Annons
Gammal 2013-11-08, 13:30
DavidBerg

Grevture skrev: Om det stämmer är det ju intressant. Det lustiga är att Nikon sa mycket lite om sökaren under pressvisningen vilket jag tolkade att den var samma som tidigare.
Jag håller med om att det är lite konstigt. Jag tror definitivt Nikon skulle flaggat mer för sin nya fina sökare om det var några större positiva skillnader jämfört med tidigare kameror. Även om jag har stor respekt för Björn så är jag skeptisk.
Gammal 2013-11-08, 13:45
unoengborg

Sabud skrev: Tänkte nog närmast på formfaktorn;)
Nuvarande Df är snubblande nära grotesk om den jämförs med en klassiker.

/Stephan
Vet inte det till att börja med är fordrar elektroniken mer plats än gammaldags film så så kameran kommer att bli tjockare hur man än vänder och vrider på det om man ska kunna använda samma ooptik, sedan är det väl heller inte direkt rättvist att jämföra Df med en FM, ingen av dem gav 5.5 bilder per sekund utan att man satte på en klumpig motor
Gammal 2013-11-08, 14:08
Palletheking

beetle skrev: Du får gå längre tillbaka! Är inte Canon F1 snygg?
Canon F1 N FN håller jag som en av de snyggaste och mest välgjorda kamerorna någonsin. Robust med tekniskt och mekaniskt finlir i ett o samma hus. Hade en sådan som jag körde med sökarskiva för utsnittsmätning.
Gammal 2013-11-08, 17:55
beetle

Skall till USA om en månad. 19500 kr för Df:en med normal! Köpläge?
Gammal 2013-11-08, 19:06
genkakuzai

beetle skrev: Skall till USA om en månad. 19500 kr för Df:en med normal! Köpläge?
Klart rimligare pris.
Gammal 2013-11-08, 19:10
par

beetle skrev: Ingen Nikon Df för mig, har redan en :)
Mycket snyggt gjort Kjell! Först trodde jag det var Nikons reklambild men sedan såg jag frammatningsarmen. Du har ju fått till alla detaljer perfekt!
Gammal 2013-11-08, 21:11
gtk80

Glad
Mycket har man läst på forum, kollat youtube .. överlag tycker jag att det gnälls oförskämt mycket kring Nikon Df.. varför, vi är många som har väntat på en kamera som denna. Jag säger Äntligen(!) en snygg kamera med fantastisk sensor / ISO prestanda och reglage lättillgängliga ovanpå kamerahuset!

(Video, wifi och galet höga megapixeltal etc bryr iaf inte jag mig det minsta om)

Som att köpa bil, stor stark motor för det behövs då o då, den skall se bra ut och vara bekväm :-)

Jag kan bara gratulera Nikon till att komma ut med detta verktyg, Canon har just förlorat en lång och trogen konsument.
Gammal 2013-11-08, 21:44
phool

gtk80 skrev: Jag kan bara gratulera Nikon till att komma ut med detta verktyg, Canon har just förlorat en lång och trogen konsument.
Äsch, var lite rutinerad nu. När Canon kommer med sitt svar så kanske du blir ledsen ju.
Du har allt att vinna om du väntar till våren. Jag gör en Tore och gör lite punkter
1. Den kan bara bli billigare
2. En pina att använda på vintern eftersom reglagen sitter så tätt. Om du nu ska använda handskar.
3. Den kanske har massa barnsjukdomar
4. Canon kommer att svara
5. Den är inte på nåt sätt speciell förutom förbannat snygg.
Gammal 2013-11-08, 21:56
afe

phool skrev: Äsch, var lite rutinerad nu. När Canon kommer med sitt svar så kanske du blir ledsen ju.
Du har allt att vinna om du väntar till våren. Jag gör en Tore och gör lite punkter
2. En pina att använda på vintern eftersom reglagen sitter så tätt. Om du nu ska använda handskar.
Punktlistor verkar poppis när man spånar fritt men vill ha det att se ut som fakta, så ...

1) Inte nödvändigtvis - om samlarna får för sig att den kommer att vara en engångsföreteelse (som FM3A) kommer de att köpa upp alla de kommer över :D

2) Helt riktigt - de där rattarna i kombination med låsen är förmodligen inte lätthanterade med lovikavantarna på.

3) Knappast - det här är en kamera där Nikon tagit återvinningen till en hög nivå. Nästan allt finns ju i tidigare kameror och är väl utprövat ;)

5) Varför skulle de svara på en kamera som i grunden är ganska ointressant för 95% av kameraköparna, när de kan fortsätta som de gör och vara störst på marknaden ändå?

4) Den är bara snygg framifrån och ovanifrån (det senare om man lyckas bortse från tjockleken).

7) Punktlistor är ganska trist och jag kan inte skriva dem ordentligt.
Gammal 2013-11-08, 22:03
gtk80

phool skrev: Äsch, var lite rutinerad nu. När Canon kommer med sitt svar så kanske du blir ledsen ju.
Så sant, men tänk om de svarar med en "EOS M" dvs. sist ut på banan med nåt som inte lever upp till konkurensen.. sen för oss som gillar retrodesign, har canon ens gjort en estetiskt tilltalande kamera bakåt i tiden? Visst design är inte allt men ändå nåt vi skall leva med varje dag utan att skämmas, så sätter de en 1DX sensor i ett stiligt kamerahus med åtminstone 5d mark III:s autofokussystem till ett lägre pris då.. då först.. kommer jag ångra mig även om den skulle vara dyrare än Nikon Df!!
Men magkänslan är att de kommer ta 6D sensorn med dess autofokus och då är det inte lika lockande längre oavsett om de ligger några lax under vid lansering.

Är det så mycket smidigare att använda en 5D Mark II eller III på vintern med handskar, mja kanske kanske inte, barnsjukdomar visst risken finns alltid, bara o hoppas de tänkt på allt under tiden de utvecklade huset.
Gammal 2013-11-08, 22:06
beetle

par skrev: Mycket snyggt gjort Kjell! Först trodde jag det var Nikons reklambild men sedan såg jag frammatningsarmen. Du har ju fått till alla detaljer perfekt!
Tack Pär! Du är den förste som uppmärksammat det! Det tog en liten stund för att få ihop det - du har gjort min dag/kväll :)
Gammal 2013-11-08, 22:09
afe

Canon har säkerligen varit medvetna om den här kameran ett bra tag, så om de gör ett motdrag (vilket jag betvivlar) har det redan varit under utveckling ett bra tag. Hur länge Df varit under utveckling hos Nikon vet vi förstås inte, men det är naturligtvis inte ett direkt svar på Sony A7 som det spekulerats i ibland.

Ska vi in på gamla analoga kameror föredrar jag Canon F1N före den samtida Nikon F3 vilken dag som helst - mycket snyggare, och bättre och enklare exponeringsmätare.
Gammal 2013-11-08, 22:57
phool

afe skrev: 5) Varför skulle de svara på en kamera som i grunden är ganska ointressant för 95% av kameraköparna, när de kan fortsätta som de gör och vara störst på marknaden ändå?
Helt enkelt för att visa att man är minst lika anrik som ärkerivalen, och inte låta
Canonfolket känna saknad av en FF retrokamera nu när Nikonisterna har det i sitt program.
Finns inte en sportkepa att dom inte svarar, bara en tidsfråga =)
Gammal 2013-11-08, 23:10
Grevture
Administratör

phool skrev: Helt enkelt för att visa att man är minst lika anrik som ärkerivalen
Canon kan ju alltid bygga en modern version av någon av sina första modeller - de som hade objektiv från Nikon :-)
Gammal 2013-11-08, 23:15
Palletheking

Canon började ju med EOS under åttiotalet och har väl aldrig blickat tillbaka. Tror inte det ligger i deras affärsanda att plötsligt släppa en retromodell. Gamla EOS-gluggar, finns det något fulare?
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.