Annons

Digitaland

Produkter
(logga in för att koppla)

reboot81

Aktiv medlem
Canon har ingen världsgaranti, och du handlar från Kina med allt vad det innebär.

Glöm inte att du får tulla på varorna eftersom du handlar från Hong Kong, Kina.

Du får vad du betalar för, dvs optik utan konsumentskydd, garanti osv.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Slipper nog tull

Man slipper nog tull och skatt eftersom varorna skickas från England. Detta utlovas i alla fall. Fast frågan är om det är värt det. Det blir nog knepigt med garantin om något strular.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Canon har ingen världsgaranti, och du handlar från Kina med allt vad det innebär.

Glöm inte att du får tulla på varorna eftersom du handlar från Hong Kong, Kina.

Du får vad du betalar för, dvs optik utan konsumentskydd, garanti osv.
Ännu en gång ... nej det är ingen tull på digitalkameror och objektiv från HK till EU/Sverige. Och ... Digitalland skickar från UK så du riskerar inte att betala någon extra svensk moms. Däremot kan du inte lämna in på garantireperation i Sverige, det är korrekt. Du är dock inte utan "konsumentskydd" men det är naturligtsvis enklare att kunna hantera eventuell reklamation eller garantiåtgärd lokalt.

/Sven
 

afe

Aktiv medlem
Ännu en gång ... nej det är ingen tull på digitalkameror och objektiv från HK till EU/Sverige. Och ... Digitalland skickar från UK så du riskerar inte att betala någon extra svensk moms. Däremot kan du inte lämna in på garantireperation i Sverige, det är korrekt. Du är dock inte utan "konsumentskydd" men det är naturligtsvis enklare att kunna hantera eventuell reklamation eller garantiåtgärd lokalt.

/Sven
Det är 6,7% tull på objektiv vid inköp från land utanför EU. Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror/tullochmomspavanligtforekommandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html
 

rolfmm

Aktiv medlem
Nu är väl det snarare handel från England/EU. Om företaget har säte i Kina/HongKong är irrelevant. Så hälften av svara här är trams. Är det Canonobjektiv med Canonkvalité är det bra nog för mig. At jag måste lämna in evt garantireperation i England är ju en nackdel. Det kan ta fruktansvärd lång tid om det också skal skickast til HongKong för rep....... :-(
Jag reser mycket till England och hade inte tvekat köpa fotoutrustning där.
 

Roger.m

Aktiv medlem
Garanti.

Enligt lag är det så att ett företag som marknadsför sig mot Sverige (svensk text, priser i sek, osv) är skyldiga att följa Svensk konsumentlagstiftning. Det gäller garantier, returtransporter och allt som konsumentlagen reglerar.
Om det är så i verkligheten...det är en annan sak....
 

johmag-8

Ny medlem
Min personlig erfarenhet av digitalland

Jag beställde för 6 veckor sedan en lins från digitalland på grund av det låga priset. Efter fyra veckor tröttnade jag och ville annullera min order, blev lovad dyrt och heligt att linsen skulle skickas kommande vecka. Ingen lins skickas så jag stötte på än en gång och vill återigen annullera och få mina pengar tillbaka. Fick svar att ordern ligger för leverans och kan inte avbrytas så jag kontaktar PayPal och begär hjälp av dom.

Efter ytterligare någon dag långt efter utlovat datum står det att min order är packad och väntar på leverans, kontaktar dem än en gång och frågar vad dom sysslar med varefter dom säger att dom tyvärr inte kan göra någonting men jag är välkommen att skicka tillbaka linsen när den kommer men får då klart stå för returfrakt samt en extra administrativ avgift på £18 :-(

Finns inte en chans att jag gör en beställning från kineser som sysslar med gråimport. Dom är oetiska och skenbart hjälpsamma tills dess att pengarna dragits från ditt konto.

Inser att det är värt ett par extra hundralappar att handla lokalt inom våra egna gränser. Man har klockrent skydd som konsument, du har fullständiga garantier och faktiskt för det mesta klockren support av duktiga och kunniga säljare.
 
ANNONS