Annons
Gammal 2012-05-25, 11:42
jenny_li

Aha - det här är lite nytt för mig: Olika kamerors RAW-format kräver alltså olika RAW-mjukvaror? Jag använder bara Photoshop idag, som öppnar RAW-bilder i sin RAW-konverterare. Har aldrig funderat på att det inte skulle funka om jag byter kamera... Känns ju - sådär, faktiskt. RAW är ju starkt krav - men måste vara smidig hantering också, inte kräva fler inköp av mjukvara.

Vad gäller min motivation till att välja just den här kameran är det lite speciellt: Jag började fotografera på absolut noll-nivå för att det var kul, köpte en EOS 400D när den var ny och fotade massor i början, men tappade sugen efter hand. Massa grejer att släpa på, för jobbigt... Och även lusten falnade, kändes inte kul längre - allt handlade om prylarna.

Att köpa kvalitetskompakt är för mig ett sätt att försöka hitta tillbaka till inspiration och bildglädje - bort från "prylhysterin". En kamera, kompakt nog att alltid ha med - och ändå flexibel nog att leka med. För att begränsa i vissa avseenden - och öppna upp i andra.

G1x och liknande är för dyra. Eg har jag budget 4000, men kan sträcka mig till den närmare 5000 som X10 går på. Ny systemkamera (400D:n sönder/strular) kommer jag ändå att köpa - såsmåningom. Men det här blir ensamkamera för en tid - tills jag känner mig motiverad att ge mig in i prylcirkusen igen.

Men nu vet jag varken ut eller in igen. X10 eller inte X10. Önskar Fujifilm själva kunde prata ur skägget om vad som händer/inte händer...!

//Jenny
Gammal 2012-05-25, 12:45
mazeson

jenny_li skrev: Aha - det här är lite nytt för mig: Olika kamerors RAW-format kräver alltså olika RAW-mjukvaror? Jag använder bara Photoshop idag, som öppnar RAW-bilder i sin RAW-konverterare. Har aldrig funderat på att det inte skulle funka om jag byter kamera... Känns ju - sådär, faktiskt. RAW är ju starkt krav - men måste vara smidig hantering också, inte kräva fler inköp av mjukvara.

Vad gäller min motivation till att välja just den här kameran är det lite speciellt: Jag började fotografera på absolut noll-nivå för att det var kul, köpte en EOS 400D när den var ny och fotade massor i början, men tappade sugen efter hand. Massa grejer att släpa på, för jobbigt... Och även lusten falnade, kändes inte kul längre - allt handlade om prylarna.

Att köpa kvalitetskompakt är för mig ett sätt att försöka hitta tillbaka till inspiration och bildglädje - bort från "prylhysterin". En kamera, kompakt nog att alltid ha med - och ändå flexibel nog att leka med. För att begränsa i vissa avseenden - och öppna upp i andra.

G1x och liknande är för dyra. Eg har jag budget 4000, men kan sträcka mig till den närmare 5000 som X10 går på. Ny systemkamera (400D:n sönder/strular) kommer jag ändå att köpa - såsmåningom. Men det här blir ensamkamera för en tid - tills jag känner mig motiverad att ge mig in i prylcirkusen igen.

Men nu vet jag varken ut eller in igen. X10 eller inte X10. Önskar Fujifilm själva kunde prata ur skägget om vad som händer/inte händer...!

//Jenny

hej igen,
Photoshops RAW-hanterare klarar även X10-filer, har jag för mig, men kunde säkert göra ett bättre jobb även den.
JPG:en som kommer ut ur X10:an är å andra sidan av utmärkt kvalitet, så är du inte beroende av de möjligheter som RAW-hantering öppnar, så är det nog inget argument mot X10:an. Dessutom kommer det säkert uppdateringar efter handav RAW-hanterarna.
Vad gäller sensorn, och eventuella uppdateringar av sensorer, så är det ett mindre argument. Vi är ju fler här på FS som tycker att hysterin på DPReview är något för tilltagen.
Som en avancerad kompakt för folk med genuint fotointresse, så tror jag X10:an är utmärkt, och kanske ännu mer så om man vet om dess svaga punkter och/eller egenheter.
Jag har i alla fall fått en boost med fotograferandet av X10:an och har producerat en hel del, i mina ögojn, bra bilder med den, och fler sådana än vad jag gjorde med min Canon S90.

hils
Mats

Senast redigerad av mazeson den 2012-05-25 klockan 13:13.
Gammal 2012-05-25, 18:47
Flash Gordon

Jag kan bara hålla med alla andra om vad som redan skrivits. Precis som flera av de andra har jag flera Canon DSLR kameror. När dessa är huvudkameror så är det svårt att få en Kompakt som man tycker håller måttet.
Precis som alla andra vill jag ibland inte kånka på alla objektiv och kamerahus.
Så under många år har jag haft olika typer av kompaktkameror att ha med vid sådana tillfällen.
Fast är man van att köra 1DMKIIN, 5D eller nu senast 5DMKII och 5DMKIII så blir man lätt kritisk vad gäller bildkvalitet.
MIn senaste andra kompakt var en Canon G9. Den fungerade hyfsat i raw upp till 400 ISO.
Om man nu jämför X-10 så har den ett antal egenheter men den har också väldigt många styrkor.
Personligen vill jag ha en hyfsad sökare så jag kan hålla kameran mot ögat och pannan för att få stabilitet. Att hålla kameran på raka armar och titta på displayen är inget bra för långa slutartider.
På denna punkten är X-10 bättre än de flesta. Den manuella zoomen är en fröjd.
Att lätt kunna ta HDR för att kompensera för att en kompakt har en sämre DR är också en styrka.
Rätt behandlade för man fram bra bilder som inte syns att de är HDR.
Skärpan med AF har jag inget större bekymmer med. Eftersom jag alltid har skärinställningen på tummen på mina dSLR kameror så dubbelkollar jag alltid att skärpan sitter innan jag trycker av.
ORBS eller White disc kan jag framkalla men det har inte varit ett problem. De exempel som jag sett på DPR är ofta felexponerade fast det kan förekomma även när man exponerat rätt.
X-10 har en tendens att försöka göra mörka miljöer till dagsljus. Har man koll på histogrammet eller kollar en bild är det lätt att kompensera för detta. Annars exponerar kameran mycket bra.
Vad gäller raw är jag kanske den som klagat mest. Det beror inte på att man inte kan få fram hyfsade resultat. Snarare på att Fuji inte verkar försöka hjälpa Adobe och andra att få fram algoritmer som optimerar resultatet.
Jag skulle inte avråda någon från att köpa en X-10. Det är en av de trevligaste kompaktkamerorna på marknaden.
Det har påståtts från Fuji att det kommer en ny sensor i slutet av Maj. Några konkreta bevis på detta har ingen ännu sett.

Senast redigerad av Flash Gordon den 2012-05-25 klockan 19:08.
Gammal 2012-05-26, 12:58
flipp_90

Jag har upptäckt en sak som förstör många av mina bilder...

Jag fotar allt som oftast i bländarprioritetläge, men då har jag upptäckt att kameran inte väljer slutartider kortare än 1/1000?! Det har resulterat i massor av överexponerade bilder :S

Vad är det för skit?
Gammal 2012-05-26, 13:27
Bussmicke

flipp_90 skrev: Jag har upptäckt en sak som förstör många av mina bilder...

Jag fotar allt som oftast i bländarprioritetläge, men då har jag upptäckt att kameran inte väljer slutartider kortare än 1/1000?! Det har resulterat i massor av överexponerade bilder :S

Vad är det för skit?

Jag har blivit mycket tveksam till inköp av X10

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Gammal 2012-05-26, 13:34
ErlandH

flipp_90 skrev: Jag fotar allt som oftast i bländarprioritetläge, men då har jag upptäckt att kameran inte väljer slutartider kortare än 1/1000?! Det har resulterat i massor av överexponerade bilder :S
Kameran klarar bara av de kortaste slutartiderna vid små bländare, inte vid full öppning. Framgår av bruksanvisningen, om jag inte minns helt fel. Irriterande om man inte vet om det eller har koll på vad man gör, förstås, men det är inget fenomen som är unikt för X10.
Gammal 2012-05-26, 14:24
Bombus

Inget är perfekt :-)
jenny_li skrev: Gahh, så irriterande detta är. Nu har jag inte läst hela tråden, men snubblade in på den för att jag just går i köptankar, och väljer mellan X10 och Olympus XZ-1. (Och ivriga köptankar dessutom, jag vill köpa NU!)
XZ-1 är inget dåligt alternativ.
Du slipper sensorproblemen och även det som lyfts fram i de allra senaste inläggen om att X10 inte vill använda snabbare tid än 1/1000 i bländarprioläge. Har precis kollat med min XZ-1 och den kan använda 1/2000 på största öppningen.

Lycka till vad det nu än blir,
Johan
Gammal 2012-05-27, 20:41
Stinanylén

Jenny, jag har haft min X10 några månader och köpte den i lite samma sinnesstämning som du. Trött på för många prylar, objektivval, tankar på fler och andra tillbehör i det oändliga ... framför allt att jag inte hade nån kamera när jag ville ha en kamera. Ibland när jag följt diskussionerna här känns det ju som om detta är en kamera behäftad med massor av fel. Det beror väl på hur djupt man gräver ner sig. Och om man, som många redan påpekat, glömmer att det faktiskt är en kompakt. Jag har haft en Canon G10 som jag avskydde från första stund, så det är klart att det är en smaksak.
Jag kan bara säga att jag älskar kameran. Jag skiter i att fota i raw, det gör jag med min systemkamera. Jag bryr mig inte det minsta om orbs. Jag har accepterat att den vill exponera för ljust och kompenserar för det. Detta är en härlig kamera som ALLTID befinner sig i min handväska så att jag ALDRIG saknar kamera! Plus att den är skön att hålla i och som andra har sagt, har smarta placeringar för inställningar. Och den manuella zoomen gör att det känns tusen gågner roligare än med en vanlig kompakt! (Okej - jag tappade ganska omgående bort det lösa objektivskyddet, men det är också det enda jag är ledsen för.)
Gammal 2012-05-29, 20:06
JOLidman

”orb/blooming”
... och nu har jag besvarat mailet från FUJIFILM SVERIGE AB

Hejsan!

Vi har nu fått direktiv på hur vi ska gå till väga för att samla in och skicka de X-10 som behöver gås igenom på grund av eventuella ”orb/blooming” problem

Du har registrerat din kamera för detta problem

Vi behöver ha in kompletterande uppgifter på din kamera

Vänligen svara på detta mail med komplett adress, postadress, telefonnummer samt serienummer på kameran

När vi har fått in alla uppgifter kommer vi att skicka ett emballage samt frakthandlingar till dig
Tack på förhand / XYZ
Gammal 2012-05-31, 15:45
Rayman

Fick ett paket från Fujifilm idag, med bubbelplast och förbetalt porto för sensorbyte. Fujifilm kallar det "Fujifilm X-10 uppgradering". De lovar att hantera sensorbytet med högsta prioritet och returnera X-10:an inom tre veckor. Spännande! Skulle vilja se exempel på före efter bilder. Har någon hittat något dylikt?
Gammal 2012-05-31, 16:04
Zepofan

På dpreview.com finns före och efter bilder.
http://www.dpreview.com/news/2012/04...ite-orb-update
Gammal 2012-05-31, 16:33
jonasandersson

Zepofan skrev: På dpreview.com finns före och efter bilder.
http://www.dpreview.com/news/2012/04...ite-orb-update
Det känns ju som att det inte är någon tvekan att man ska skicka in den för att få sensorn utbytt. Klar förbättring, även om jag inte direkt haft några problem med Orbs så kommer det ju garanterat att påverka andrahandsvärdet om sensorn är bytt eller inte.
Gammal 2012-05-31, 17:12
Zepofan

jonasandersson skrev: Det känns ju som att det inte är någon tvekan att man ska skicka in den för att få sensorn utbytt. Klar förbättring, även om jag inte direkt haft några problem med Orbs så kommer det ju garanterat att påverka andrahandsvärdet om sensorn är bytt eller inte.
Ja! Håller med. Ska avvakta kommande semester men sen åker den in.
Gammal 2012-06-14, 22:01
Anders.Lindén

Några tips
I sommar kommer jag att åka med tåg genom Europa och självklart så har jag insett vilket problem jag kommer att få med batteriet som måste laddas, detta löstes förhoppningsvis med 5 st nya batterier som jag chansade med att köpa från Ebay.

Blev någon piratmodell från Hongkong, leveransen kom inom 14 dagar och batterierna fungerar, vet dock inte kvalitén på dem.
http://www.ebay.com/itm/180788396395...84.m1497.l2649

Sen så skulle jag behöva lite mer tips på vad jag kan behöva?

Sen skulle jag också vilja tipsa en internationellt forum för X10 och andra X-kameror från Fuji
http://www.fujixseries.com

Det har snackats väldigt mycket om orbs och liknande, men jag har ännu inte lyckats på några som helst sätt återskapa vad som kallas orbs.
Gammal 2012-06-14, 22:45
Flash Gordon

Det som kallas ORBS är ofta ett fenomen av överexponering. Men det kan också uppstå när man exponerar rätt men har väldigt starka ljuskällor i bilden.
Det kan vara en interiör bild där soljuset skiner in väldigt starkt. En spegling av soljuset i en blan detalj som billack.
En mycket stark strålkastare vid en nattbild.
Då uppstår en vit utfrätt punkt som är betydligt större än den starka ljuseffekten. Detta är den enklaste verbala beskrivningen som jag kan åstadkomma. När du ser det är det desto enklare att förstå.
På DPR gjordes detta till ett jätteproblem. Jag har inga problem att provocera fram det men anser inte det är ett problem.
Det har hänt någon enstaka gång att jag fått effekten i en bild där jag inte räknat med den.
Så detta med ORBS är en defekt men något som ytterst sällan inträffar.
Jag kasserar många fler bilder på grund av att skärpan inte sitter eller felexponering mm.
Detta gäller både X-10 och mina andra kameror. Det kan bero på att kameran inte kan hantera situationen eller på skit bakom spakarna.
Att vi skall kunna köpa en kamera som alltid får till en bra bild är en utopi. X-10 är en väldigt trevlig och kompetent kamera både i förhållande till sitt pris och för att vara en kompakt.
Sedan att den inte klarar allt mina 5DMKII och 5DMKIII klarar är underförstått. Bara varje objektiv till dessa kostar mer än dubbelt av en X-10 och en 5DMKIII sex gånger så mycket.
Så man får väl hoppas att det syns en skillnad för annars vore jag ju en idiot som köpt dessa objektiv och kameror.
Besvara

Bokmärken

Taggar
fujifilm , x10

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:52.

Elinchrom ELB 500 TTL