Annons

aperture biblioteken

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Hej!

Helt ny i detta forum och hoppas jag kan ställa en fråga? Kör med mac sedan dryga halvåret och har därmed börjat använda aperture. Det är ju fiffigt på många sätt med alla dess funktioner. Däremot begriper jag mig inte på strukturen i det, har letat o googlat men får ej svar på just mina funderingar?

Följande; Av misstag råkade jag lägga upp två st bildbibliotek på den externa disken, antar att det är där alla masterfiler ligger? Kan jag slå ihop dom och hur gör man det? Att migrera bibliotek från en annan dator vet jag hur jag gör, men när de ligger i samma? Har försökt med alla möjliga metoder men klarar inte av det.

När det gäller sorteringen av foton så misstänker jag att jag är alltför fast i PC-tänk strukturerna som ju eg är rätt rigida. Men hur gör ni som är vana? Lägger ni upp i döpta projekt och mappar? Eller är det eg bättre att bara lägga in alla bilder i en enda hög som ju sen sorteras genom märkning av favoriter, nyckelord osv osv. då kan man ju plocka fram vilken sortering som helst beroende på vad man vill se.

Tacksam för alla svar! Som behöver vara enkelt begripliga för en novis som mig
http://www.fotosidan.se/forum/images/icons/icon10.gif
 

Roger.m

Aktiv medlem
Att slå ihop 2 kataloger är enkelt.
Under File fins import sedan väljer man library.

Om bilderna ska hamna i biblioteket eller vara kvar på sin "original" plats bestämmer du i import fönstret under import settings.
 

Annika Kr

Aktiv medlem
Att slå ihop 2 kataloger är enkelt.
Under File fins import sedan väljer man library.

Om bilderna ska hamna i biblioteket eller vara kvar på sin "original" plats bestämmer du i import fönstret under import settings.
JA, jag säger då det :) Riktigt busenkelt, faktiskt. Som jag höll på... Importera och exportera - precis som vanligt.... Men ibland får man hjärnslåpp när man håller på :) TACK ÅNDÅ :)

Men det här med alla mappar som poppar upp under Projects och som inte själv medvetet skapat tycker jag är ett aber, har ju inte ännu "knäckt koden" på hur aperture organisering av foton funkar?

JAg har lagt in alla foton med Keywords osv, de är också organiserade efter både händelser och år, och ibland undrar jag om det var så klokt? Kanske skulle jag bara lagt in alla fotona i en hög och sen märkt upp dom på olika sätt?
 
ANNONS