Annons

Iphone

Produkter
(logga in för att koppla)

PierreS

Aktiv medlem
Filmade med min Iphone - när jag laddade upp filmen på datorn blev den upp och ner. Någon som vet hur man vänder den rätt?
 

PierreS

Aktiv medlem
Det går ju inte att fixa i efterhand om man har hållit telefonen upp och ner.
Det är förmodligen absolut säkert att det är det jag har gjort... Skyller på att jag är nybörjare o vänsterhänt... märkligt att det inte märks på Iphonen utan där vänder det rätt... Synd jag hade en rätt cool film annars. Tack för svaret
 

Roger.m

Aktiv medlem
Lätt som en plätt!

öppna filmen i Quicktime
Meny: Redigera / Rotera höger eller vänster 2 ggr.

Kameran i iPhonen vänder sig automatiskt och får att filma åt båda hållen men man måste se till att den pekar rätt när man börjar för den låser läget under filmning.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Råkade ut för en liknande grej för några veckor sedan …
Jag satte ihop lite material för mitt jobb med filmer från olika delar av världen, en filmsnutt, filmad med iPhone i Etiopien var upp och ner i min kollegas dator (Windows) när vi fick det. Jag beredde mig på att vända det i redigeringsprogrammet (det får vända video rätt igen!) … men när jag öppnade filmen i min Mac var den rättvänd?!
Vi skojade med varandra att det var transporten Etiopien-Sverige som vände den upp och ner och sedan snurrade den igen för att hamna rätt i min dator.

Har du ett redigeringsprogram för video bör det gå att vända videosekvensen 180 grader och spara den igen som ny fil. (vet inte om de enklare programmen klarar det?)
 

Kiboko

Aktiv medlem
öppna filmen i Quicktime
Meny: Redigera / Rotera höger eller vänster 2 ggr.

Kameran i iPhonen vänder sig automatiskt och får att filma åt båda hållen men man måste se till att den pekar rätt när man börjar för den låser läget under filmning.
Oj! Detta var nytt för mig … har aldrig tänkt på det eller behövt det, men men tack för tipset!
Fungerar det med alla versionerna av Quicktime?
 

Roger.m

Aktiv medlem
Sitter med OS X 10.7 och 10.8 och där finns funktionerna i gratis Quicktime 10.2. Antagligen är det ingen riktig rotation av filmen utan bara flaggar åt vilket håll den ska vara och det kan finnas program som inte ser flaggan för rotationen (eller?)..
 
ANNONS