Annons
Gammal 2012-02-10, 10:47
sarnor

Boel Thörn skrev: Det fungerar med iMovie och iDVD, men resultatet blir för hackigt. Det går att se på, men för jobbigt för ögonen i längden.

På Cyberphotos sida står att Nex3 filmar i 1280 x 720, 30 fps MPEG4.

Jag importerade MPEG4-filmerna till iMovie med alternativet "Importera 1080i-videor med högsta upplösningen, 1920 x 1080". Men under det valet står "Den här inställningen påverkar inte DV-, MPEG-2- eller MPEG-4-video".

I Inställningar i iMovie kan jag välja PAL - 15 bilder/s eller NTSC - 30 bilder/s. Jag googlade och såg att Sverige har PAL, så jag valde det.

Sen ska man välja Dela>Mediebläddrare för att kunna öppna filen i iDVD. Där kan jag välja olika storlekar, jag valde den största, 960x540.

När man sen kodar filmen för bränning i iDVD kan man välja mellan tre alternativ där jag valde "Professionell kvalitet", det bästa alternativet.

Nu ska jag prova att använda NTSC, men då är 640x360 största storleken jag kan välja. Jag vet inte om det är någon vits med att välja NTSC, när vi har PAL, kan inte det där...

Suck...MPEG-4 går kanske att bränna som dem är och se på i moderna TV-apparater. Jag får kanske vänta tills min moster köper ny TV.
Tänk nu på att en video-DVD inte stöder HD upplösning över huvud taget, vare sig i PAL (som vi använder i Sverige) eller NTSC (som används i USA och Japan). Så oberoende av vilken arbetsprocess (eller vilket program) du väljer måste resultatet längs vägen konverteras till 720x576 pixlar 25 bilder/sekund (PAL) eller 720x480 pixlar 30 bilder/sekund.

För en Svensksåld DVD-spelare är PAL att föredra men tyvärr är det svårt att snyggt konvertera från 30 bilder/sekund till 25 bilder/sekund, varför det ofta blir små ryck i bilden (lite förenklat där de borttagna bilderna skulle ha visats).

Idag är det mycket vanligt att både TV-apparater och DVD-spelare även kan spela upp NTSC formatet direkt (utan konvertering av bildfrekvensen), varför det ibland kan vara en fördel. Det kan därför vara värt att kontrollera vad din moster har för TV också (DVD spelaren klarar enligt instruktionsboken redan NTSC uppspelning) och om den klarar NTSC uppspelning.
Gammal 2012-02-10, 10:53
Boel Thörn

Ok, tack för infon!:-) Jag testar NTSC.
Gammal 2012-02-21, 18:20
Boel Thörn

NTSC fungerar iaf på min video. Men något fungerar inte. Jag kan spela mp4-filmerna i QuickTime och jag kan spela den färdiga filen i DVD som slutar på .dvdproj i DVD-föhandsvisning - utan problem. Jag brände en DVD som stannade efter 23 minuter i videon och även i datorn. Det kommer upp en text "Hoppar över skadat område", men det gör den inte utan den stannar där och det går inte att spola förbi.

Jag tog bort en del av den mp4-film som påstods vara skadad och brände om allt, stannade efter 23 minuter igen.

Jag gjorde om allt från början en tredje gång och nu stannar den brända DVD:n efter 9 sekunder...

Någon som har någon erfarenhet av iMovie och iDVD?
Gammal 2012-02-21, 18:26
Boel Thörn

Jag har lagt in övergångar med text mellan mp4-filerna, vilket går att göra i iMovie. Är det någon som vet om det går att göra i något annat program?
Gammal 2012-02-21, 19:59
hlse

Lite gogling gav denna länk om det kan vara till hjälp:

http://wondershare.net/ad/video-conv...FTAumAodIxIeQQ
Gammal 2012-02-21, 20:00
hlse

Boel Thörn skrev: Jag har lagt in övergångar med text mellan mp4-filerna, vilket går att göra i iMovie. Är det någon som vet om det går att göra i något annat program?
Adobe Premiere Elements 10?
Gammal 2012-02-22, 10:10
Boel Thörn

hlse skrev: Adobe Premiere Elements 10?
Den 27 går en order iväg till Adobe...tack!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.