Annons

LR3 resp Windows 7

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Kör fn Windows Vista på min Dell XPS och det fungerar bra ihop med min LR2.
Har däremot problem med Vista i andra avseenden, bla fungerar inte mediaspelaren.
Vill byta till Windows 7 men tror mig inte om att göra det själv.
1 Om jag får hjälp att installera Windows 7, kan jag räkna med att alla mina bilder( ca 35 000) i LR2 ligger kvar med samma justeringar?

Vill också gradera upp från LR2 till LR3. Det tror jag mig om att göra själv, funkade från LR1 till LR2. Några problem här med existerande bilder och justeringar? Spelar det ngn roll vilket jag gör först? Byta o-system blir kanske inte av därför jag inte vågar riskera ngt händer bilderna och framförallt efterbearbetningarna.

Tacksam för synpunkter.
 

ND300

Avslutat medlemskap
Jag rekommenderar, om du inte gjort det, att du ser till att först kopierar (tar backup) allt viktigt till en hårddisk. Tex LR2-katalogen. Har du inte en hårddisk över så köp.

När du kopierat allt viktigt så stoppar du in W7 skivan, startar om burken, när datorn just börjar starta upp bör du få upp nån text ett par sekunder som frågar om du vill starta skivan, välj ja med att klicka på tex enter-knappen. Du har många sekunder på dig annars startar troligen din Vista att upp som vanligt.

Följs anvisningarna under installationen, det är väldigt enkelt, två tre steg att följa och installationen tar max 15-20 minuter.

Välj / se till att det är en ny installation (rekommenderar det) och att det inte är uppgradering av vista.

Har du flera hårdiskar inkopplade så var noga med att du markerat rätt hårddisk, alltså systemdisken, vanligast med namnet "C:". När du markerat rätt disk så snabbformatera den gärna, tar bara några sekunder. När det är klart väljer du "installera" och W7 startar installationen.

Jag rekommenderar att du kopplar ur alla diskar utom systemdisken innan du kör skivan. Det är annars kanske lätt händt att fel disk markeras av misstag även för en som kanske dagligen pysslar med det. Har en händt mig en två gånger genom åren i alla fall. Har du bara en disk inkopplat så har du bara en disk att markera och kan av misstag inte bli fel.

Efter 15-30 minuter har du W7 installerat och får upp skrivbordet, kör Windows Update som finns under start menyn, gör dina inställningar/anpassningar.

När du känner att du blivit lite bekväm med W7 är det dags att installera LR3.

Ladda in LR2-katalogen med LR3, LR2-katalogen hittar du på den disk du kopierat/tagit backupp till innan om du följt ovan, följ sedan anvisningarna för uppgradera LR2-katalogen till LR3.

Om jag inte missat något så är det bara det. Hoppas det hjälpte.
 

ldn99

Aktiv medlem
Om du formaterar om disken (vilket i och för sig rekommenderas) försvinner allt du har på disken och måste du installera om alla program. Tänk på att du då dessutom behöver göra back-up på alla viktiga programinställningar. Har du Photoshop installerat måste du också avaktivera den för att kunna installera den igen.

Alternativt kan du uppgradera Vista till Windows 7, då ligger allt kvar på disken inklusive befintliga program. Risken för strul och saker som inte fungerar är dock mycket större.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Om det är en XPS 420 du har så ska du noga överväga ditt beslut att uppgradera eller nyinstallera Win7. Dell säger att den inte klarar Win7.
Så länge du har en backup av din lightroom-katalog (databasfilen som håller reda på alla dina bilders inställningar) så går det alltid att få till det igen.
 
ANNONS