Annons

Uppdatera Flickr-kontot annars raderas dina bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Homy

Aktiv medlem
Hej!

Fick igår veta att alla gratiskonton kommer att begränsas till 1000 bilder istället för 1 TB som man har nu. Senast 8 jan måste man betala för större utrymme annars raderas alla andra bilder. Själv har jag använt kontot till säkerhetskopiering (förutom extern HDD) och har ca 35000 bilder där. Verkar som det inte finns andra gratistjänster med så mycket utrymme. Google komprimerar alla bilder över 16 Mpix. Har inte ens fått något meddelande om nyheten från Flickr.

https://blog.flickr.net/en/2018/11/01/changing-flickr-free-accounts-1000-photos?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Hej!

Fick igår veta att alla gratiskonton kommer att begränsas till 1000 bilder istället för 1 TB som man har nu. Senast 8 jan måste man betala för större utrymme annars raderas alla andra bilder. Själv har jag använt kontot till säkerhetskopiering (förutom extern HDD) och har ca 35000 bilder där. Verkar som det inte finns andra gratistjänster med så mycket utrymme. Google komprimerar alla bilder över 16 Mpix. Har inte ens fått något meddelande om nyheten från Flickr.
Har inte hört något sådant (ännu). Jag har visserligen bara några hundra bilder där. Men det ligger i linje med vad man kan vänta sig av "molnlagring". Man är i händerna på leverantören. Har man bemödat sig att lägga upp många bilder, sorterat och taggat, så är man nog villig att betala en slant för att slippa göra om allt.
 

Homy

Aktiv medlem

Homy

Aktiv medlem
Jag går alltid in via en länk så jag brukar aldrig hamna på infosidorna. De kanske skickar mail till användarna när det närmar sig? Annars blir det lite snopet för de som missat budskapet. Tack för infon i alla fall.
Själv såg jag nyheten på deras FB som jag följer.
 

PFH

Avslutat medlemskap
Smugmug som köpte Flickr tidigare i år har bara betalkonton. Så detta är väl inte helt oväntat. De köpte nog inte Flickr för att idka välgörenhet, utan för att tjäna pengar.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ifall detta faktiskt innebär att mina besökare slipper reklam ”var femte bild” är jag nog beredd att uppgradera till betaltjänst.

”Var femte bild” vet jag inte ifall det är sant, men jag har hört motsvarande uttryck ett antal gånger från de som följer mina publiceringar.
 

Homy

Aktiv medlem
Ifall detta faktiskt innebär att mina besökare slipper reklam ”var femte bild” är jag nog beredd att uppgradera till betaltjänst.

”Var femte bild” vet jag inte ifall det är sant, men jag har hört motsvarande uttryck ett antal gånger från de som följer mina publiceringar.
Du kan redan nu köpa ett Pro-konto och slippa reklam.
 

Homy

Aktiv medlem
Det har du såklart rätt i. Tack!

Jag har bara inte tänkt tankena eftersom ”gratis är gott”. Även om det har en bitter eftersmak,
Efter att ha jämfört Flickr med massa liknande tjänster har jag kommit fram till att Flickr är billigast med obegränsat lagringsutrymme för 4,17 dollar/mån!

Jag jämförde med Dropbox, Google Drive, Mega, OneDrive, iCloud, Spideroak, iDrive, pCloud, MediaFire, Tresorit, Egnyte, Sync, Amazon, Jumpshare, Livedrive, Jottacloud and Elephantdrive.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Efter att ha jämfört Flickr med massa liknande tjänster har jag kommit fram till att Flickr är billigast med obegränsat lagringsutrymme för 4,17 dollar/mån!

Jag jämförde med Dropbox, Google Drive, Mega, OneDrive, iCloud, Spideroak, iDrive, pCloud, MediaFire, Tresorit, Egnyte, Sync, Amazon, Jumpshare, Livedrive, Jottacloud and Elephantdrive.
Om du söker backup för dina filer rekommenderar jag Backblaze. Kanske lite dyrare ($5/månad obegränsat), men de erbjuder en annan servicenivå. Om du förlorar alla dina filer kan de t.ex. skicka ett USB-minne eller en hårddisk med alla dina filer...
 

Erik X

Aktiv medlem
Skräp också... :) Jag har inte riktigt slagit i 1000-bildstaket än men är rätt nära.
Tanken att registrera flera användarkonton kommer smygande, finns det något som i praktiken hindrar att man gör så?
Förresten, om jag betalar för 'pro', slipper mina besökare då att se reklam var 5:e bild eller måste besökarna också vara betalande medlemmar för att slippa se 'jump of joy'-sidan? Kan inte riktigt lista ut det från villkoren..

30% rabatt på 'pro' t.o.m. 30:e november, hmm hur ska jag göra :)

Jo förresten, det är först efter 5:e feb som Flickr börjar deleta bilder:
""Free members with more than 1,000 photos or videos uploaded to Flickr have until Tuesday, January 8, 2019, to upgrade to Pro or download content over the limit. After January 8, 2019, members over the limit will no longer be able to upload new photos to Flickr. After February 5, 2019, free accounts that contain over 1,000 photos or videos will have content actively deleted -- starting from oldest to newest date uploaded -- to meet the new limit. ""
 
Senast ändrad:

Homy

Aktiv medlem
Om du söker backup för dina filer rekommenderar jag Backblaze. Kanske lite dyrare ($5/månad obegränsat), men de erbjuder en annan servicenivå. Om du förlorar alla dina filer kan de t.ex. skicka ett USB-minne eller en hårddisk med alla dina filer...
Tack för tipset! Klart intressant och till samma pris $50/år. Fast olika tjänster då Backblaze verkar vara säkerhetskopiering av en ens dator och inte en dedikerad fotosida som Flickr, men jag använder som sagt Flickr bara till just säkerhetskopiering och när jag ska skicka en länk till kunder för påseende.
 

Homy

Aktiv medlem
Skräp också... :) Jag har inte riktigt slagit i 1000-bildstaket än men är rätt nära.
Tanken att registrera flera användarkonton kommer smygande, finns det något som i praktiken hindrar att man gör så?
Förresten, om jag betalar för 'pro', slipper mina besökare då att se reklam var 5:e bild eller måste besökarna också vara betalande medlemmar för att slippa se 'jump of joy'-sidan? Kan inte riktigt lista ut det från villkoren..
I teorin borde det gå att skapa flera konton med olika e-postadresser men fotar du regelbundet blir det jobbigt. Jag skulle då behöva skapa 35 olika konton bara för mina gamla bilder. :)

Både du och dina besökare slipper reklam: A fully ad-free Flickr experience for you and your visitors.

Nackdelen är att man inte kan ladda upp bilder i råformat.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Tja..hade väl ändå tänkt att gå över till PRO, och med 30% på årspriset så var det inte så mycket att prata om kände jag. Men det är klart: Man har blivit van vid att det varit gratis - nog tusan är det så. Har flera tusen bilder, så för mig var valet enkelt.

Önskar er en riktigt bra helg! =)
 

Homy

Aktiv medlem
Om du söker backup för dina filer rekommenderar jag Backblaze. Kanske lite dyrare ($5/månad obegränsat), men de erbjuder en annan servicenivå. Om du förlorar alla dina filer kan de t.ex. skicka ett USB-minne eller en hårddisk med alla dina filer...
Efter att ha läst användarkommentarerna kommer jag avstå från Backblaze. När man säkerhetskopierar förväntar man sig att filerna ska finnas där för alltid men om Backblazes mjukvara och servrar inte kan nå ens hårddisk raderas alla ens sparade filer från deras server efter 30 dagar. Man kan avaktivera automatisk backup men även med manuell backup förvaras filerna bara några månader om man inte uppdaterar kopian hos dem.
 

vilsen

Aktiv medlem
Smugmug som köpte Flickr tidigare i år har bara betalkonton. Så detta är väl inte helt oväntat. De köpte nog inte Flickr för att idka välgörenhet, utan för att tjäna pengar.
Jag anade att det var nån sketet företag som vill roffa åt sig, sabba denna så bra tjänst! Där alla, proffs liksom duktiga amatörer kan få visa upp sitt alster!

Tjänar inte i närheten de pengar, så det skulle vara värt o betala för att visa upp mina bilder.. Idiotiskt att dom inte kan ägna sig åt begränsa i Gb istället för antal! =( Hade närmare 2500bilder, har setat o raderat de som liknar varandra för mycket o är nere i närmare 2000, typ har gett upp! =(

För mig handlar inte flickr om backup, sånt kör jag ner till en lokal server jag ibland startar upp för det endamålet.
 

vilsen

Aktiv medlem
Fick reda på detta då en användare vid namn "Wikimedia Italia" skrev så här på den sista bilden jag publcerade..

"
Hello,
thank you for sharing your photos on Flickr!

As you may know, Flickr is about to delete photos for non-paying accounts with more than 1000 photos, but exceptions exist, including "Photos that were Creative Commons licensed before our announcement are also safe":
blog.flickr.net/2018/11/07/the-commons-the-past-is-100-pa...

If I counted correctly, you have more than 1000 photos without a free license. You can help preserve your photos by switching them all to the Creative Commons Attribution Share Alike license with a single click in the preferences:
flickr.com/account/prefs/license/batch/
www.flickr.com/photos/132807429@N02/17295694662

We don't know exactly which and how many photos Flickr will delete, but switching to a free license will allow you and other users to easily migrate any amount of relevant photos to Wikimedia Commons, where they can be preserved, curated and used on Wikipedia articles:
commons.wikimedia.org/wiki/Commons:Flickr_files#Tools
commons.wikimedia.org/wiki/Special:MyLanguage/Commons:pro...

Please consider asking your followers to gift you a pro account, if you can't afford paying yourself and/or your photos are not of interest for a broader audience as required in Wikimedia Commons.

Thank you,
Federico (Wikimedia Italia) "

Jag är inte så där jätte duktig på engleska, men efter att ha fått ytterligare ett svar på min kommentar börjar jag fundera vad han är ute efter egentligen!?! Må hända att jag inte tjänar någa större pengar på bilderna, men släppa dom gratis så alla får använda dom fritt.. Typ, nej! Glöm det!!

Har även ni fått kommentarer från denna användare?


Det sista han skrev, vara jag inte har brytt mig att svara är:

"George Alright! If you don't need to sell your photos, then choosing cc-by-sa in flickr.com/account/prefs/license/batch/ is the best thing to do. Then for instance we can import your photos from www.flickr.com/photos/georgethephotographer/sets/72157634... to commons.wikimedia.org/wiki/Category:Nykvarn and you don't need to worry about paying the hosting to Flickr. Cheers, Federico"

Synpunkter?


( Såg att även PS, har snikat ner på de bilder man får lägga upp.. Från 10 som var väl fjuttigt, snålt.. Ner till bara 6 =( )

Alltså min bilder på flickr är bara 1000px X ? ..Hade varit bättre dom lagt begränsingen i storlek istället.. Som sagt, flickr ersatte min websida då jag inte längre hade nån plats att ha den på..
 
ANNONS