Annons
Gammal 2018-01-05, 21:14
iSolen.se

Surgeon skrev: att bilen inte rört på sig är oväsentligt,,,(tänk husbil, till och med kombi mm)

men som sagt,,,det är en bevisfråga och om man gillar att sitta i en kall/varm bil på vinter/sommar i 24 timmar så är det väl upp till var och en,,,eller?
...och om kameran faktisk fångar en tjuv...så skulle du lugnt sitta kvar i bilen och bevittna inbrottet? :-)
Gammal 2018-01-05, 21:17
Surgeon

iSolen.se skrev: ...och om kameran faktisk fångar en tjuv...så skulle du lugnt sitta kvar i bilen och bevittna inbrottet? :-)
det har inget med själva övervakningen att göra,,,

han kan vara beväpnad och då finns det ingen anledning att ingripa (vore ganska puckat)
jag kan ha somnat i 20--30 sekunder (har ju hänt i soffan hemma några gånger)
etc etc

//M
Gammal 2018-01-05, 21:18
iSolen.se

Surgeon skrev: det har inget med själva övervakningen att göra,,,

han kan vara beväpnad och då finns det ingen anledning att ingripa (vore ganska puckat)
jag kan ha somnat i 20--30 sekunder (har ju hänt i soffan hemma några gånger)
etc etc

//M
jajaja, ingen kommer fälla dig för att ha fångat en tjuv mha kameran.
Gammal 2018-01-05, 21:19
Surgeon

iSolen.se skrev: jajaja, ingen kommer fälla dig för att ha fångat en tjuv mha kameran.
:)
vi verkar överens :)
Gammal 2018-01-05, 21:24
afe

Jag tror alla som har något som helst vett förstår hur det kan vara lagligt utan att vränga till det. Vill man så kan man förstås få till andra lösningar, men det känns rätt ovesäntligt i tråden.
Gammal 2018-01-05, 21:34
Surgeon

afe skrev: Jag tror alla som har något som helst vett förstår hur det kan vara lagligt utan att vränga till det. Vill man så kan man förstås få till andra lösningar, men det känns rätt ovesäntligt i tråden.
Rickard Rättrådig har talat... så allt utanför din uppfattning är oväsentligt! (rättstavat)
Gammal 2018-01-05, 21:43
kiwi

BTM skrev: Jag delar inte din uppfattning (finns fler i tråden som säger samma sak som dig)
Läser man domen så framgår det klart och tydligt att en kamera i en bil kan tillståndspliktig! Läs från sida 4 och framåt.
Det HFD har tagit ställning till är om just den personens användning av sin mobil i vindrutan eller på cykelstyret var att betrakta som övervakningskamera. I just detta fallet bedömdes den inte vara det.
Läser vi samma dom? Kameran bedömdes vara »uppsatt i lagens mening«, oavsett om den plockades bort efter körningen eller ej. Men den ansågs samtidigt inte kunna användas »utan att manövreras på platsen«, eftersom föraren är i dess omedelbara närhet och själv bestämmer när den startas, stängs av samt vad den filmar genom att manövrera fordonet.

Det stämmer in på i princip samtliga dashcam-kameror (lite tautologi där), förmodligen förutom de som är inbyggda av biltillverkaren (i varje fall de vars av- och påstängning inte med samma lätthet kan manövreras).

/ Kiwi
Gammal 2018-01-06, 00:40
Bofoto2

Klarläggande:
Troligen alla bilkameror, åtminstone min har ett inbyggt batteri som kanske fungerar i ett par minuter.
Kanske för minnet i kameran, strömmen som kameran använder kommer från cigarettändareutaget eller bilens USB. Jag tror alla bilar bryter strömmen till dom när man slår ifrån tändningen.
Alltså användarstyrd kamera.
Gammal 2018-01-06, 10:07
148637

kiwi skrev: Läser vi samma dom? Kameran bedömdes vara »uppsatt i lagens mening«, oavsett om den plockades bort efter körningen eller ej. Men den ansågs samtidigt inte kunna användas »utan att manövreras på platsen«, eftersom föraren är i dess omedelbara närhet och själv bestämmer när den startas, stängs av samt vad den filmar genom att manövrera fordonet.

Det stämmer in på i princip samtliga dashcam-kameror (lite tautologi där), förmodligen förutom de som är inbyggda av biltillverkaren (i varje fall de vars av- och påstängning inte med samma lätthet kan manövreras).

/ Kiwi
Jag länkade till dommen i mitt inlägg!
Tar det kort. För att det skall hålla rent juridiskt så måste du när du säger "Dashcam-kameror är lagliga" lägga till - Förutsatt att du gör som HFD beskriver i dommen.
Ordmärkeri? Nej, juridisk försiktighet!
Gammal 2018-01-06, 18:39
El-Bonko

Surgeon skrev: Hur ska någon kunna bevisa att jag inte satt i bilen?
Hur ska någon kunna bevisa att du inte stod bakom vilken kamera som helst? Bilen gör varken till eller från.
Gammal 2018-01-06, 19:38
kiwi

BTM skrev: Jag länkade till dommen i mitt inlägg!
Tar det kort. För att det skall hålla rent juridiskt så måste du när du säger "Dashcam-kameror är lagliga" lägga till - Förutsatt att du gör som HFD beskriver i dommen.
Ordmärkeri? Nej, juridisk försiktighet!
Jag vet att det var samma dom vi läste. Därav min något retoriska fråga om vi verkligen läste samma dom, eftersom vi kom till så olika slutsatser. ;)

Nå, att säga att vindrutekameror är tillåtna är mer korrekt än att säga att de inte är tillåtna, då DI förut hävdade det sistnämnda men sedan fick på fingrarna i HFD. Dock, som alltid, så finns det – som du antyder – detaljer i respektive rättsfall som kan göra att ett specifikt fall bedöms på ett helt annat sätt.

Trådens rubrik är iaf juridiskt felaktig. Eller hur?

/ Kiwi
Gammal 2018-01-06, 23:18
Danne B

Bofoto2 skrev: Klarläggande:
Troligen alla bilkameror, åtminstone min har ett inbyggt batteri som kanske fungerar i ett par minuter.
Kanske för minnet i kameran, strömmen som kameran använder kommer från cigarettändareutaget eller bilens USB. Jag tror alla bilar bryter strömmen till dom när man slår ifrån tändningen.
Alltså användarstyrd kamera.
Tror alla nyare bilar bryter strömmen till 12v-uttaget, när man slår av tändningen. Men det går att koppla förbi, om man vill det. Gjorde det på min förra bil.
Min dashcam som har GPS, slår även ifrån om man står still för länge på samma ställe. Då går den in i parkeringsläge, vilket bryter inspelningen även om den får strömmatning.
Gammal 2018-01-07, 21:46
148637

kiwi skrev: Nå, att säga att vindrutekameror är tillåtna är mer korrekt än att säga att de inte är tillåtna, då DI förut hävdade det sistnämnda men sedan fick på fingrarna i HFD. Dock, som alltid, så finns det – som du antyder – detaljer i respektive rättsfall som kan göra att ett specifikt fall bedöms på ett helt annat sätt.

Trådens rubrik är iaf juridiskt felaktig. Eller hur?

/ Kiwi
Vi vill alla att världen skall vara enkel, svart - vit. Juridik är sällan det.
Nej, jag vill inte rakt av säga att vindrutekameror är tillåtna. Jag skall ge ett konkret exempel: Läs inlägg 470 i denna tråd. Svara sedan på frågan; är den manövrerad på platsen? Den stannar inspelningen automatiskt efter en tid och upptar den när bilen börjar röra på sig igen.
Gammal 2018-01-08, 05:55
kiwi

BTM skrev: Vi vill alla att världen skall vara enkel, svart - vit. Juridik är sällan det.
Jag vet inte om jag vill att världen ska vara enkel. Jag ser ju att den inte är det. Min poäng är att även om det juridiskt alltid finns undantag och specialfall och hela baletten, så går det också att dra slutsatser av domar. I det här fallet är det ganska tydligt uttalat vad som ska tolkas som »manövreras på platsen«. Det torde rimligen gå att överföra på liknande fall.

BTM skrev: Nej, jag vill inte rakt av säga att vindrutekameror är tillåtna. Jag skall ge ett konkret exempel: Läs inlägg 470 i denna tråd. Svara sedan på frågan; är den manövrerad på platsen? Den stannar inspelningen automatiskt efter en tid och upptar den när bilen börjar röra på sig igen.
Inlägg 470? Så lång är ännu inte tråden. ;)

/ Kiwi
Gammal 2018-01-08, 15:09
bentelkalb

Man kan bara konstatera vad jag redan vet, att myndigheter ofta är extremistiska. Datainspektionen ser sina egna frågor som det viktigaste som finns och vill dra dom så hårt som möjligt, även om det blir orimligt. Datainspektionen har en möjlighet att tolka lagen annorlunda men gör det inte för att man inte vill, de vill ha det så hårt som möjligt. Annars avvecklar man sig ju själv, och som myndighet vill man utöka sin verksamhet. Som tur är sätter domstolarna ibland ned foten mot våra extremistiska myndigheter, ofta genom en trixigt uttänkt väg för att komma ur det absurda resultatet av myndighetens tolkning. Att myndigheter agerar på detta sätt kan jag själv intyga som har arbetat på myndighet i över 10 år! Jag har sett det från insidan.

Ty det är nog få som tycker att det offentliga ska belastas med tillstånd för någon som sätter en kamera på sitt cykelstyre, det är helt befängt. Det borde inte ens ingå i tolkningen av 12 §. I Sverige har vi uppenbarligen beröringsskräck för kameror. Vi kan dra många exempel, detta, drönare, mm, trots att dessa kameror INTE kan användas för personövervakning, alla som kan tekniken förstår det . Man får inte ens ha en övervakningskamera i sin egen verksamhet riktat mot kassan, helt galet, men ansvar har man när något händer, men förebygga? aja baja.

detta är en del av en större samhällsfråga och attityd. De flesta torde vara glada över att t-banan hade kameraövervakning vid terrordådet i Stockholm, tack vara det kunde de se vart han tog vägen. Samma sak vid första terrorattentatet, då fick polisen förlita sig på en olaglig kamera som en verksamhet hade. ....herregud. Om polisen hade tillgång till mer kameraövervakning skulle fler brott lösas. Vid ett brott eller attentat skulle de även kunna se vad som pågår på platsen innan de åker dit. Sverige är ett u-land när det gäller detta.

Hur klarar sig dessa som är livrädda för kameror när de åker till London te x? Det måste vara hemskt.
Nä. lagstiftningen måste göras om.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:59.

Elinchrom ELB 500 TTL