Annons

plausibelt förnekande - orginal eller annat kvitto vid begagnat köp

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
plausibelt förnekande - orginal eller annat kvitto vid begagnat köp, inget nödvändigt

vem bryr sig om att fråga efter kvitto när man köper nåt begagnat? Och ska det va orginal kvitto från första köparens inköp? Eller kvitto från köpet som jag gör?

Jag frågar aldrig efter nåt kvitto om det inte är så att det fortfarande finns garanti kvar.
Senast köpte jag en 5hp elmotor för 300kr, en ASEA motor som säkert kostat några tusen ny, men inte orkar jag be om kvitto för det. När jag köpte en Audi 100 fick jag ett handskrivet kvitto av säljaren utan att bett om det. Ber aldrig om nåt kvitto när jag handlar på tradera heller.

Såg den här reklamen med Hasse Aro, tror jag, på tv4 om att man ska be om kvitto är man köper begagnt, men det känns ju bara jobbigt. Nämdes det här md god tro. Det känns ju helt omöjligt att veta vad som skulle kunna vara ett misstänkt pris. Titta rätt mycke på vitvaror på sista tiden och det finns ju dom som säljer komplett köksutrustning för en 1000-lapp eller i bland t.o.m gratis! Nån kunde kanske hävda att det måste vara stöldgods, men jag verkar mer tycka att det beror på att köksägaren har mycke pengar och tyckte att det var nåt banalt som fel sorts handtag på luckorna.
Finns ju ockå den lustiga tråden här på FS om Blocket annonser, där visas ju tydligt at det här med ett rimligt pris är högst individuellt.

Och tittar man på närmsta återvinningscemtral så upptäcker man snart att folk slänger en väldigt massa användbara saker.
Och kan folk slänga sina fungerande saker så är det väl inget konstigt om dom kan sälja dom billigt också? Och vem har kvar gamla kvitton på sånt man inte tycker är värdefullt?

Och skulle jag fråga om orginal kvitto och får veta att det inte finns, då blir ju jag misstänkt, för då vet jag ju att det inte finns nåt kvitto. Annars förutsätter jag ju att alla som säljer nåt inte kränger stöldgods.

Varför ta risken att be om kvittot och antingen få avbryta köpet eller köpa ändå med bådas vetskap om att kvitto inte finns? Så jag föredrar att inte veta, enda sättet att trovärdigt förneka att jag inte sett eller fått nåt orginalkvitto.

Skulle jag avbryta ett köp pågrund av att jag mistänkte att det var stöldgods då skulle det bero på andra omständigheter än om det finns eller inte finns orginalkvitto.


http://www.youtube.com/watch?v=AKL-l5FbMao


ps, jag är ju sån att samtidigt som jag tror väl om andra så anser jag att alla är idioter, men om jag levde efter det senare så skulle jag ju behöva bli eremit.
T.ex. så har jag ju ingen aning om att den dator jag skriver på nu har blivit snodd av nån idiot från en fraktterminal innan jag köpte den i butiken. Kanske kommer nån en dag och tar tillbaks datorn och anmäler mig för att ha beffatat mig med stöldgods, men innan det händer så tänker jag med gott humör fortsätta använda den.

2. skulle jag köpa nåt mycket värdefullt begagnat så kanske jag av försäkringsskäl be om ett kvittio mellan mig och säljaren.

3. jag ska få en husvagn, gratis, av mina grannar, varför skulle jag misstänka att det ligger ett begånget brott i grunden för det?
 
Senast ändrad:

David G

Aktiv medlem
Ett kvitto behöver inte vara värt mer än vad pappret och bläcket kostar. Tjuvar och bedragare förfalskar dokument hela tiden, och t.ex. mitt kvitto på in Sony A500 skulle jag kunna ha gjort själv eftersom det ser ut som ett vanligt laserutskrivet A4-papper. Jag vet ju att jag har köpt kameran på Scandinavianphoto i mölndal, men för att bevisa det för nån anan antar jag att man måste kontakta scandinavianphotot och be dom verifiera köpet.

Annars är ju mitt kvitto helt vädelöst....
 

afe

Aktiv medlem
Tack för att du bespar andra att behöva svara på hur de hanterar inköp av prylar till suspekta priser :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Garantin för en ny vara gäller bara för första köparen.
Men ofta ser man mellan fingrarna om det finns ett originalkvitto i alla fall.

Att be om ett kvitto för en pryl man köper är väl ett sätt att försöka förvissa sig om att prylen inte är stulen. Jag vill inte köpa stulna saker. Sover bättre om nätterna då.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Jag frågar alltid efter kvittot om prylen har ett riktigt värde. Dvs kamera etc. Köper jag en bil (även om det var väldigt länge sedan) så kollar jag att bilen är registrerad på säljaren och att den inte har en leasingspärr. Svaret blir allt som oftast "visst ja" och säljaren rotar fram kvittot. Ibland får man ett nekande svar. Värderar trovärdigheten i svaret och har hittils nöjt mig med det. Aldrig att en säljare har backat för min fråga. Brukar hålla mig undan de där stenhöga säljarna som stoppar en på gatan och öppnar bakluckan på en risig bil och visar upp en stor hög med stulna? prylar.

God tro är en rätt trevlig pryl men den innebär även ett ansvar från köparna. Om du köper något utan kvitto som du egentligen anar är stulet så är det inte god tro. Tex mitt exempel ovan med pundaren och hans bakluckeloppis, Eller att en sak är alldeles för billig för att vara sann. Ett annat problem med god tro är om du åker utomlands. God tro är en svensk företeelse. Åker du utomlands med en bil som är rapporterad stulen i tex Tyskland men den är köpt lagligt i god tro i Sverige så riskerar du att bli av med bilen när du är i Tyskland.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Garantin för en ny vara gäller bara för första köparen.
Men ofta ser man mellan fingrarna om det finns ett originalkvitto i alla fall.

Att be om ett kvitto för en pryl man köper är väl ett sätt att försöka förvissa sig om att prylen inte är stulen. Jag vill inte köpa stulna saker. Sover bättre om nätterna då.

Hur i hela friden skall nånågon kunna avgjöra den ursrpungliga ägaren på ett vanligt standardkvitto? De med namn är en sak men de flesta saknar ju ägaruppgifter
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om du köper en kamera av en första ägare som står på kvittot med garanti så kan det bli problem. Men troligtvis har de flesta handlare och fabrikanter som policy att hantera det inom garantin utan knot. Originalkvitto och garantisedel brukar räcka för att åberopa garantin.

För prylar som har garanti utan köparens namn på kvittot följer väl garantin med prylen.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
När det gäller kameraprylar är det väldigt enkelt.
Man använder sig av serienumret på objektiv/kamera och denna ska matcha affärens sålda exempla-
Iaf om man får tro Japanphoto

/Stefan
 

David G

Aktiv medlem
Dom här termoskrivar kvittona är ju helt idiotiska i vissa sammanhang. Texten försvinner ju!

Jag kanske skulle behöva redovisa mina utgifter och jag har termokvitton på 10000tals kronor för verktyg och byggmaterial, men texten synns ju inte.

känns ju väldigt seriöst med kvitton som blir blanka...
 

sarnor

Avslutat medlemskap
God tro är en rätt trevlig pryl men den innebär även ett ansvar från köparna. Om du köper något utan kvitto som du egentligen anar är stulet så är det inte god tro. Tex mitt exempel ovan med pundaren och hans bakluckeloppis, Eller att en sak är alldeles för billig för att vara sann. Ett annat problem med god tro är om du åker utomlands. God tro är en svensk företeelse. Åker du utomlands med en bil som är rapporterad stulen i tex Tyskland men den är köpt lagligt i god tro i Sverige så riskerar du att bli av med bilen när du är i Tyskland.
Begreppet "god tro" är avskaffat i Sverige sedan ett par år (fast det verkar ha undgått de flesta), det är således inte längre en giltig ursäkt om man köper stöldgods (oavsett om det skett medvetet eller inte). Du riskerar således alltid att förlora din vara om det visar sig vara stöldgods du har köpt, inte bara i utlandet.
 

knobloch

Aktiv medlem
Begreppet "god tro" är avskaffat i Sverige sedan ett par år (fast det verkar ha undgått de flesta), det är således inte längre en giltig ursäkt om man köper stöldgods (oavsett om det skett medvetet eller inte). Du riskerar således alltid att förlora din vara om det visar sig vara stöldgods du har köpt, inte bara i utlandet.
Nja, begreppet är väl inte helt avskaffat? Det finns ju kvar men man ändrade lagen så att den ursprungliga ägaren har rätt att återfå egendomen även om köparen handlat i god tro, förutsatt att den ursprungliga ägaren kräver tillbaka egendomen inom 6 månader. Och tidigare hade alltså inte den ursprungliga ägaren rätt att återfå egendomen.

Ville bara förtydliga lite, du har ju rätt i sak när det gäller att man numera alltid riskerar att förlora varan om det visar sig vara stöldgods. :)
 

David G

Aktiv medlem
Kvittot är helt värdelöst.

Japp så är det, ska inte spela nån roll längre om man viftar med ett "kvitto" och påstår "god tro".

Kvittot är helt värdelöst. Skulle tro att det är rätt vanligt att butiker som säljer "tillfälligt parti" av nåt egentligen kränger stöldgods. Den som har snott några pallar med telefoner ställer sig väl knapapst och säljer alla dessa en och en ur bakluckan på sin bil, troligare att han säljer dom till en oseriös butik.


Edit: 6 månader?! Låter ju löjligt lite, bara att låta grejerna ligga hos grossisten , läs hälaren, lite då innan man säljer vidare.


2. aha 10 år låter rimligare. Rätt menings löst då att sno en iphone idag och inte våga visa att man har den för än 2021.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, begreppet är väl inte helt avskaffat? Det finns ju kvar men man ändrade lagen så att den ursprungliga ägaren har rätt att återfå egendomen även om köparen handlat i god tro, förutsatt att den ursprungliga ägaren kräver tillbaka egendomen inom 6 månader. Och tidigare hade alltså inte den ursprungliga ägaren rätt att återfå egendomen.
Nästan rätt. Den ursprunglige ägaren har rätt att kräva tillbaka sin egendom inom tio år. Sexmånadersgränsen gäller från det att den ursprunglige ägaren får kännedom om att köparen innehar egendomen.

Dvs: Jag blev bestulen på min kamera för sju år sedan. En dag ser jag min kamera i en annons på Fotosidan. Då har jag sex månader på mig att kräva tillbaka kameran.
 

knobloch

Aktiv medlem
Nästan rätt. Den ursprunglige ägaren har rätt att kräva tillbaka sin egendom inom tio år. Sexmånadersgränsen gäller från det att den ursprunglige ägaren får kännedom om att köparen innehar egendomen.
Ah, så är det ju förstås. Då hade jag fått det liite om bakfoten. Tack för förtydligandet. :)
 
ANNONS