Annons
Gammal 2012-01-04, 05:07
ErlandH

KGS skrev: För övrigt har tidningar inte större rättigheter än någon annan att publicera texter och/eller bilder.
Det har de visst. De behöver inte bry sig om eventuella begränsningar i PUL.
Gammal 2012-01-04, 08:55
Mankan G

Jag känner till lagen men tänkte förmedla mina egna tankar i ämnet. Jag har noll förståelse för att människor på gatan skulle ha något emot att bli plåtade på det sätt som kvinnorna på den i tråden nämnda bilden. Lika lite som gemene men på gatan när en turist tar en bild. Är man på en allmän plats i Sverige så får man helt enkelt räkna med att bli plåtad. Det är helt lagligt så varför inte. Jag har lika liten förståelse för att vissa skolor och dagis förbjuder fotografering på Lucia....

Om vi tar bilden i fråga och bryter ner den lite så är:
1. de kyssande kvinnorna visserligen i bilden väldigt "stora" då de är i förgrunden men de är rejält oskarpa. Huvudmotivet är i fokus.
2. Väljer man att visa sin kärlek så öppet på allmän plats så innebär det i alla fall för mig ok att plåta. Bilden är inte på något sätt förnedrande eller stötande, snarare vacker (förutom att det råkar vara två kvinnor som kysses vilket kanske kan vara stötande för några individer men jag förutsätter att kvinnorna inte anser det)

Observera att jag utgår från mina egna referenser nu. Jag har inte nägot emot att hamna på bild. Inget jag eftersträvar men det händer ofta att man hamnar i bakgrunden när något tar en bild. Undrar föresten på hur många turistbilder man finns med? Kul tanke....
Gammal 2012-01-04, 09:49
jorgene

ErlandH skrev: Det har de visst. De behöver inte bry sig om eventuella begränsningar i PUL.
Tidningar har INTE större rättigheter än någon annan, enbart p.g.a. det faktum att de "är tidningar", utan för att dessa (som regel) har ett utgivningsbevis / ansvarig utgivare, och därmed med automatik sorterar under Tryckfrihetsförordningen (TF).

Men, ett utgivningsbevis kan i princip vem som helst skaffa sig, t.ex. till sin hemsida. Det är bara att betala avgiften och sedan efterleva de regler och krav som finns angående t.ex. arkivering, förhandsgranskning av ev. inlägg, mm.

I sammanhanget är det också viktigt att påpeka att man INTE behöver vara utbildad / anställd journalist, för att bedriva "journalistisk verksamhet" i den juridiska meningen (vilket det finns HD-domar på, t.ex. det s.k. "Ramsbro-fallet").

Så, sammanfattningsvis: det finns inga egentliga skillnader i vad "media" och "privatpersoner" får publicera, med avseende på PUL och TF -- det är din verksamhet och/eller ditt utgivningsbevis som definierar vilka lagar du har att följa. Möjligen kan man säga att utgångsläget -- normalt sett -- är lite olika för de två grupperna, men det är inga större problem för var och en av oss att skaffa sig precis samma skydd av TF/YGL, som t.ex. Expressen, SR och SVT åtnjuter.

Senast redigerad av jorgene den 2012-01-04 klockan 10:02.
Gammal 2012-01-04, 10:36
erro.se

Och även om man som tidning (eller privatperson) har utgivningsbevis så betyder väl inte det att man får publicera vad som helst?
Gammal 2012-01-04, 10:43
jorgene

erro.se skrev: Och även om man som tidning (eller privatperson) har utgivningsbevis så betyder väl inte det att man får publicera vad som helst?
Självklart inte, men du berörs inte av PUL.

Dessutom åtnjuter du samma meddelar- och källskydd som övriga media.

Eventuella rättegångar mot ansvarige utgivaren blir tryckfrihetsmål, enligt TF/YGL (förutom, tror jag, vissa undantag, som att enskilda personer kan väcka enskilt åtal vid t.ex. förtal, om allmänt åtal ej väcks av åklagare).
Gammal 2012-01-04, 11:22
KGS

ErlandH skrev: Det har de visst. De behöver inte bry sig om eventuella begränsningar i PUL.
Nu hittar du på.

Yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen gäller oss alla, oavsett vi driver en tidning eller ej.

I PUL står det bara:

"7 § Bestämmelserna i denna lag tillämpas inte i den utsträckning det skulle strida mot bestämmelserna om tryck- och yttrandefrihet i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.
Bestämmelserna i 5 a, 9-29 och 33-44 §§ samt 45 § första stycket och 47-49 §§ skall inte tillämpas på sådan behandling av personuppgifter som sker uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande. Lag (2006:398)."

Och första raderna i Tryckfrihetsförordningen säger:

"1 § Med tryckfrihet förstås varje svensk medborgares rätt att, utan några av myndighet eller annat allmänt organ i förväg lagda hinder, utgiva skrifter, att sedermera endast inför laglig domstol kunna tilltalas för deras innehåll, och att icke i annat fall kunna straffas därför, än om detta innehåll strider mot tydlig lag, given att bevara allmänt lugn, utan att återhålla allmän upplysning."

Och så länge vem som helst får kalla sig journalist och pressen är fri så gäller det oss alla. Låt oss hoppas att det förblir så. Självklart får både jag, som enskild person, och en registrerad tidning stå för eventuella övertramp. "Uteslutande journalistiska ändamål" kan alltid bli föremål för tolkning.

Allt kan dessutom vara konst har vi lärt oss. PUL är hyfsat tandlös.
Gammal 2012-01-04, 12:52
ErlandH

KGS skrev: Och så länge vem som helst får kalla sig journalist och pressen är fri så gäller det oss alla.
Det kan man tycka. Men i verkligheten ser det givetvis inte ut så.
Gammal 2012-01-04, 15:42
sarnor

KGS skrev: Allt kan dessutom vara konst har vi lärt oss. PUL är hyfsat tandlös.
Dessutom gäller PUL endast publicering på nätet*, inte för tryckt material eller andra utskrifter.

* PUL gäller i och för sig all databehandling av personuppgifter, inte bara på nätet. Så om du har en bilddatabas (eg. Lightroom eller liknande) för annat än rent privat bruk ställs en massa krav oavsett om registret är tillgängligt på nätet eller inte. Fas det är det antagligen få som vet eller bryr sig om.

Inget i PUL styr däremot VAD du får fotografera, endast HUR bilderna får användas.
Gammal 2012-01-04, 15:55
KGS

ErlandH skrev: Det kan man tycka. Men i verkligheten ser det givetvis inte ut så.
Hur tänker du nu? Att det är kostsamt att trycka upp massupplagor av tidningar? förvisso kan det vara ett hinder, men inget som har med juridik att göra.
Gammal 2012-01-04, 16:02
KGS

sarnor skrev: Dessutom gäller PUL endast publicering på nätet*, inte för tryckt material eller andra utskrifter.

* PUL gäller i och för sig all databehandling av personuppgifter, inte bara på nätet. Så om du har en bilddatabas (eg. Lightroom eller liknande) för annat än rent privat bruk ställs en massa krav oavsett om registret är tillgängligt på nätet eller inte. Fas det är det antagligen få som vet eller bryr sig om.

Inget i PUL styr däremot VAD du får fotografera, endast HUR bilderna får användas.
Hur många gånger nämns bilder i PUL? hur många gånger nämns internet i PUL? PUL handlar inte så mycket om publicering som om lagring och behandling av information om levande och identifierbara individer.
Gammal 2012-01-04, 16:07
ztenlund

KGS skrev: Hur många gånger nämns bilder i PUL? hur många gånger nämns internet i PUL? PUL handlar inte så mycket om publicering som om lagring och behandling av information om levande och identifierbara individer.
Det står överhuvudtaget inte vilken form personuppgifterna ska ha i lagen, utan det står just personuppgifter.
Gammal 2012-01-04, 16:11
KGS

ztenlund skrev: Det står överhuvudtaget inte vilken form personuppgifterna ska ha i lagen, utan det står just personuppgifter.
Excactemente, som tysken säger! Och finns det minsta lilla lag som säger något annat än PUL så gäller den före PUL.
Gammal 2012-01-04, 16:15
ErlandH

KGS skrev: Och finns det minsta lilla lag som säger något annat än PUL så gäller den före PUL.
Nej, tvärtom. PUL bygger på ett EU-direktiv så om en svensk domstol inte dömer enligt lagen kommer Sverige att få bakläxa och den som driver målet kan överklaga till EU-instans.
Gammal 2012-01-04, 16:18
ztenlund

KGS skrev: Excactemente, som tysken säger! Och finns det minsta lilla lag som säger något annat än PUL så gäller den före PUL.
Nu tror jag nog att f*n läste Bibeln...
Gammal 2012-01-04, 16:53
PMD

YGL trumfar rimligen PUL.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.