Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dagsljuslampor och UV-strålning

Produkter
(logga in för att koppla)

tja88

Medlem
Hej!

Håller inte på så mycket med foto, men detta kändes ändå som ett vettigt forum att fråga. Jobbar med illustration vilket innebär en hel del målande och datorarbete. Funderade länge på arbetsbelysning och införskaffade mig för någon månad sedan följande dagsljuslampa.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=702391393

Fungerar utmärkt att placera ovanför staffliet. Mycket nöjd i dagsläget men fick igår höra av en bekant att lampor i stil med den ustrålar UV-ljus vilket i längden kanske inte är så gott. Har lampan tänd mer eller mindre hela dagen nu under vintermånaderna, och att gå och få ögonproblem eller dylikt pga detta vore olyckligt. Ägnade en god del av gårdagen med att läsa på mer om ämnet men blev inte mycket klokare. Verkar vara en ganska oklar fråga, vilket får mig att tro att de UV-nivåer som lampor i stil med den skulle ustråla är högst ofarliga jämfört med någon timme ute i solen, eller har jag fel?

Vore tacksam för råd!

Kan ni rekommendera någon vettig takbelysning annars som återger färger på ett korrekt sätt?
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Jag skulle inte oroa mig. Lampan i fråga är avsedd för belysning av människor, dagljus betyder i detta fall främst en annan färgtemperatur (5500 k mot c:a 2800 k för glödljus) och bättre RA-värde (kvaliteten på lampans ljusspektrum).

Kanske tänker din vän på terrarierör eller blommlampor, som avsiktligt avger mer uv-strålning?
 

ErlandH

Aktiv medlem
... vilket får mig att tro att de UV-nivåer som lampor i stil med den skulle ustråla är högst ofarliga jämfört med någon timme ute i solen, eller har jag fel?
Du har helt rätt. För att komma upp i nivåer som skulle kunna vara skadliga måste du nog ha tiotusentals watt. Så här års är den eventuella effekten av din lampas uv-strålning bara nyttig.
 

Ventures

Aktiv medlem
Wikipedia+Google translate:
"Lysrör avger en liten mängd ultraviolett (UV) ljus. En 1993 studie i USA fann att ultraviolett exponering från sittande under lysrör i åtta timmar motsvarar endast en minut av solen. [32] Mycket känsliga personer kan drabbas av en rad hälsoproblem som rör ljuskänslighet som förvärras av artificiell belysning.
Ultraviolett ljus kan påverka känsliga målningar, speciellt akvareller och många textilier. Värdefulla konstverk måste skyddas från ljus med ytterligare glas eller genomskinlig akryl blad satte mellan lampan (s) och målning."

Mera info här: http://en.wikipedia.org/wiki/Fluorescent_lamps_and_health#Ultraviolet_radiation_risk

85W är ju ganska hög effekt för en "lågenergilampa" så den ger sannolikt mer UV än en normal lampa, men troligtvis mindre än att vistas utomhus. Om förhållandet UV/effekt vore linjärt kan man ju räkna ut hur mycket mer strålning en starkare lampa ger, dvs då skulle t.ex 8 timmar i 80W motsvara 2 min i solen. Avståndet har betydelse också men du sitter nog inte med lampan i ansiktet hela tiden. Glasögon i rätt material skyddar mot UV, om man vill vara helt säker.
 
ANNONS