Annons
Gammal 2007-02-18, 18:27
Pedgren

Makten skrev:

Du tolkar mig väldigt konstigt. Vi talar här om kommentarer i poolen för hård kritik, eller hur? Jag menar precis som en del andra att om man "ger sig in i leken så får man leken tåla". Klarar man inte en eventuell elak sågning så bör man inte lägga bilden just där. Det finns plats för alla, om man väljer en lämplig nivå för sig själv. Många verkar ha väldigt svårt med det.
Du hänger upp dig på att "Den som ger sig in i leken får leken tåla".
Absolut om du följer reglerna så!
Jag tycker också att det verkar som du pratar utifrån en minoritet. Det borde få dig att fundera kring attityden. Du har ju en lätt begränsad och småsint syn på din omgivning, och det kanske man inte förväntar sig.

Jag har tänkt hela tiden att jag inte ska låta mig provoceras men jag blir galen... My bad...

Senast redigerad av Pedgren den 2007-02-18 klockan 18:37.
Gammal 2007-02-18, 19:00
CreativeMind

Tummen ner
Pedgren skrev:
Jag tycker också att det verkar som du pratar utifrån en minoritet...
Peter - var inte så säker på det ;-)

Jag tog mig tiden att läsa igenom Martins kommentarer och jag finner dem så gott som alla synnerligen relevanta och även OK i tonen - även de som "sågar". Sedan läste jag dina kommentarer Peter....

Så Peter med respekt för din pedagogiska bakgrund osv - jag tycker att du driver diskussionen för långt. Det finns pooler för alla och lägger du en bild i rätt pool så är risken att bli sårad minimal. Räcker inte det?
Gammal 2007-02-18, 19:12
Pedgren

CreativeMind skrev:

Jag tog mig tiden att läsa igenom Martins kommentarer och jag finner dem så gott som alla synnerligen relevanta och även OK i tonen - även de som "sågar". Sedan läste jag dina kommentarer Peter....

Så Peter med respekt för din pedagogiska bakgrund osv - jag tycker att du driver diskussionen för långt. Det finns pooler för alla och lägger du en bild i rätt pool så är risken att bli sårad minimal. Räcker inte det?
Jag känner fortfarande att diskussionen hela tiden driver iväg från ämnet. Att det hela tiden landar i, att motsatsen till det vi tror på skulle vara rosa lull lull och bara positivt. Jag har hela tiden sagt att jag är ute efter hård kritik. Återigen, det är skillnad på kritik och kritik.
Sen känner jag mig inte helt ensam om och driva denna diskussion.

Fast... Jag ångrar några kommentarer... De måste jag be om ursäkt för. Försökte radera, men... då var det försent...

Senast redigerad av Pedgren den 2007-02-18 klockan 19:18.
Gammal 2007-02-18, 20:09
Kem

CreativeMind skrev:

Ville bara förtydliga att denna tråd inte handlar om Martins kommentarer, han har själv bett att få sina kommentarer synade redan och Martins kommentarer har ingenting med kärnämnet vi pratar om här att göra.

/ Kenneth
Gammal 2007-02-18, 20:29
Makten

Jag vill bara flika in en liten sak. Jag kan inte hålla mig borta från diskussionen, och efter att ha tänkt igenom det hela ordentligt så är jag ännu mer säker på min sak.

Den elakhet och vad det nu är ni talar om, måste ni inse uppstår när fotografens arbete håller för låg nivå för poolen. Därför är det viktigt att man först utsätter sig för en viss självkritik.

För min del så går jag inte först in och kollar vad det är för typ som tagit bilden, utan jag förutsätter att det är en fotograf som har lite på fötterna som lägger bilder för hård kritik. Ser jag då en dålig bild så antar jag helt sonika att detta verk antagligen är under fotografens maximala nivå, och därför är det "ingen fara" att vara benhård i kritiken. Detta sker från min sida ganska sällan, vilket ni som läst kommentarerna från mig säkert insett. Det blir liksom löjligt när folk slänger upp "vilken skit som helst" bara för att de känner sig tvungna att absolut nödvändigtvis fylla sin bildkvot per dag. Var är eftertanken? Det är ju det man ruttnar på, och därigenom blir "syrlig" när den tiotusende bilden på en ful solnedgång dyker upp. Skärp er!

Att en komplett nybörjare slänger upp en sådan bild (på den fula solnedgången), glad i hågen med stora förhoppningar, det är en helt annan sak. Den ska inte behöva höra kommentarer som de vi talar om. Men just därför ska nybörjaren heller inte lägga bilderna i poolen för hård kritik, OM man inte är beredd på en salva salt med hagelbrakaren. Det ska inte vara meningen att man som kommenterande först måste tassa omkring bland vederbörandes bilder för att se om den verkligen överlag är så dålig som bilden ger sken av, för att på så sätt avgöra hur snäll man ska behöva vara för att stackaren inte ska slänga kameran i plurret.

Livet är hårt. Kasta dig inte utför stup du inte kan hantera. Det gör bara ont.

Och nej, jag tänker inte sluta kommentera.

Edit:

Kem skrev:
Ville bara förtydliga att denna tråd inte handlar om Martins kommentarer, han har själv bett att få sina kommentarer synade redan och Martins kommentarer har ingenting med kärnämnet vi pratar om här att göra.
Nej, jag är sällan så elak som man kanske tror av mina inlägg i den här tråden att döma. Men jag försvarar den kommenterandes möjlighet att även uttrycka avsky inför en bild likaväl som entusiasm. Alla känslor man får är lika relevanta, och bör redovisas på samma sätt. Helst med sans, men ibland går det inte.
Gammal 2007-02-18, 20:59
Kem

Makten skrev:
Jag vill bara flika in en liten sak. Jag kan inte hålla mig borta från diskussionen, och efter att ha tänkt igenom det hela ordentligt så är jag ännu mer säker på min sak.

Den elakhet och vad det nu är ni talar om, måste ni inse uppstår när fotografens arbete håller för låg nivå för poolen. Därför är det viktigt att man först utsätter sig för en viss självkritik.

För min del så går jag inte först in och kollar vad det är för typ som tagit bilden, utan jag förutsätter att det är en fotograf som har lite på fötterna som lägger bilder för hård kritik. Ser jag då en dålig bild så antar jag helt sonika att detta verk antagligen är under fotografens maximala nivå, och därför är det "ingen fara" att vara benhård i kritiken. Detta sker från min sida ganska sällan, vilket ni som läst kommentarerna från mig säkert insett. Det blir liksom löjligt när folk slänger upp "vilken skit som helst" bara för att de känner sig tvungna att absolut nödvändigtvis fylla sin bildkvot per dag. Var är eftertanken? Det är ju det man ruttnar på, och därigenom blir "syrlig" när den tiotusende bilden på en ful solnedgång dyker upp. Skärp er!

Att en komplett nybörjare slänger upp en sådan bild (på den fula solnedgången), glad i hågen med stora förhoppningar, det är en helt annan sak. Den ska inte behöva höra kommentarer som de vi talar om. Men just därför ska nybörjaren heller inte lägga bilderna i poolen för hård kritik, OM man inte är beredd på en salva salt med hagelbrakaren. Det ska inte vara meningen att man som kommenterande först måste tassa omkring bland vederbörandes bilder för att se om den verkligen överlag är så dålig som bilden ger sken av, för att på så sätt avgöra hur snäll man ska behöva vara för att stackaren inte ska slänga kameran i plurret.

Det låter sunt och visst är det som du säger, jag kan åxå känna mättnad ibland på vissa typer av bilder, men dom eller fotografen stör mig inte.

Varken du Martin eller jag är elaka i våra kommentarer på bilder, skillnaden oss emellan tror jag är att du är mera rakt på sak och ärlig utan att vara elak medans jag kanske då lägger ner tid på fler sk "nybörjare" och ger dom en liten puff på vägen i någon form, jag känner extra mycket för dom, så är det. Vissa kanske tycker att det är lite för mycket lull lull men men,,,

Det är dom rent elaka kommentarerna jag inte gillar, men det har ni nog hajat vid det här laget:)

/ Kenneth
Gammal 2007-02-19, 09:18
Mattsen

Pedgren skrev:
Fasen Mats... Är det någon som påstått att DET är konstruktiv kritik.

Det verkar vara det stående argumentet. Att dom som söker konstruktiv kritik inte klarar av era fantastiskt ärliga sanningar.
LÄS VAD VI SKRIVER!!!
VAD SNACKAR DU OM?? SKRIKER DU SÅ SKRIKER JAG!!!

"Era fantastiskt ärliga sanningar". Vaddå?
Och vaddå "DET"??

Jag tillhör definitivt den grupp som inte leker "bödel" under bilderna och vill gärna kunna framföra att jag gillar bilden med en liten kort kommentar, innehållslös med undantag av att den visar att jag uppskattar bilden.

LÄS VAD JAG SKRIVER!!!
Gammal 2007-02-19, 09:26
Pedgren

Mattsen skrev:
VAD SNACKAR DU OM?? SKRIKER DU SÅ SKRIKER JAG!!!

"Era fantastiskt ärliga sanningar". Vaddå?
Och vaddå "DET"??

Jag tillhör definitivt den grupp som inte leker "bödel" under bilderna och vill gärna kunna framföra att jag gillar bilden med en liten kort kommentar, innehållslös med undantag av att den visar att jag uppskattar bilden.

LÄS VAD JAG SKRIVER!!!
Jag ber om ursäkt igen för min humörsvängning! Orutinerat och dumt. Jag har mått dåligt ända sen jag insåg att jag inte kunde radera dom.

Okej?
Gammal 2007-02-19, 09:28
Mattsen

Makten skrev:

Så det är så du ser på vår (i varje fall tidigare) fotoglädje här på FS? Du känner inte att du tar det på lite för stort allvar kanske?

Kikade just på din profilbild och blev inte förvånad...

Det är foto vi leker med här på FS. En bild som läggs i en pool för kritik ska inte jämföras med eller värderas som ett examnesarbete i kärnfysik.
Och om man ska värdera och kritisera detta "arbete" så ska de göras av proffs och inte av glada självutnämnda amatörkritiker som alltför ofta inte har en susning av vad de snackar om i sin "konstruktiva kritik".
Gammal 2007-02-19, 09:29
Mattsen

Pedgren skrev:
Jag ber om ursäkt igen för min humörsvängning! Orutinerat och dumt. Jag har mått dåligt ända sen jag insåg att jag inte kunde radera dom.

Okej?
No harm done. Jag blev bara mäkta förvånad o förbannad så här påpassligt till mitt dåliga morgonhumör...
Gammal 2007-02-19, 10:23
Peter Nessler

Mattsen skrev:
Så det är så du ser på vår (i varje fall tidigare) fotoglädje här på FS? Du känner inte att du tar det på lite för stort allvar kanske?

Det är foto vi leker med här på FS. En bild som läggs i en pool för kritik ska inte jämföras med eller värderas som ett examnesarbete i kärnfysik.
Och om man ska värdera och kritisera detta "arbete" så ska de göras av proffs och inte av glada självutnämnda amatörkritiker som alltför ofta inte har en susning av vad de snackar om i sin "konstruktiva kritik".
Vaddå lek???
; )

Nej men seriöst, vad har denna diskussion urspårat till???

Det är väl självklart att man som fotgraf skall rannsaka sig själv innan man pytsar ut bilder i pooler??? En människa som precis tagit sitt livs första bild med sin absolut första kamera skall ju inte slänga denna i Hård Bildkritik poolen, det säger väl sig själv???

Som kommentar givare kan du aldrig gardera dig mot att du sårar en människa när du ger kritik. Det är helt upp till tolkaren av kommentaren...
Lite envägs, men så är det...

Man kan visst skriva att bilden suger o hör inte hemma i poolen, men förklarar man varför är det legitimt...
Gör man inte det, ja då förlorar ovanstående mening sitt värde o blir enbart taskig...
Och det är INTE ok...tycker jag.

Men man skall absolut inte behöva ta på sig silkesvantarna innan man knappar, då har FS förlorat all sin seriösitet anser jag.

Man måste ju komma ihåg att det är ju inte fotografen man kommenterar, utan bilden...!!!
Kan man inte skilja på detta, då bör man nog syssla med nåt annat...

Hälsningar...
//Peter
Gammal 2007-02-19, 10:33
Mattsen

Peter Nessler skrev:
Vaddå lek???
; )

Nej men seriöst, vad har denna diskussion urspårat till???

Det är väl självklart att man som fotgraf skall rannsaka sig själv innan man pytsar ut bilder i pooler??? En människa som precis tagit sitt livs första bild med sin absolut första kamera skall ju inte slänga denna i Hård Bildkritik poolen, det säger väl sig själv???

Som kommentar givare kan du aldrig gardera dig mot att du sårar en människa när du ger kritik. Det är helt upp till tolkaren av kommentaren...
Lite envägs, men så är det...

Man kan visst skriva att bilden suger o hör inte hemma i poolen, men förklarar man varför är det legitimt...
Gör man inte det, ja då förlorar ovanstående mening sitt värde o blir enbart taskig...
Och det är INTE ok...tycker jag.

Men man skall absolut inte behöva ta på sig silkesvantarna innan man knappar, då har FS förlorat all sin seriösitet anser jag.

Man måste ju komma ihåg att det är ju inte fotografen man kommenterar, utan bilden...!!!
Kan man inte skilja på detta, då bör man nog syssla med nåt annat...

Hälsningar...
//Peter
Nja, jag tror inte den har spårat ur. Jag om någon uppskattar kritik som gör mig till en bättre fotograf. Och det har jag också fått - tack till alla som har givit denna ovärderliga kritik!

Men jag menar att ett kort gillande OCKSÅ kan bidra till att entusimera en fotograf och via denna uppskattning få honom/henne att vidareutvecklas.

Bäst är tror jag att helt enkelt bara lämna en bild som inte lever upp till "normerna" vad beträffar valet av pool osv. Avsaknaden av kommentarer talar ofta sitt tydliga språk...
Gammal 2007-02-19, 10:40
Peter Nessler

Mattsen skrev:
Nja, jag tror inte den har spårat ur. Jag om någon uppskattar kritik som gör mig till en bättre fotograf. Och det har jag också fått - tack till alla som har givit denna ovärderliga kritik!

Men jag menar att ett kort gillande OCKSÅ kan bidra till att entusimera en fotograf och via denna uppskattning få honom/henne att vidareutvecklas.

Bäst är tror jag att helt enkelt bara lämna en bild som inte lever upp till "normerna" vad beträffar valet av pool osv. Avsaknaden av kommentarer talar ofta sitt tydliga språk...
Nej, jag menade inte dig personligen...

Klart man skall lämna positiva kommentarer också, det sporrar givetvis...

Jo, det är klart att det hade ju varit bra om det funkade, den sk "freeze out" tekniken...
Men det gör ju bevisligen inte det, eftersom dessa forumtrådar uppstår hela tiden, samt bilder i poolerna...!

//P
Gammal 2007-02-19, 10:43
Makten

Mattsen skrev:
Vem är det som tar det på för stort allvar egentligen? Är det inte fotografen som bryter ihop av en kommentar?

Jag är inte förvånad över att du inte är förvånad.

Precis, så varför är det så farligt med hårda kommentarer?

Hahaha, så det krävs proffs för att kritisera klåpare? Nästan alla bilder i "hård kritik" är ju tagna av amatörer, så då är det väl gott att andra amatörer kommenterar. Påfallande ofta läser man "yrkesfotograf" eller "frilansfotograf", men det syns inte direkt på resultatet.
Gammal 2007-02-19, 12:48
Mattsen

Makten skrev:
Hahaha, så det krävs proffs för att kritisera klåpare? Nästan alla bilder i "hård kritik" är ju tagna av amatörer, så då är det väl gott att andra amatörer kommenterar. Påfallande ofta läser man "yrkesfotograf" eller "frilansfotograf", men det syns inte direkt på resultatet.

Gott att amatörer kommenterar amatörer?
Visst, utifrån amatörens kunskper.
Denna räcker dessvärre alltförofta inte till för att ge en kritik som både har substans och relevans.
Man ska inte ställa hårda krav på kk av en amatör, vilket det nu känns som att det gör. Bättre då att släppa kraven och låta amatören kommentera spontant och kort.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.

Lastolite Chromakey