Annons

Diabildsscanner

Produkter
(logga in för att koppla)

JoelShapiro

Ny medlem
Hej Alla!

Jag har en fråga till er, jag hade tänkt att jag skulle köpa en Diabildsscanner till min far. Det som är absolut viktigast är kvalitén på de inscannade bilderna.

Man ska gärna kunna välja vid inscanningstillfälle om det är negativ eller diapositiv som ska scannas så att det blir rätt från början. Då det både är diabilder och negativ film (både svartvit och färg) som ska scannas.

Jag har väl ett maxtak på 4000 kr men det är skulle ju vara skönt om man kunde få av bra kvalité för mindre, man är ju inte gjord av bara pengar.

Några tips, erfarenheter eller förslag?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om du gör en sökning tror jag att du hittar en massa intressanta diskussioner om skannrar. Det är ett ganska vanligt ämne här på FS.
 

petter olsson

Aktiv medlem
Och som vanligt får du det du betalar för. Själv köpte jag en Plustek OpticFilm 7500i AI för ca 5000 kr. Den är väl ok men långt ifrån samma bildkvalitet eller handhavande som tex en Nikon Coolscan 9000ED eller något ännu dyrare.

/petter
 

JoelShapiro

Ny medlem
Och som vanligt får du det du betalar för. Själv köpte jag en Plustek OpticFilm 7500i AI för ca 5000 kr. Den är väl ok men långt ifrån samma bildkvalitet eller handhavande som tex en Nikon Coolscan 9000ED eller något ännu dyrare.

/petter
Det är ju som oftast så (att man får vad man betalar för) din OpticFilm 7500, vad får du för upplösning på de scannade bilderna och hur upplever du att det stämmer överens med själva bilden?
Den klarar av både dia positiv och negativ film antar jag?

Tack så mycket för hjälpen!

Joel
 
ANNONS