Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Installera OSX Mac Mini 2012

Produkter
(logga in för att koppla)

Pippo

Aktiv medlem
Hej!

Är på G att byta ut den gamla slöa HDD:n i en Mac Mini 2012 mot en Samsung 840 Evo 500 Gb, men fattar inte riktigt hur jag sedan installerar OSX på SSD:n?

Har läst att det går att installera OSX på USB-sticka men det verkar krångligt och innefattar, vad jag kan förstå, en del arbete i terminal (som jag inte fattar).

Alternativet är väl att använda carbon copy cloner eller super duper för att klona hårddisken till SSD:n, men blir inte det struligt när SSD:n är mindre än den mekaniska hårddisken?

Några fiffiga idéer om vad som är smidigast?
 

jonas lindborg

Avslutat medlemskap
Hej!

Är på G att byta ut den gamla slöa HDD:n i en Mac Mini 2012 mot en Samsung 840 Evo 500 Gb, men fattar inte riktigt hur jag sedan installerar OSX på SSD:n?

Har läst att det går att installera OSX på USB-sticka men det verkar krångligt och innefattar, vad jag kan förstå, en del arbete i terminal (som jag inte fattar).

Alternativet är väl att använda carbon copy cloner eller super duper för att klona hårddisken till SSD:n, men blir inte det struligt när SSD:n är mindre än den mekaniska hårddisken?

Några fiffiga idéer om vad som är smidigast?
Hej testa clona din gamla hd så ska de bara att sätta in nya gjorde de för ett tag sedan gick som en dans. finns ofta toolbox program som hjälper med de mvh jonas
 

Pippo

Aktiv medlem
Tack, båda. Ska testa guiden eftersom jag såg att det fanns en lättare väg att vandra utan terminal involverat. ;)
 

Pippo

Aktiv medlem
Fast det är en begagnad mini och jag vill blåsa den helt. Den ska ersätta min fem år gamla IMac det säkert ligger en hel del skräp i. Det enda jag egentligen vill ha över är mina bilder, resten vill jag installera manuellt. Med time machine återskapar den väl en bild av min nuvarande IMac (och därmed allt skräp som lär finnas)?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du har applestore konto så startar du OSX installationen från nätet. Guiden hjälper dig att få igång nätverket. Sedan går den själv till Apple store och tankar ner OSX.
Det tar en bra stund att ladda ner. Cirka 5 Gb om jag minns rätt. Hela proceduren inklusive installation tar 1-2 timmar beroende på hur snabbt internet du har.

När detta är klart väljer du återställning från time machine. Där väljer du de program och dokument du skall lägga tillbaka på din nya SSD.
Resten bör du redan från början lagt på en annan HD.
 

Pippo

Aktiv medlem
Mats, du menar alltså efter diskbytet när jag startar upp datorn? Är det äpple+r man trycker in?

Frågan är också om det är smartast att välja annat OS än Yosemite som väl inte godkänner trim på SSD:n?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
För flera år sedan satte jag in en SSD i en Macbook Pro. Då körde jag ett program som hette trim enabler. Det gav trim trots att Apple inte stödde det på andra diskar än sina egna. Vet inte om programmet finns fortfarande.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, det finns men funkar inte ihop med Yosemite eftersom Apple strular (stödjer givetvis bara applecertifierade SSD på sedvanligt maner). Håller på att ladda ned Mavericks och lägger det på USB-sticka och installerar därifrån. Då kan jag köra Trim vad jag förstår det som.

Är det bara att trycka i stickan i Minin när SSD:n är installerad och starta om, eller hur gör man?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar gå att få igång trim enabler men man måste slå av kext simning.

se nedan

"Trim Enabler support
Trim Enabler 3.3 will disable the kext-signing setting automatically for you, by giving a choice when you flip the switch. Alltså lika Mavericks.

By clicking Proceed, your computer will reboot with kext-signing disabled. You can then flip the switch again to enable Trim.

When you flip the switch back to Off, Trim Enabler will ask you if you want to restore the kext-signing setting back to normal."
 

Pippo

Aktiv medlem
Jo, läste det men tar det säkra före det osäkra och kör på Mavericks istället. Funkade Snow Leopard i fyra år ska nog Mavericks vara ok det med. Ärligt talat vet jag inte vad som skiljer, förutom att Yosemite är snyggare.

Kexttjosan rekommenderade de ju inte att slå av så frågan är vad som är bäst att göra.

Hade det inte varit för att jag är så förtjust i gränssnittet i OSX hade jag nu gått tillbaka till PC. Gillar inte Apples sätt att hela tiden låsa in användare i deras prylar.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Hej!

Massa omvägar fick du höra tills nu!

Ladda ner senaste OS från apple store, ladda ner Diskmaker X (http://diskmakerx.com/downloads/DiskMakerX4b4.dmg)

Starta Diskmaker X och välj om du vill göra usb-minnet till botbar osx-installation eller kanske SD som jag gjorde flera gånger. När det är klart sätt in den nya HDD:n och starta datorn. Vid uppstart håll ner ALT knappen (innan systemljudet) och välj USB/SD som du har din nya installation på...

Det var så lite så ;)
 

Pippo

Aktiv medlem
Daniel, i Lars svar fanns just detta program som bara väntar på att Mavericks ska laddas ner. Kör på Mavericks istället för att kunna köra Trim enabler. ;)

När datorn startas och OS:et installerats från USB-stickan, antar jag att SSD:n ska formatteras, eller när gör man det?
 

erdeljan

Aktiv medlem
Ursäkta (missade det tydligen då jag inte klickade på länken)

Japp, när du startar installationen kan du uppe i menyn välja skivverktyg samt formatera, dela eller göra annat med disken. ;)
 

Pippo

Aktiv medlem
Kan inte klona Danne eftersom Yosemite är installerat och jag vill ha Mavericks istället.

Installerar Mavericks på Minin och flyttar över dokument, bilder och annat jag vill behålla manuellt från den gamla IMacen senare. Blir en massa merjobb men måste ändå tänka om eftersom Minin kommer att vara kopplad till två externa HDD - en för lagring och en för backup. Tidigare har jag bara kört med den interna disken i IMacen och en extern för backup.

Hmm, får nog kolla hur jag gör med Lightroom också så att den senare hittar mina bilder. Många frågor...
 

Pippo

Aktiv medlem
Strul igen...

Var korkad nog att ladda ner Yosemite idag innan jag laddade ner Mavericks. Nu när jag körde Diskmaker X och valde Mavericks, tro f-n att programmet ändå skapade en version av Yosemite. Tänkte testa att ta bort Yosemite och köra Diskmaker igen men fattar inte var installfilen av Yosemite har lagt sig? Har synliggjort filer i Applications men där finns den inte. Någon?

Edit: Aha, antar att filen försvann när Yosemite installerades på USB-minnet. Testar att ta ner Mavericks igen. ;)
 
ANNONS