Annons

SD15, och när?

Produkter
(logga in för att koppla)

mc bruno

Aktiv medlem
Hej!
Ställer denna fråga för min fars räkning. Han äger endel fina objektiv med sigmafattning och ett gammalt sigmahus SA300 tror jag det heter. Han är väldigt sugen på att kunna börja använda dessa igen digitalt särskilt hans fasta 300, han börjar bli lite desperat o vill nästan gå o köpa en SD14 om uppföljaren inte har kommit innan det börjar bli finare fotoväder ute.
Pratade med de i sigmas monter på fotomässan i höstas som sa att SD15 var påväg men det var det ända de kunde säga. Hittade även en kort artikel som sa att den visades på fotokina i höstas och att den skulle ha 3 tums skärm och 14 komma någoting Mpix. Men inte så mycket mer.

Hittade också detta skämt till recension!!
http://sv.docameras.com/sigma/sd15_digitalkamera.html

Någon som har någon seriösare info om när den ska släppas mm?
 

RG

Avslutat medlemskap
Varför gjorde sigma en egen fattning när de redan gör objektiv med 5 olika fattningar?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Intressant fråga, särskilt med tanke på att fattningen är i det närmaste identisk med canonfattningen om än någon m.m. smalare.
Förmodligen handlar det om identitet och oberoende, jag har ingen annan förklaring.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Kan väl ha flera svar. Kanske ingen ville samarbeta? Eller så hade man när man började göra de första analoga systemarna att den biten skulle bli större än vad den blev.
 

msse

Aktiv medlem
Är det inte så att uppgifter om SD15 kom samtidigt som DP2:an?

Hursomhelst, SA har samma fysiska fattning som Pentax K, och efter
vad jag har läst är elektroniken kompatibel med vissa Canon-objektiv. Klart udda.

Jag köpte min SD14 med 17-70 för knappa 4000:- ny från Scandinavian Photo för någon månad sedan. Borde betyda att SD15 snart är på gång.


http://foto.nordjylland.biz/SD14/SD14-NonSigmaLenses.htm har information
om olika fattningar osv.

Annars kan det vara värt att kolla http://www.rytterfalk.com/


Mvh
Mats
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag kollade Sigmas hemsida och SD15 presenterades 23/9-2008 och sen dess har det varit tyst från Sigma om den. För de som vill läsa Sigmas press release så finns den på dpreview.com med länk till Sigmas hemsida.

Det finns inget ungefärligt lanseringsdatum i pressreleasen och inga andra ledtrådar heller.
 

the_Rose

Aktiv medlem
Det kan dröja allt mellan några månader till ett år, (förmodligen det senare).

SD15 kommer förmodligen bra mycket dyrare än vad du kan få en SD14 för idag och den skall ha samma sensor. Den kommer med största sannolikhet vara betydlig snabbare och säkrare i af etc men SD14 är inte dålig på något sätt, jag skall snart göra en utställning med ett flertal A2-utskrifter från bilder tagna med SD14 och jag är inte ett dugg orolig. Så länge den används med bra objektiv och får tillräckligt med ljus är det en underbar kamera.

Att vänta på sd15 känns som en ganska meningslös chansing, om han köper en SD14 nu för 4K kan han sälja den och uppgradera när SD15 finns, om han väntar ett halvår efter lanseringen har nog SD15 sjunkit såpass i pris att han sparar motsvarande vad han förlorar på att sälja vidare SD14.

Bästa stället för Sigma diskusioner (om än på engelska) är utan tvekan dpreviews Sigmaforum: http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1027

Lycka till
//Mårten
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Ungefär så här

SD14 och DP1 visades på Photokina 06, SD14 kom det annonser för strax efter men den kom nog först våren 07 och DP1 kom senare. SD14 fick dåliga omdömen i tester men blev nog bättre efter firmware uppdatering. SD15 visades i glasmonter på senaste Photokina, den har samma? sensor men dom har säkert filat på den och autofokusen. Gissar att SD15 kommer i vår med ett pris på 10-13.000:- med objektiv så en SD14 nu är ett klipp.
 

mc bruno

Aktiv medlem
Oj, va mycket bra info det kom på en gång.

Jo jag vet att den är väldigt billig nu och var särskilt billig runt fotomässan i Stockholm. Farsan är av det slaget att han nog inte vil hålla på o köpa o sälja en massa, om han skulle skaffa en SD14 nu så skulle han nog behålla den vilket känns lite onödigt. Och pengarna i sammanhanget tror jag inte spelar någon jätte roll.

MM, vet att sigma har en tedens att dröja. Även om de sagt ett datum så litar man inte på att kameran kommer ut för än man ser den i butikerna.

Hoppas den har förbättrats från SD14 i alla fall. Min bild av den har varit att bilderna kräver lite jobb efteråt? Har jag rätt? Altså att filerna från början är ganska små om man inte sätter på interpoleringsläget vilket inte är särskilt bra och att man nästan måste plåta RAW med den. Farsan vill nog ha ganska klara bilder redan från kameran. Om detta är för stora krav får jag väl lära honom något av de enklare programmen typ apeture eller capture one.
 

the_Rose

Aktiv medlem
Hoppas den har förbättrats från SD14 i alla fall. Min bild av den har varit att bilderna kräver lite jobb efteråt? Har jag rätt? Altså att filerna från början är ganska små om man inte sätter på interpoleringsläget vilket inte är särskilt bra och att man nästan måste plåta RAW med den. Farsan vill nog ha ganska klara bilder redan från kameran. Om detta är för stora krav får jag väl lära honom något av de enklare programmen typ apeture eller capture one.
Jag fotar bara Raw och rekomenderar å det starkaste att inte göra något annat, egentligen oavsett kameramärke men i synnerhet i Sigmas fall. Jag har en hyfsat snabb dator, en macbook pro av förra årets modell, med Lightroom instalerat och det flyter på helt utan problem. Utskrifter direkt från Lightroom ser jättefint ut på A4 helt utan interpolation och även i de fall där jag beskurit ganska starkt.

Med Lightroom kan jag processa flera hundra bilder åt gången på väldigt kort tid och det tar inte särskillt lång tid att lära sig alla metoder och knep, finns många bra video tutorials på youtube etc. Att använda Sigmas medföljande mjukvara är en mardröm jämfört med Lightroom och Aperture eller capture one stöder inte sigmas Raw-format.

Det enda man måste tänka på är att över ISO400 så blir färgerna väldigt tråkiga (svartvit kan dra pusha upp till motsvarande ISO3200 och ISO6400 och få väldigt vackra resultat med en grynighet som många känner igen från analoga filmtiden).

Man måste också se till att vitbalansen är ok, jag tar en del porträtt och även med studioblixtar och allt sånt skulle jag inte drömma om att göra en session utan att kalibrera med ett gråkort innan, för vanliga naturbilder är auto-vitbalansen inget som jag klagar på.

Jag tror att steget från SD14 till SD15 kommer vara lite som uppgraderingen från SD9 till SD10, dvs snabbare och säkrare AF (med bra objektiv) och lite större buffer (bättre skärm?) bättre batteritid etc. Men som sagt SD14 är en väldigt bra kamera idag och skillnaden kommer inte kunna vara lika markant som steget från SD9 till SD10.

//Mårten

P.S på min hemsida är bilder nästan uteslutande tagna med SD14 och SD10 www.martenkeijser.se det visar vad jag gör med kameran D.S
 

mc bruno

Aktiv medlem
Hmm, får nog lära honom att plåta RAW om han ska köpa en sigma, Tack för jättebra info om att det bara är Lightroom som passar till sigman. Får lära honom det. Idag använder han en canon 300D eller en kompakt av okänt märke. Kommer nog få lära honom att han tar familjebilderna med kompakten och det andra med sigman för jag misstänker att jobba med RAW för honom kommer gå lite långsamt i början.

Oj, bara upp till 400 iso? Går inte det förbättra i datorn om det bara är färgerna? Hoppas sånt är förbättrat i sånna fal på den nya.
Ska bli spännande att se hur han kommer använda den om han köper en. Främst är det väl till hans fina 300mm som nu bara ligger o skräpar. Kan berätta som kul grej att när han använde sin analoga så fick han objektiv för att de inte gick att sälja, dels 300mm som det stod en prislapp på typ 10 000 på och en 24mm och något zoom-objektiv.

Kanonbra bilder på din hemsida. Ska bli spännande o se om farsan kan prestera lika bra.
 

the_Rose

Aktiv medlem
Med Lightroom så blir det ju ingen skillnad om man arbetar med Raw eller Jpg, programet generar ju egna "preview-bilder" som gör att det går väldigt snabbt att "browsa" igenom de tagna bilderna. Jag har för övrigt inte tittat på en bild i Finder, motsvarigheten till utforskarn i PC, sedan Lightroom, något jag är väldigt glad över, att hitta rätt bild bland tusentals andra bilder och hundratals mappar i utforskaren vill jag minnas var en otrolig plåga (trots notorisk ordning).

Jag vet inte hur bra 300D är på höga ISO men jag tror inte att det är nåt direkt nedsteg från 300D till SD14.

Kul med gluggen, nu vet jag ju inte hur gammal den är men idag finns det ju bara en fast Sigma 300 och den ligger ju på 28 lakan på scandinavian. Jag har aldrig ens försökt att få krispiga perfekta bilder på högre ISO, jag använder det när jag absolut måste eller är ute efter det karräkterista utseendet. Jag tror att om man kommer från analog film så är man van vid att inte gå upp i ISO. ÖVerlag så tar det lite tid att vänja sig vid karräkteristiken på Sigmas kameror men när man väl har så är man fasst.

mvh
Mårten
 

mc bruno

Aktiv medlem
Aha, så orginalbilden finns alltid kvar när man jobbat med den lightroom?

Jag tror att han skulle bli mycket nöjd med en SD14 också men jag känner lite att det är dumt att köpa den när det är så nära till uppgradering, eller tänker jag fel? Att det skiljer ett antal tusen i pris tror jag inte spelar så jätestor roll för honom. Ska kolla, Lightroom kostar ju några lakan också.

Jo, den gluggen finns nog inte längre, tror det är den med f4 APO.
 
ANNONS