 

jaanK

Aktiv medlem
De bilder du länkar till.

Det finns ett hårt huvudljus, högt från vänster, jag tippar en standardreflektor.

Eftersom skuggan inte är svart så finns det dessutom fyllnadsljus.

Detta fyllnadsljus kan antingen vara bara spill från reflektorn/bakgrunden
(beroende på hur ljus studion är)
eller ett separat fyllnadsljus.

i exempelbilderna verkar riktningen på fyllnadsljus vara uppifrån,
skuggorna är något tunnare högre upp.

Jag tippar en blixt slagen i taket ganska nära bakgrunden, eller
ett riktigt stort högt fyllnadsljus.
(om det finns en bakre vit vägg kan man ha slagit en hyfsat stor box/paraply högt uppåt i det fiktiva bakre vita väggen.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Okej, fått många bra tips nu, ska jag köra utan softbox, bara ren blixt för att få en hård skugga, är nog bättre va?
Då lär du få väl mycket kontraster.
Mitt tips är att du kör med softbox på ena blixten.
+ att du ev använder den andra för att lysa upp bakgrunden.

En av mina egna bilder med enbart en softbox på min vänstra sida placerad en bit över huvudhöjd finns här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1862169.htm
 

lumor_

Aktiv medlem
Okej, fått många bra tips nu, ska jag köra utan softbox, bara ren blixt för att få en hård skugga, är nog bättre va?
Ja, ren blixt (helst med liten reflektor) för att få hårdare skugga. Sedan mjukar du upp det som blir för mörkt med en annan blixt, den ska du ha en stor diffusor 8t ex paraply) på så att den ger mjukt ljus och det inte blir en skugga till på bakgrunden.
Testa att några exponeringar med bara en blixt så att du ser hur den kastar ljuset. ...experimentera...
 

xenon666

Aktiv medlem
Tack för alla tips, fungerade mycket bättre nu, körde med en blixt utan softbox eller paraply 45 grader från höger, bara ren blixt med reflektor för att skapa skuggan, sedan upplättade jag med en blixt från vänster med paraply 45 grader, här är två bilder som vi tog i helgen, hur tycker ni dom blev? vad kunde jag gjort bättre?

http://lifeofheaven.blogg.se/2010/january/smygkik.html
 

jaanK

Aktiv medlem
helt OK

båda bilderna: modellen längre från bakgrunden (lite i alla fall)

första: Högre huvudljus

båda: fyllnadsljuset rakt på, inte från sidan
fyllnadsljuset skall träffa allt som är synligt från kameran!
så stort ljus du bara får tag i bakom kameran!
 
ANNONS