Annons

5D MkII - Le tråd du film

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Billiga minneskort hittas här.
Har handlat 2 kort härifrån själv efter tips i en annan tråd här på FS... Priset som visas är inkl porto och sånt. Inga avgifter tillkommer(mig veterligen hittills iallafall).
 

Gutta

Aktiv medlem
Visst funkar 16 GB kort, men filmen kan ändå inte bli större än 4 GB (eller 29 minuter och 59 sekunder, vilket som kommer först).

/Sara
Men man kan väl fylla ett 16 gigskort med film... Bara man inte filmar allt i en och samma sekvens(vilket väl känns lite smått otroligt ändå). Jag har iallafall lyckat fylla mitt 8 gigskort med film ett par ggr och det var inga problem. Var själv inne på ett par såna här billiga 16 gigskort i början. Men så här efter att ha filmat lite så tror jag jag nöjer mig med ett par 8 gigskort. Ju mer minne man har ju mer fyller man dem :-S. Och det blir en hel del att gå igenom....:p
 
Senast ändrad:

paco

Aktiv medlem
Nu har jag filmat i ett par timmar och slötittat på CNN. Först hade jag på 50/1,2. Det åkte av efter tio minuter, jesus vad jobbigt. Hämtade enbensstativet och provade 100mm-makrot, riktigt riktigt skoj. 50/1,8 och 28/2,8 är rena drömmen handhållet :)
 

paco

Aktiv medlem
Ja, det blir lite segt efter ett tag med utsträckta armar. Det blir det iofs med vilken optik som helst pga kamerans vikt.
 

UMC

Aktiv medlem
Hackande uppspelning.

Vad skall åtgärdas för att film som spelats in med 5DMK2 inte ska hacka vid uppspelning. Har ganska snabb dator. Skall filmen komprimeras och i så fall håller filmen lika bra kvalite?
Hittar inget svar på detta, jag är inte insatt i videofilmning.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Vad skall åtgärdas för att film som spelats in med 5DMK2 inte ska hacka vid uppspelning. Har ganska snabb dator. Skall filmen komprimeras och i så fall håller filmen lika bra kvalite?
Hittar inget svar på detta, jag är inte insatt i videofilmning.
Jag antar att du redan lagt filmen på en intern hårdisk på PC'n.
Du kan göra minst tre saker.

1) Se till att du inte kör en massa annat på datorn samtidigt.

2) Skaffa snabbare dator.

3) Konvertera filmen till Mpeg2. Visserligen blir upplösningen bara 1440 pix horisontellt, och filerna blir större men det är betydligt mindre arbetsamt för datorn att spela upp filmerna.
 

Gutta

Aktiv medlem
Tack för ditt svar. Kan någon rekommendera något program till detta?
Nero. Och du behöver inte tappa upplösning för att du gör om till mpeg2. Däremot tappar man kvalitet eftersom mpeg2 är en mindre effektiv komprimering. Alltså vid samma filstorlek mpeg2 vs mpeg4 så ger mpeg2 sämre bildkvalitet enkelt uttryckt. Men det är fullgott nog för hemmafilmerna på ungarna, om det är det du pysslar med.

I Nero finns många enkla och bra funktioner för den som inte vill rota för mycket med video. Det finns även en enkel editor där man kan klippa filmen. Mycket funktionellt men tyvärr lite buggigt. Kan tänka mig att quicktime skulle kunna funka också. Men det låter jag vara osagt då jag inte testat.

Mvh
Jerka
 
Senast ändrad:

paco

Aktiv medlem
Någon som har ett bra flöde för hur man jobbar med dessa jättefiler? Jag menar hur ni gör för att kunna redigera filerna på ett smidigt sätt. Jag har hört att man kan redigera proxyfiler och på så sätt få det bli lättare och behålla kvaliten, men vet inget om det.

Jag kör med XP/Vista och har CS3 (premiere pro, ae, etc.)
 

StefanN

Aktiv medlem
Någon som har ett bra flöde för hur man jobbar med dessa jättefiler? Jag menar hur ni gör för att kunna redigera filerna på ett smidigt sätt. Jag har hört att man kan redigera proxyfiler och på så sätt få det bli lättare och behålla kvaliten, men vet inget om det.

Jag kör med XP/Vista och har CS3 (premiere pro, ae, etc.)
Jag använder, än så länge bara i lekstadiet, Pinnacle Studio och den rendrerar själv fram en "proxy" som du gör dina redigeringar på. Men för en workflow-diskussion med Premiere och proxyfiler så kan du få mycket matnyttigt här.
 

paco

Aktiv medlem
Jag använder, än så länge bara i lekstadiet, Pinnacle Studio och den rendrerar själv fram en "proxy" som du gör dina redigeringar på. Men för en workflow-diskussion med Premiere och proxyfiler så kan du få mycket matnyttigt här.
Ok, måste göra lite tester. Jag har Pinnacle studio ultimate 12, den med Looks, men har inte installerat den igen efter omformatering. Det var lite segt på min XP-dator, kanske blir bättre på den nya.
 

StefanN

Aktiv medlem
Ok, måste göra lite tester. Jag har Pinnacle studio ultimate 12, den med Looks, men har inte installerat den igen efter omformatering. Det var lite segt på min XP-dator, kanske blir bättre på den nya.
Det är den versionen jag också kör. Det går inte blixtrande snabbt, men att jobba med omkodade 5DII går hyfsat bra. Däremot tar det ett bra tag om jag lägger på någon avancerad Lookseffekt. Har dock inte jobbat tillräckligt med detta, har fastnat lite med stillbild :).
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag drar bara in filmerna i Final Cut Pro, redigerar där och exporterar sedan i lämpligt format via Compressor. Uppspelningen inne i FCP fungerar nästan i realtid, så länge jag inte lägger på en massa effekter förstås, så jag känner inte att jag behöver konvertera filerna före.

Använder en iMac från 2007.


/ Kiwi
 

paco

Aktiv medlem
Jag använder operativsystemen som inte gillar quicktime. Annars låter det ju bra =)

Läste på cinema5d att om man konverterar till okomprimerade avi, med ruggiga filstorlekar som följd, så flyter det bättre i Windows än med mindre quicktimefiler.
 

xPetterx

Aktiv medlem
jag hittade det här på flickr:

"Set your camera to video/stills, exposure simulation. halfpress shutter button to get the exposure you want, dail in so that you have the f-stop you want. set your iso. press the * button (exp lock) and then start recording your video!"

Men jag får det inte att fungera, någon som lyckas?
 

StefanN

Aktiv medlem
jag hittade det här på flickr:

"Set your camera to video/stills, exposure simulation. halfpress shutter button to get the exposure you want, dail in so that you have the f-stop you want. set your iso. press the * button (exp lock) and then start recording your video!"

Men jag får det inte att fungera, någon som lyckas?
Det funkar tyvärr inte, jag har testat det noga. De bästa jag har sett kring bländarkontroll med 5DII är detta. Rekommendationen är att använda Movie Mode och inte Exposure Simulation.
 
ANNONS