Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa på EF-S 15-85 mm f/3,5-5,6 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_

Medlem
Som rubriken bjuder så är jag lite fundersam över skärpan på detta objektiv. Jag har ganska nyligen köpt det, och jag tycker att jag inte ritkigt får in den skärpan jag förväntat mig. Problemet är dock att jag är ganska ny i fotovärlden och kan ju inte direkt utesluta att det beror på mig, eller att jag har fel förväntningar. Jag har helt enkelt inga referenser för att kunna avgöra detta.

Så, vad har ni för tips hur jag kan få hjälp med detta? en rutinerad fotograf ser ju säkert på ett par minuter om allt är som det ska eller inte, men jag vill samtidigt inte lämna in det för en massa pengar då jag inte ens vet om något är fel.

Skulle kunna ta några referensbilder enligt instrutioner om någon skulle vilja förbarma sig och kanske har ett likadant objektiv. Dock kanske inte den mest optimala lösningen kanske. Förstår att det är ganska många parametrar som spelar in som kan vara svår att få till exakt samma förutsättningar för.

Någon som har ett tips på en fotoaffär med duktig personal som kan hjälpa mig, utan att ta några större belopp för besväret?

Tack på förhand!
 

wfrank

Aktiv medlem
Vad har du för kamera? 15-85 är normalt mycket skarpt, jag använde det förut på en 7D - och vet att just 15-85 tål pixelpeeping på 18MP.

Det enklaste sättet att kolla själv är att ställa objektivet på MF och starta LiveView, förstora bilden 10ggr och ta bilden (eller några stycken). Om bilderna blir märkbart skarpare på det sättet kan du ha problem med AF, men inte säkert. Minst lika ofta är det handhavande.
 

Mattias_

Medlem
Hej,

Jag glömde att skriva det. Jag har en helt ny EOS 60D.

Ja, jag kanske får testa det. Dock vet jag fortfarande inte om den skärpan jag får i manuell zoom är vad man borde förvänta sig av detta objektiv. har ju testat detta innan såklart och tycker resultatet är sådär. Dock har jag inte brytt mig om att kontrollera skillnaden mellan AF och MF allt för mycket. Har kikat på kvalit?en på MF mest.
 

Minita

Aktiv medlem
En annan variant är att du sätter kameran på stativ och riktar den ca 45 grader neråt. Fotograferar av en linjal/tumstock. Sätt skärpan på ett bestämt ställe och jämför sedan på datorskärmen var skärpan verkligen hamnade. En del objektiv behöver en lite justering för att de fokuserar något framför eller bakom det som fotografen hade tänkt sig.

Det finns en tråd som länkar till en A4 sida med fyrkanter och måttskala. Det är den A4 som du skall fotografera av men jag hittade inte sidan nu när jag skulle tipsa dig (men det kommer säkert någon annan att plocka fram)
 

cls

Aktiv medlem
En annan variant är att du sätter kameran på stativ och riktar den ca 45 grader neråt. Fotograferar av en linjal/tumstock. Sätt skärpan på ett bestämt ställe och jämför sedan på datorskärmen var skärpan verkligen hamnade. En del objektiv behöver en lite justering för att de fokuserar något framför eller bakom det som fotografen hade tänkt sig.

Det finns en tråd som länkar till en A4 sida med fyrkanter och måttskala. Det är den A4 som du skall fotografera av men jag hittade inte sidan nu när jag skulle tipsa dig (men det kommer säkert någon annan att plocka fram)
Hej, jag har testat AF en del på mina objektiv med den här A4:an och det kan vara svårt att få bra tillförlitlighet i den varianten där man lägger ett A4 platt och fotar i 45° vinkel. Det finns en tidigare version av samma test som innebär lite klipp & klistra där själva fokusmålet hamnar i plan mer sensorn (som en liten 45°-ramp man limmar på A4:at). Den tycker jag funkar bra men det är lite pill att få till testtavlan.

En mycket enklare metod som ger ungefär samma besked är att ställa något plant på en yta med lite textur, t.ex. en tändsticksask på högkant på en duk. Lägg kameran på bordet så att AF-punkten är mitt för asken och fota i stor skala/kort skärpedjup (d.v.s. teleänden med största bländare och ganska nära närgränsen, dock inte för nära). När man tittar närmare på en sån bild ser man tydligt om man har den skarpa randen på duken mitt för asken.
 

Mattias_

Medlem
Tack för era tips.

Jag hittade några länkar till sidor där man kunde skriva ut kalibreringsblad. Jag ska prova det och återkoppla. Jag ska även testa det senaste tipset med tändsticksasken.

Jag lägger upp bilder på det då jag gjort testerna.

Tack.

/Mattias
 

WeeBee

Aktiv medlem
Som rubriken bjuder så är jag lite fundersam över skärpan på detta objektiv. Jag har ganska nyligen köpt det, och jag tycker att jag inte ritkigt får in den skärpan jag förväntat mig. Problemet är dock att jag är ganska ny i fotovärlden och kan ju inte direkt utesluta att det beror på mig, eller att jag har fel förväntningar. Jag har helt enkelt inga referenser för att kunna avgöra detta.

Så, vad har ni för tips hur jag kan få hjälp med detta? en rutinerad fotograf ser ju säkert på ett par minuter om allt är som det ska eller inte, men jag vill samtidigt inte lämna in det för en massa pengar då jag inte ens vet om något är fel.

Skulle kunna ta några referensbilder enligt instrutioner om någon skulle vilja förbarma sig och kanske har ett likadant objektiv. Dock kanske inte den mest optimala lösningen kanske. Förstår att det är ganska många parametrar som spelar in som kan vara svår att få till exakt samma förutsättningar för.

Någon som har ett tips på en fotoaffär med duktig personal som kan hjälpa mig, utan att ta några större belopp för besväret?

Tack på förhand!
Jag kör EOS 550D + 15-85 IS USM. Jag hade problem med skärpan. Jag förde in objektiv och kamera för kalibrering och PANG! Bättre skärpa får man leta efter. Nu hänger resten på min egen skicklighet. Av de objektiv jag provat (vilket inte är så hemskt många) så är det endast 70 - 200 f4 USM och 70 - 200 f2.8 IS USM II som har varit bättre, men de objektiven är ju också kända som de bästa (zoomarna) från Canon (Nu räknar jag inte med fasta objektiv). Så om inget annat löser ditt problem, prova kalibrera objektivet.
 

Mattias_

Medlem
Jag kör EOS 550D + 15-85 IS USM. Jag hade problem med skärpan. Jag förde in objektiv och kamera för kalibrering och PANG! Bättre skärpa får man leta efter. Nu hänger resten på min egen skicklighet. Av de objektiv jag provat (vilket inte är så hemskt många) så är det endast 70 - 200 f4 USM och 70 - 200 f2.8 IS USM II som har varit bättre, men de objektiven är ju också kända som de bästa (zoomarna) från Canon (Nu räknar jag inte med fasta objektiv). Så om inget annat löser ditt problem, prova kalibrera objektivet.
Hej,

Ja, om det visar sig att fokus ligger fel eller man på annat sätt konstaterar att det krävs en hårdvaruinsats så har man ju inte så mkt val. Dock så är det ju lagomt roligt att betala 3000 kr för att få två helt nya saker att fungera som de ska. Jag köpte både kamera och objektiv då jag var i staterna hos min syster för ett par månader sedan. Så den amerikanska Canon-garantin gäller väl inte här antar jag. :/
 

Mattias_

Medlem
Jag kör EOS 550D + 15-85 IS USM. Jag hade problem med skärpan. Jag förde in objektiv och kamera för kalibrering och PANG! Bättre skärpa får man leta efter. Nu hänger resten på min egen skicklighet. Av de objektiv jag provat (vilket inte är så hemskt många) så är det endast 70 - 200 f4 USM och 70 - 200 f2.8 IS USM II som har varit bättre, men de objektiven är ju också kända som de bästa (zoomarna) från Canon (Nu räknar jag inte med fasta objektiv). Så om inget annat löser ditt problem, prova kalibrera objektivet.
Hej,

Ja, om det visar sig att fokus ligger fel eller man på annat sätt konstaterar att det krävs en hårdvaruinsats så har man ju inte så mkt val. Dock så är det ju lagomt roligt att betala 3000 kr för att få två helt nya saker att fungera som de ska. Med 3000 kr avser jag kalobrering av kamera och ett objektiv.Jag köpte både kamera och objektiv då jag var i staterna hos min syster för ett par månader sedan. Så den amerikanska Canon-garantin gäller väl inte här antar jag. :/
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag köpte både kamera och objektiv då jag var i staterna hos min syster för ett par månader sedan. Så den amerikanska Canon-garantin gäller väl inte här antar jag. :/
Vad jag vet gäller Canons garanti för objektiv i hela världen. Ta kontakt med Canon och hör om de kan hjälpa dig.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det enklaste sättet att kolla själv är att ställa objektivet på MF och starta LiveView, förstora bilden 10ggr och ta bilden (eller några stycken). Om bilderna blir märkbart skarpare på det sättet kan du ha problem med AF, men inte säkert. Minst lika ofta är det handhavande.
Ännu bättre, än manuell fokusering, är att använda "AF Live" i Live-view, denna fokuseringsmetod använder bildsensorn direkt för fokusering och ger alltid bästa möjliga resultat. Jämför sedan med en motsvarande bild tagen med den vanliga autofukusen, om resultatet skiljer märkbart har du förmodligen ett fokusproblem (som kräver service).

Kameran bör stå på ett stativ eller annat stadigt underlag när du testfotograferar, för att utesluta kameraskakningar från ekvationen.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Hej,

Ja, om det visar sig att fokus ligger fel eller man på annat sätt konstaterar att det krävs en hårdvaruinsats så har man ju inte så mkt val. Dock så är det ju lagomt roligt att betala 3000 kr för att få två helt nya saker att fungera som de ska. Med 3000 kr avser jag kalobrering av kamera och ett objektiv.Jag köpte både kamera och objektiv då jag var i staterna hos min syster för ett par månader sedan. Så den amerikanska Canon-garantin gäller väl inte här antar jag. :/
Alternativet är väl att du hör av dig till Canon US och spanar på lite amerikanska forum efter en Canon verkstad där nere som verkar schysst och skickar allt dit..

Kanske känns omständigt, men borde inte ta mer än en vecka extra totalt och om jag inte minns helt fel så kan Canon skicka fraktsedlar så att du slipper betala frakten! Glöm dock inte batteri, laddare och kvitto på allt!

Värt att kolla upp iaf :)

Mvh, Anton.
 

wfrank

Aktiv medlem
Ännu bättre, än manuell fokusering, är att använda "AF Live" i Live-view, denna fokuseringsmetod använder bildsensorn direkt för fokusering och ger alltid bästa möjliga resultat. Jämför sedan med en motsvarande bild tagen med den vanliga autofukusen, om resultatet skiljer märkbart har du förmodligen ett fokusproblem (som kräver service).

Kameran bör stå på ett stativ eller annat stadigt underlag när du testfotograferar, för att utesluta kameraskakningar från ekvationen.
Helt sant. Men han påstod ju att han gjort det. Med MF och 10ggr förstoring i LiveView är det mycket svårt att missa fokus på ett sånt sätt att de skulle inte skilja sig från ett felfokuserande (traditionellt) AF system. Jag är inte säker på att det gick fram helt och hållet.
 

Mattias_

Medlem
Mycket bra ideer och förslag. Ett riktigt bra forum det här =)

Har tagit ett par bilder. Lite i hast, så det är inte optimalt. Men ändock något som ni veteraner kanske har lust att kika på och ge er syn på. Gärna ge mig förslag på vad jag kan göra annorlunda för att det ska bli lättare att göra en rimlig bedömning av skärpa och fokus.

Närbilderna på kalibreringsbladen har jag tagit med, ca 45 graders vinkel ner mot kalibreringsbladet som instruktionerna säger. Största bländaren för respektive brännvidd. Jag ska inte ta gift på graden stämmer exakt. Intressant var att vid de första försöken så blev det rätt mycket framfokus, dock med ett annat kalibreringsblad. bytte till det jag lagt upp och det ser väl rätt hyfsat ut? Som en sidnot kan sägas att mitt 50mm f/1,8 II är helt färdigt på AF-sidan. testade det och i bästa fall fick jag ordentlig framfokus. Antar att man kan lämna in det på garanti. Har faktiskt köpt det i Sverige.

De andra bilderna på en baksida av en tidning förklarar sig själva med avstånd och brännvidd etc. Filnamnet avslöjar det. Jag har tagit alla med f/7,1. Jag har tagit alla bilder emd all brusreducering avslagen i kameran, och jag har inte efterbehandlat dem något heller.

Stötte på lite problem med att hitta någonstans där man kan ladda upp bilderna i den storlek som behövs för att kunna bedöma dem. Så fort jag löst det så lägger jag upp en ny post med länkar till bilderna.
 
Senast ändrad:

wfrank

Aktiv medlem
Till att börja med ska du inte behöva använda F/7.1 för att få skarpa bilder med 15-85. Och jag vet inte vad imageshack gör med bilderna men nåt är det, vill du få folk att se fullupplösta kan du tex använda tinypic.com. Tror 10MB är maxsize där.
 

Mattias_

Medlem
Till att börja med ska du inte behöva använda F/7.1 för att få skarpa bilder med 15-85. Och jag vet inte vad imageshack gör med bilderna men nåt är det, vill du få folk att se fullupplösta kan du tex använda tinypic.com. Tror 10MB är maxsize där.
Hej,

Ok. Jag gör om bilderna och laddar upp dem på Tinypic senare ikväll då. Ge mig gärna dina synpunkter då.

Tack på förhand!

/
 

Mattias_

Medlem
Större bilder

... från tiny pic

Fokuspunkten på bilderna på tidningen ligger kring ordet "etik" vid rubriken "Våra medlemsutbildningar"

Bilder kalibreringsark:

25cm_50mmAF


25cm_50mmAFlive.jpg


25cm_85mmAF


25cm_85mmAFlive


Fast 50mm_f1.8_II_AF


Bilder tidining (skärpa)

120cm_15mmAF


120cm_15mmAFlive


170cm_50mmAF


170cm_50mmAFlive


170cm_85mmAF


170cm_85mmAFlive


Känns ju som tinypic drog ner storleken rätt kraftig de med iof nu när jag tittar på dem. var 13-14mb jpg-filer i full format då jag laddade upp dem...

Klippte ner 85mmAf samt 85mmAFlive på tidningen så man ser lite bättre iaf.

170cm_85mmAF_crop


170cm_85mmAFlive_crop


Säg till om det gav någon betydande skillnad, så gör jag det på de andra med.
 
Senast ändrad:
ANNONS