Annons

Kan någon förklara Sony PSP (Playstation Portable)?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en sådan men efter en stunds sökande och ett besök på SIBA är jag bara lite klokare.

Jag vill ha den för att spela spel förstås.
Är jag låst till att bara använda den bärbara grunkan eller kan jag samköra den med datorn/skärmen?

Man kan se på film.
På SIBA fick jag veta att jag kan se DvD, men bara köpta filmer. Betyder det att jag kan stoppa in skivan och se på film eller måste filmen föras över till någon enhet/minne först?
Jag är ingen anhängare av koppade filmer och program men jag har faktiskt ett par filmer som en person kopierad via Dvd-shrink. Går de ej att titta på?

Jag vill kunna titta på bilder från digitalkameran.
Jag använder en Nikon Coolwalker för mitt fotojobbande, men det är ju intressant att kunna titta på den större skärmen på PSP. Hur förs bilderna över, fungerar det bra?

Det följer med 32MB minne. Är det själva lagringen det? Hur kan man då titta på bilder, 32 räcker ju inte långt.

Lite vägledning skulle jag vara tacksam för av FS:s kompetenta medlemmar...
 

Trracer

Aktiv medlem
mipert skrev:
Jag funderar på att köpa en sådan men efter en stunds sökande och ett besök på SIBA är jag bara lite klokare.

Jag vill ha den för att spela spel förstås.
Är jag låst till att bara använda den bärbara grunkan eller kan jag samköra den med datorn/skärmen?

Man kan se på film.
På SIBA fick jag veta att jag kan se DvD, men bara köpta filmer. Betyder det att jag kan stoppa in skivan och se på film eller måste filmen föras över till någon enhet/minne först?
Jag är ingen anhängare av koppade filmer och program men jag har faktiskt ett par filmer som en person kopierad via Dvd-shrink. Går de ej att titta på?

Jag vill kunna titta på bilder från digitalkameran.
Jag använder en Nikon Coolwalker för mitt fotojobbande, men det är ju intressant att kunna titta på den större skärmen på PSP. Hur förs bilderna över, fungerar det bra?

Det följer med 32MB minne. Är det själva lagringen det? Hur kan man då titta på bilder, 32 räcker ju inte långt.

Lite vägledning skulle jag vara tacksam för av FS:s kompetenta medlemmar...
Det media den använder är memorystick duo och UMD-skivor. Normalt så använder man MS Duo för att kolla på bilder/spela musik åsså har man spel och filmer på UMD-skivor. UMD är nått proprietärt format så det är inget man kan bränna på sin pc hemma direkt. Så för ditt syfte så skulle jag inte rekommendera en PSP (förutom för spel då).
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det är är kanske inte direkt någon FS fråga. Det fins miljoner sidor på nätet som handlar om PSP.
Hursomhelst måste du konvertera allt som du vill visa på PSP, både DVD-original såsom andra format.
PSP har inget internt minne alls, bara kort (Memostick Duo). För att se bilder på den från digitalkamera är det bara att trycka in kortet, förutsatt att det är ett MS-Duo förstås). PSP visar alla bilder som är av typen jpg.
Den har för övrigt en extremt fin skärm med hög upplösning.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag tackar för svaren som var till stor nytta.
Det är är kanske inte direkt någon FS fråga. Det fins miljoner sidor på nätet som handlar om PSP...
Jo, jag har lagt kanske en timme på att lära mig om PSP.
Men de sidor jag varit inne på har bara handlat om repor på skärmen, olika format, om man skall skaffa större minne med mera.
På Sonys hemsida kunde jag efter fem minuters sökande inte ens hitta något om PSP.

Ni har lyckats svara på det jag inte kunde hitta på de andra sidorna.

Och visst är det en FS-fråga, jag ville ju veta om den fungerar som bildvisningsenhet, som komplement till min Coolwalker eller iBook.

Jag är ingen spelkille, men om det finns en enhet som kan erbjuda bildvisning, bildlagring, MP3-spel och lite flygande av stridsflygplan vore jag nöjd.
 

ohls

Aktiv medlem
Min tjej har en PSP som jag har testat en del. PSP:n använder memory stick för att lagra alla saker på den har allt ingen inbygg hårddisk eller annat och det medföljande kortet på 32mb räcker inte långt. Den kan visa bilder från minneskortet i formaten bmp,jpg,gif,png och tif. Filmer kan man antigen köpa på deras egna skiv UMD för priset av 2 st DVD-filmer! Eller så kan man spela filmer från minneskortet men dom måste konverteras till rätt upplösning och format,jag har använt programmet från pspvideo9.com vilket ha fungerat bra. En film på 1,5 timmar blir ungefär 400 mb. Det finns massor av spel och program att hämta gratis men dock så måste man ha frimware 1.5 för att kunna spela egna (vissa fungerar med 2.0) Än så länge går det att nergradera från 2.0 till 1.5 om man vill. Har själv testat nintendo 8-bitars emulator och den fungerar bra, super kul att kunna spela gammla spel. Ha även testat scumm där man kan spela moneky island, sam and max och likande. Sen batteritiden är inte direkt den bästa man får ladda den ganska ofta om man använder den mycket.
Sen klarar den av att spela mp3filer också. Och levereas med ett par hörlurar.
Ett måste är att ha ett stortminneskort minst 1gb skulle nog jag rekomendera.

Några sidor att läsa på
http://www.pspupdates.com
http://www.pspforum.se
 

Bilagor

ohls

Aktiv medlem
Har testat lite mer med att visa bilder, det är inga problem att lägga in jpeg-bilder direkt från kameran. Den roterar även bilder som är felvända automatiskt. För att bilderna ska visas måste dom ligga i mappen \PSP\PHOTO för att psp:n ska visa dessa. Den är inte jättesnabb på att bläddra mellan bilderna skulle uppskatta det till 2-3sekunder, det finns även en bildspelsfunktion och det går att zooma in bilderna till 200%
 
ANNONS