Annons
Gammal 2011-11-21, 15:54
plåtson

Vem lägger ut mina bilder på Google Bilder
Hej!

Har en blogg där jag lägger ut mina bilder tillsammans med text. Har nu upptäckt att mina bilder finns upplagda på "Google Bilder".
Har inte gett "Google Bilder" något tillstånd att utan min tillåtelse sno bilder från min blogg för publicering.
Kan se att det är utvalda bilder då inte alla mina bilder på bloggen finns med på "Google Bilder", någon måste alltså leta upp bilder av intresse för exv företag, kommuner, föreningar osv och kanske till och med får betalt för detta.
Någon som vet om Google har rätt till att publicera skärmdumpade bilder på sin bildsajt.
Bloggadress för bilderna anges, samt följande info "Bilderna kan vara skyddade av upphovsrättslagen".
Visst, det är ju roligt att få se sina bilder på en stor bildsajt och att det tydligen är någon/några som tycker att de är av intresse att visa upp.
Men, om någon annan tjänar pengar på mina bilder så är det inte så roligt!
Vad göra?

Mvh//Bert
Gammal 2011-11-21, 15:59
matlep

Hur menar du? Kommer bilderna upp när du söker på Google och väljer "Bilder"?

Lägg upp en länk så blir det enklare att förstå och hjälpa dig.
Gammal 2011-11-21, 16:01
JessicaW

Kanske finns något matnyttigt på denna länken?
http://www.google.se/help/faq_images.html#about :)
Gammal 2011-11-21, 16:03
tomtenisse

Bilderna du hittar på Google är de från din blogg, Googles funktion är ju just att hitta information från olika internetsidor. Det är alltså ingen som har "lagt upp" dina bilder på Google.
Gammal 2011-11-21, 16:04
ztenlund

Du menar alltså Googles bildsökmotor?
Den tar sig rätten att enligt eget gottfinnande indexera de bilder den träffar på och där den inte särsilt stoppas av t ex robots.txt. Lycka till att få till en ändring...
Gammal 2011-11-21, 16:47
plåtson

matlep skrev: Hur menar du? Kommer bilderna upp när du söker på Google och väljer "Bilder"?

Lägg upp en länk så blir det enklare att förstå och hjälpa dig.
Har en besöksräknare på min blogg som för varje dygn som gått skickar ett mail med rapporter om besöksantal samt uppgift om ip-adress för varje besök, det visas också vilket inlägg/artikel som besökaren varit inne på. När jag klickar på den delen av rapporten som visar inlägg/artikel så länkas jag till min blogg, första sidan med vinjettbild kommer då upp, över vinjettbilden ligger/visas då den bild som ev Google Bilder eller någon person har snokat upp. Till höger om bloggformatet visas då också min bild samt info om att den ligger upplagd på Google Bilder.
Har min blogg på "Blogger", kanske att "Blogger" ägs av Google och att de då har tagit sig rätten att publicera allt, bilder å text som publiceras på "Blogger", det är ju gratis att använda sig av "Blogger".
Gammal 2011-11-21, 16:54
ztenlund

plåtson skrev: Har en besöksräknare på min blogg som för varje dygn som gått skickar ett mail med rapporter om besöksantal samt uppgift om ip-adress för varje besök, det visas också vilket inlägg/artikel som besökaren varit inne på. När jag klickar på den delen av rapporten som visar inlägg/artikel så länkas jag till min blogg, första sidan med vinjettbild kommer då upp, över vinjettbilden ligger/visas då den bild som ev Google Bilder eller någon person har snokat upp. Till höger om bloggformatet visas då också min bild samt info om att den ligger upplagd på Google Bilder.
Har min blogg på "Blogger", kanske att "Blogger" ägs av Google och att de då har tagit sig rätten att publicera allt, bilder å text som publiceras på "Blogger", det är ju gratis att använda sig av "Blogger".
Ja, det är så Googles bildsökmotor beter sig numera. Om detta kan man tycka olika saker, men det är ingen som aktivt har lagt upp dina bilder.

Edit: Och det har ingenting med att det är Blogger att göra. Det blir likadant om du lägger upp det på en egen server, förutsatt att du inte har skrivit en robots.txt som ber sökmotorer fara och flyga.
Gammal 2011-11-21, 17:40
HannesNikon

Det är en sökmotor, alltså så söker den upp bilder som matchar det du söker på.

Bilden hämtas från din blogg, alltså så har inte google bilden, den bara länkar till den.

MVH
Gammal 2011-11-21, 17:44
ztenlund

HannesNikon skrev: Det är en sökmotor, alltså så söker den upp bilder som matchar det du söker på.

Bilden hämtas från din blogg, alltså så har inte google bilden, den bara länkar till den.

MVH
Tumnaglarna lagrar Google. Den stora som ligger uppepå när man klickar på bilden hämtas däremot från hemsidan.
Gammal 2011-11-21, 19:39
petter.oj.norman

ztenlund skrev: Tumnaglarna lagrar Google. Den stora som ligger uppepå när man klickar på bilden hämtas däremot från hemsidan.
Jag är övertygad om att Google har betydligt mer lagrat än bara tumnageln. Indexet måste innehålla väldigt mycket info för att fungera för en godtycklig bildjämförelse. Kom ihåg att man ju kan söka efter bilder som liknar en annan bild.
Petter ...
Gammal 2011-11-21, 19:44
ztenlund

petter.oj.norman skrev: Jag är övertygad om att Google har betydligt mer lagrat än bara tumnageln. Indexet måste innehålla väldigt mycket info för att fungera för en godtycklig bildjämförelse. Kom ihåg att man ju kan söka efter bilder som liknar en annan bild.
Petter ...
På vilket sätt motsäger det vad jag skrev? Jag kommenterade vad som presenteras och det i relation till Hannes svar.
Gammal 2011-11-21, 20:17
perstromgren

plåtson skrev: Visst, det är ju roligt att få se sina bilder på en stor bildsajt
Det var ett understatement som heter duga. Det du ser är världens garanterat största bildsajt, eftersom alla webbens bilder finns där!

Per.
Gammal 2011-11-21, 20:32
ztenlund

perstromgren skrev: Det var ett understatement som heter duga. Det du ser är världens garanterat största bildsajt, eftersom alla webbens bilder finns där!

Per.
Fast det påståendet var ju inte riktigt sant. Jag har en hel del bilder som inte finns där eftersom jag har sagt åt (de seriösa) sökmotorerna att fara och flyga via robots.txt.

Stort är det ju, men alla bilder finns inte där.
Gammal 2011-11-21, 20:53
xlxl67

Fast i blogger kan manställa in "Ej synlig för sökmotorer" dvs "Ska sökmotorer kunna hitta din blogg?" - NEJ.
Gammal 2011-11-21, 21:04
Matte_J

Ingen har ännu lyckats förklara för mig varför Google kan använda andras bilder i sin kommersiella verksamhet utan tillstånd och utan att betala för sig, när jag kan bli stämd på massor av tusenlappar för att visa en enda bild som jag saknar tillstånd att visa på min webbsida.

Jag trodde ju i min enfald att alla är lika inför lagen.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:06.

Lastolite Chromakey