Annons

Ny Canon Ef 50/1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

sundis73

Aktiv medlem
Läste på Northlight Images hemsida om ett rykte att Canons 50/1,4 verkar börja fasas ut och att det då kan komma en ersättare.

Blev lite nyfiken och kollade butikernas lagerstatus via Prisjakt och där är det ju väldigt få butiker som har den i lager.

Någon som hört några fler rykten någonstans?

Här är inlägget på Northlight Images.
http://www.northlight-images.co.uk/Canon_new_lenses.html
 

joakim d

Aktiv medlem
Nej tyvärr, annars hade det ju varit en utmärkt grogrund för ryktesspridning :)

Vet du förresten hur pålitlig Northlight Images är? Jag har varit inne på den några gånger men aldrig fått grepp om den, anses den som pålitlig eller?
 

sundis73

Aktiv medlem
Nej tyvärr, annars hade det ju varit en utmärkt grogrund för ryktesspridning :)

Vet du förresten hur pålitlig Northlight Images är? Jag har varit inne på den några gånger men aldrig fått grepp om den, anses den som pålitlig eller?
Jag vet faktiskt inte hur pålitliga de är.
I det här fallet hade de information från någon återförsäljare att de inte kan beställa objektivet från leverantören längre.

Brukar vara inne på deras sida regelbundet och de känns ganska återhållsamma med rykten.
De är inte lika frikostiga med rykten som Canon Rumors.

Känns som att Canon mest satsat på att lansera EF-s och L senaste åren.
Vet inte hur mycket de tänkt sig satsa på standardsortimentet.
 

dsa1979

Aktiv medlem
Jag vill inte ha IS på den. Då blir den större, tyngre och säkerligen minst 2000 kr dyrare.

Nej det känns inte lockande.

/Daniel
 

bengt-re

Aktiv medlem
Nej efter träffat på dyra IS objektiv som dessutom går sönder bara för att det är -8, nä tack! - till macro och 30 samt 50mm ljusstarka fast objektiv - ingen fördyrande eländig IS.

Modern USM, bättre skärpa(typ som sigman), innerfocus och ett pris under 8ksek så slår jag till samma dag som jag läst två positiva tester.
 

sundis73

Aktiv medlem
Det är en verkligen intressant fråga, som amatör så varken vill jag eller har jag råd att bara köpa L-gluggar så jag vill verkligen ha ett brett och bra "mellanskikt" av objektiv.
Jo för de som inte vill lägga tiotusentalskronor på optik till sina kameror men ändå vill ha annat än EF-s så blir man ju mer och mer hänvisad till tredjepart.
Canons 50/1,4 är ju erkänt bra men jag kan tänka mig en förbättrad version, precis som tidigare nämnt med bättre prestanda mellan f1,4 och 2,8.
IS tror jag inte den får men säkert större glas, typ 77mm eller så.

Nu när 5D och 5D mk2 har gjort FF möjligt för en större skara så är ju 50mm intressantare igen som normalobjektiv och inte bara som kort tele för porträtt.

Håller med Bengt. Släpper Canon en med rätt specifikationer så slår jag också till samma dag som jag läst två positiva recensioner. ;)
 

drax

Medlem
Canon som har problem att leverera det bara. Vecka 5 och 6 nångång har de sagt att de ska kunna skeppa iväg ett par igen.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Läste på Northlight Images hemsida om ett rykte att Canons 50/1,4 verkar börja fasas ut och att det då kan komma en ersättare.

Blev lite nyfiken och kollade butikernas lagerstatus via Prisjakt och där är det ju väldigt få butiker som har den i lager.

Någon som hört några fler rykten någonstans?

Här är inlägget på Northlight Images.
http://www.northlight-images.co.uk/Canon_new_lenses.html
Nar jag kopte min for 4 ar sen, sa var det valdigt fa som hade den i lager ocksa, tog minst 3 veckor innan jag fick den. Sa jag vet inte om det betyder sa mycket, men visst vore det trevligt om det kom en II version av den.
 

sundis73

Aktiv medlem
Canon som har problem att leverera det bara. Vecka 5 och 6 nångång har de sagt att de ska kunna skeppa iväg ett par igen.
Kan säkert vara så.
Det som väckte min nyfikenhet var Northlight Images uppgift från återförsäljaren.
Ville kolla om någon annan snappat upp lite rykten.
Skulle vara riktigt trevligt med en mkII med ring-USM.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Det kommer aldrig en 50/1.4 med IS. Inte en chans.
Hela Canons standardsortiment har ganska många år på nacken. Det säger lite om hur mogen den delen av branschen är.
Det är inte orimligt att Canon snart kommer att uppdatera hela eller delar av sitt sortiment.
Den som lever får se, men att designen kommer att bli 50 år gammal är inte särskilt sannolikt. Förr eller senare händer nåt..
Lite imponerad blir jag av att mitt 28/2.8 fortfarande tillverkas. Det är inköpt 1988...
 

bengt-re

Aktiv medlem
Ibland konstreras saker som inte går göra så mycket bättre... Som Bird HF-effektmätare - konstruerades på 50-talet och tillverkas fortfarande på samma ritningar.... Ibland så blir allt helt rätt bara....
 
ANNONS