Annons

Storlek minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

C.Pettersson

Aktiv medlem
Hej!
Undrar lite vilket som är att föredra.
1 st större minneskort (tex. 16 GB) eller.....
2 st mindre (tex 8 GB)
Tänker så att man lägger inte alla ägg i samma korg, men det finns ju fördelar med att bara ha ett att hålla reda på.

Hur gör ni andra?
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Hej!
Undrar lite vilket som är att föredra.
1 st större minneskort (tex. 16 GB) eller.....
2 st mindre (tex 8 GB)
Tänker så att man lägger inte alla ägg i samma korg, men det finns ju fördelar med att bara ha ett att hålla reda på.

Hur gör ni andra?
Personligen föredrar jag att köra med 2 kort om 4 Gb vardera istället för ett på 8 Gb. Skulle ett kort strula så står jag inte ställd. Men så kommer den där läskiga senilitetsfaktorn in i bilden och då kan det ju vara bra att bara ett kort som kameran håller reda på.

Så i min strävan att hålla mig ung så kör jag trots allt med två kort.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Flera mindre kort: 2 st 4 Gb och 2 st 2 Gb just nu. Har urtankningsenhet också, med det är sällan jag behöver använda den numera. Får in ca 400 bilder från D700 på ett 4 Gb-kort, det räcker rätt bra...
 

RG

Avslutat medlemskap
Jag kör med ett 16gb kort ett 8gb och ett 4 gb, med 16 gig får jag plats med 500 bilder. Men man kan aldrig ha för mycket minne :p
 

JenyJ

Aktiv medlem
Jag kör med flera små, och om jag är bortrest så låser jag dem allt eftersom de är fyllda för att jag inte ska ta fel...
 

Gunnar-E

Aktiv medlem
Kör också med två mindre. Tar sällan så många bilder så jag måste använda båda korten. Det ena fungerar därför mest som reserv i ryggsäcken om jag skulle glömma sätta tillbaka kortet i kameran efter jag fört över bilderna till datorn.

/Gunnar
 

bengt-re

Aktiv medlem
Hej!
Undrar lite vilket som är att föredra.
1 st större minneskort (tex. 16 GB) eller.....
2 st mindre (tex 8 GB)
Tänker så att man lägger inte alla ägg i samma korg, men det finns ju fördelar med att bara ha ett att hålla reda på.

Hur gör ni andra?
8Gb tycker jag är lagomo på 10 Mp kamera. Jag kör alltid RAW-JPEG. Till reservhuset kör jag 4 Gb och tycker att det är lagom. Tar alltid med mig ett mindre (2 eller 4 Gb) kort som backup i en ficka om man mot förmodan skulle behöva ännu mer minne.

16 Gb korten är dyra och kan vara lite långsammare i kameran av någon för mig okänd orsak.
 

J.Zidar

Ny medlem
Hej!

Jag har varit med om att CF kort krånglat och då var jag superglad att jag hade ett extra att ta fram ..så jag skulle råda att alltid ha minst ett reserv.
 

KristianV3

Avslutat medlemskap
Väcker gammal tråd.

Jag skall ut och resa och tänkte köpa till mera kort till min D300.
En snabb koll ger att de 4Gb - 45MB/s kort jag har (2x) finns att köpa, men är tokdyra. För bara 2-3 hundra till får jag ett 16Gb kort.
Nu undrar jag om en gammal D300 klarar så stora kort? Och hur snabba kort klarar den?
(Helst skulle jag dock velat ha två 4Gb kort till. Men det är en dålig affär idag?)
 
ANNONS