Annons

mycket brus och dålig skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Hej!

Är ny på detta forum! Har haft systemkameror i många år men alltid kört på auto. Har nu inhandlat en d3200 och börjat testa mej fram på dem olika lägena och läst mej till mycket.

Men får inte riktigt till det med mina bilder,det blir ingen riktigt skärpa i många av bilderna. och dem blir brusiga. Försöker inte använda blixten speciellt mycket men det känns som det blir bättre skärpa när jag använder blixt, dock blir ju bilderna en aningen överexponerade. ( ljusa )

Kan tilläga att jag har standard objektivet för tillfället 18-55mm vr.


Har testat mej fram med olika iso tal ( högt lågt ) och testat olika bländare mm.
Men när det är lite mörkare får jag inte skarpa bilder eller tex när jag fotar fiskarna i akvariumet så blir dem lite brusiga hur jag än gör.

Tips mottages med glädje..

Är det så att original objektivet är lite kasst? ( eller kanske bara jag ) :)



Hur lägger jag smidigast in bilder i detta inlägg? Hur får man ner dem till 100k?

Med vänlig hälsning Mattias
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Svårt att säga på en sån liten bild, men jag ser inte så mycket brus. Är det inte rörelseoskärpa? Vad använde du för slutartid?
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
nej denna var inte så mycket brus i men jag får sällan till den där riktigt fina skärpan på mina kort med den nya kameran. Tror det var 1/160 i slutar tid.

Tog lite bilder i dag på grabben när han spelade fotboll inomhus. Dem blev inte alls bra. testade mej fram på alla möjliga sätt men det blev nästan bara sämre.

Skall man köra utan eller med blixt i en sporthall? Finns det några rikt linjer?
När jag körde lågt iso så blev bilderna mörka. Körde jag lite högre blev dem brusiga. Testade olika slutar tider 1/160 och 1/200.

lägger upp en bild får ni se...

Är det bättre att länka till en bild?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Jag tror inte det är objektivet det är fel på, men du behöver nog ett ljusstarkare objektiv i sporthallar och så. Tydligen är inte kameran så bra brusmässigt på högre ISO och då är det ljusstarka objektiv som gäller. Jag kan inte så mycket om Nikon och speciellt inte den modellen du har.
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Denna har iso 800 och 1/200 i slutartid.

Brusig så man blir gråtfärdig. och kör jag lägre iso så blir det bara mörkare o ja högre iso : mer brus..

Går det inte att få bra med standard objektiv i en sporthall?
 

Bilagor

easyrider

Aktiv medlem
Det är ofta svårt med inomhussporter. Slutartiden på 1/200 är för kort. Jag hade använt minst 1/500 om spelarna rör sig. Står spelarna stilla är det en annan sak. Mitt tips är blixt eller ljusstark optik samt att höja iso.
 

eskil23

Aktiv medlem
Svårt att säga säkert, i synnerhet som din bild har skalats ner rätt kraftigt. Det mesta bruset försvinner ju då. Men jag tycker mig ana att du har bakomfokus, dvs att kamerans autofokus fokuserar för långt bort. För du hade väl fokus på fisken?
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Denna har iso 800 och 1/200 i slutartid.

Brusig så man blir gråtfärdig. och kör jag lägre iso så blir det bara mörkare o ja högre iso : mer brus..

Går det inte att få bra med standard objektiv i en sporthall?
När jag fotograferar pojken min i sporthallar och hemma så kör jag på lägsta f-tal jag har att tillgå..
Senaste innebandy träningen så hade jag ett 70-200 2,8
körde på iso 2000 f-2,8 1/640 då är det en bra upplyst hall med fönster högst upp på ena sidan...

Glöm intekontinuerlig fokus AF-C på Nikon...
För annars kommer du aldrig få någon skarp bild..
dom hinner röra sig innan bilden tas
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Svårt att säga säkert, i synnerhet som din bild har skalats ner rätt kraftigt. Det mesta bruset försvinner ju då. Men jag tycker mig ana att du har bakomfokus, dvs att kamerans autofokus fokuserar för långt bort. För du hade väl fokus på fisken?
ja fokuset var på fisken. Dem gånger jag fått skarpa fina bilder är iso talet lågt helst runt 100 och blixten på. Funkar ju dock inte på tex fiskarna.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Tänkte låna en kompis 50mm 1,8 objektiv imorgon för att se om det blir bättre bilder inomhus utan blixt, kanske slipper lite brus då?
Ett förslag: Testa på olika ISO och lägg märke till hur bruset ser ut vid ett visst ISO-tal.
Många verkar blanda ihop oskärpa med brus så tänk på var du lägger skärpan också.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Fotografera sand, gräs, tyg eller något annat i en "släpande vinkel" så ser du om det är dålig skärpa eller dålig fockusering. Ger objektivet skarpa bilder så ska dessa bilder bli skarpa någonstans. Testa på en slutartid som är kortare än 1/använd brännvidd.
 

eskil23

Aktiv medlem
ja fokuset var på fisken. Dem gånger jag fått skarpa fina bilder är iso talet lågt helst runt 100 och blixten på. Funkar ju dock inte på tex fiskarna.
Att fota fiskar med blixt fungerar utmärkt, men det kräver att man håller tungan rätt i mun för att inte få med oönskade reflexer. Den här och den här bilden är t.ex. tagna med blixt.

Tänkte låna en kompis 50mm 1,8 objektiv imorgon för att se om det blir bättre bilder inomhus utan blixt, kanske slipper lite brus då?
Antagligen, men om fokuset ligger fel så kommer det att bli ännu tydligare eftersom stor bländare ger kortare fokusdjup.
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Att fota fiskar med blixt fungerar utmärkt, men det kräver att man håller tungan rätt i mun för att inte få med oönskade reflexer. Den här och den här bilden är t.ex. tagna med blixt.


Antagligen, men om fokuset ligger fel så kommer det att bli ännu tydligare eftersom stor bländare ger kortare fokusdjup.
Dem blev ju kanon. Skall leka mer med blixten. Antar att du inte menade den inbyggda blixten?
Jag får ofta blänk, men jag har oxå fått till några om man tar från sidan eller lite uppifrån. ( har bara den inbyggda blixten )

Om jag nu nästan bara får bra bilder i bra ljus och med blixt, hur hade ni gått till väga?

Hur vet man om fokusen ligger rätt? Det enda jag ser är ju att dem röda prickarna lyser på rätt ställe? Går det att fokusera på annat vis?
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Du kan sätta kameran på stativ eller lägga den på ett ställe där den inte rör sig om du inte har ett stativ. Sätt sedan fokuspunkten du vill använda på det ställe du vill ha fokus på och titta sedan på bilden om skärpan ligger där du ville. Du kan till exempel ställa upp några föremål diagonalt över ett bord. Sätt fokuspunkten på ett föremål i mitten och se om det blir skarpt i din bild. Om skärpan ligger framför eller bakom det mittersta föremålet är det fel. Använder du en fokuspunkt när du sätter fokus?
 

Mattias_falkenberg

Aktiv medlem
Du kan sätta kameran på stativ eller lägga den på ett ställe där den inte rör sig om du inte har ett stativ. Sätt sedan fokuspunkten du vill använda på det ställe du vill ha fokus på och titta sedan på bilden om skärpan ligger där du ville. Du kan till exempel ställa upp några föremål diagonalt över ett bord. Sätt fokuspunkten på ett föremål i mitten och se om det blir skarpt i din bild. Om skärpan ligger framför eller bakom det mittersta föremålet är det fel. Använder du en fokuspunkt när du sätter fokus?
lite olika. har testat både och. vilket är att föredra?

tack alla för hjälpen.. väldigt tacksamt.. som sagt,alla tips tas emot med glädje. vill ju bli bättre
på det här med foto.. ;)
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
lite olika. har testat både och. vilket är att föredra?

tack alla för hjälpen.. väldigt tacksamt.. som sagt,alla tips tas emot med glädje. vill ju bli bättre
på det här med foto.. ;)
Jag använder i princip alltid en fokuspunkt och då en som jag vet fungerar bra, där låser jag fokus. På min Canon 5DMk2 är det den mittersta som gäller. När jag satt skärpan komponerar jag om bilden så att den blir som jag vill. Det här förutsätter att du kan låsa fokus innan du komponerar om. Det finns tillfällen när det inte är bra att komponera om bilden. Med extrema vidvinklar eller på väldigt nära håll (Typ Makro), fungerar det inte så bra, eftersom avståndet förändras när jag vrider kameran.
 
ANNONS