Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Det kan nog fungera i en del sammanhang, men ibland är det viktigt att ha snubbelfritt. :)
Svaret gällde mastfoto. Varför göra saker krånligare än vad de är.
Jo, snubbelfritt kan jag förstå man vill ha ibland, men räckvidden är 30m och min erfarenhet säger att säger specen 30m så är det nog 15m garanterad räckvidd.
Kan dock tänka mig ett par tillfällen som wifi kan vara bra. Men i det stora hela anser jag det vara en bökig och omständig metod.
Hur länge varar batterierna och när går den i standby-läget?

Har man nu inte har 6D och vill ha delvis fjärrstyrning trådlöst så rekommenderar jag Eye-Fi för 400 kr samt radio trådutlösare som kan utlösa både blixt och kamera för 500 kr.
Mastfoto, 3 m kabel och app för 100 kr.

Själv har jag ingen nytta av det än, men klart gratis är gott och hade 5D haft det så hade jag ju knappast gråtit. Finns redan så mlt jag inte utnyttjar ändå på 5D och det gråter jag heller inte över.

/Stefan
 

PerArdne

Aktiv medlem
Exakt vad hände med priset på 5DIII:an i veckan??

Alla gick upp från 24.500 till 27k??

Jag köpte min för 32 samma dag den släpptes men det är ju inte
ofta som saker blir dyrare med tiden??
Är det Canon som tänkt med r*ven nu igen och satt ett lägsta pris?

Är det ens lagligt att sätta konkurrensen ur spel så?
:)
 

hundraett

Medlem
Döda pixlar

Har pillat lite på min 2 dagar gamla mark 3:a, och såg just ca 5 röda/lila prickar på tagna bilder, och då på samma ställe. Har en 5d och en 7d och har inte sett detta tidigare. Undrar dels om det är acceptabelt och dels om det går att få bort prickarna/pixlarna?
/Rikard
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Exakt vad hände med priset på 5DIII:an i veckan??

Alla gick upp från 24.500 till 27k??
Oj då. Då hade jag tur som köpte en 5D3 med BG-E11 för 25.490 kr i tisdags. Ser att butiken höjt till 26.990 nu.

Är det Canon som tänkt med r*ven nu igen och satt ett lägsta pris?

Är det ens lagligt att sätta konkurrensen ur spel så?
:)
Det är inte olagligt att höja sina priser. De flesta handlare lägger på en fast procent på inköpspriser, så när Canon höjer priserna så åker ju utpriset upp.

Däremot är det inte tillåtet att direkt diktera utpriserna.
 

PerArdne

Aktiv medlem
Oj då. Då hade jag tur som köpte en 5D3 med BG-E11 för 25.490 kr i tisdags. Ser att butiken höjt till 26.990 nu.



Det är inte olagligt att höja sina priser. De flesta handlare lägger på en fast procent på inköpspriser, så när Canon höjer priserna så åker ju utpriset upp.

Däremot är det inte tillåtet att direkt diktera utpriserna.
Scandinavian photo va? :D
Den dealen var rätt nice.. :)
Fler såna tack.. Alt. så kan Media Markt få köra med sin Köp två och få 50% på den billigaste igen.. :D


Problemet är väl att det inte finns någon konkurrens från början...
Jag blir bara så förvånad att Canon går ut och höjer sitt utpris, vilket i slutändan blir att diktera
utpriserna pga av avsaknaden av konkurrensen, när kameran är ett år gammal..
Det känns rätt kontraproduktivt när Canon går lite rackigt...
Tappar man 18% på ett kvartal så brukar det inte hjälpa att höja priserna med 10%... :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Scandinavian photo va? :D
Den dealen var rätt nice.. :)
Fler såna tack.. Alt. så kan Media Markt få köra med sin Köp två och få 50% på den billigaste igen.. :D
Fotokungen i Söder i Stockholm. Jag soppar ändå min film där.. ;)
De plockar ur 24-105:eek:r ur kit:en och säljer dem separat. Då kan de slänga med batterigreppet för samma peng som kamerahuset kostar löst.

Problemet är väl att det inte finns någon konkurrens från början...
Jag blir bara så förvånad att Canon går ut och höjer sitt utpris, vilket i slutändan blir att diktera
utpriserna pga av avsaknaden av konkurrensen, när kameran är ett år gammal..
Det känns rätt kontraproduktivt när Canon går lite rackigt...
Tappar man 18% på ett kvartal så brukar det inte hjälpa att höja priserna med 10%... :)
Jag vet inte hur Canon går. Tar gärna del av den typen av uppgifter.

Jag misstänker att de håller uppe priserna på 5D Mark III med hänvisning till att 6D finns för den som vill ha en billigare kamera.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Fotokungen i Söder i Stockholm. Jag soppar ändå min film där.. ;)
De plockar ur 24-105:eek:r ur kit:en och säljer dem separat. Då kan de slänga med batterigreppet för samma peng som kamerahuset kostar löst.



Jag vet inte hur Canon går. Tar gärna del av den typen av uppgifter.

Jag misstänker att de håller uppe priserna på 5D Mark III med hänvisning till att 6D finns för den som vill ha en billigare kamera.
Och den verkar ju ha en sensationellt ljusstark af. har inte hängt med i canon något vidare senaste åren, men hur förutom lågljuskapaciteten, är af också snabb?
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Exakt vad hände med priset på 5DIII:an i veckan??

Alla gick upp från 24.500 till 27k??

Jag köpte min för 32 samma dag den släpptes men det är ju inte
ofta som saker blir dyrare med tiden??
Är det Canon som tänkt med r*ven nu igen och satt ett lägsta pris?

Är det ens lagligt att sätta konkurrensen ur spel så?
:)
Från introduktionen av 5DIII tills idag har JPY fallit mot SEK från ca 0,09 SEK/JPY till under 0,07 SEK/JPY. 22% prisfall via valutakursen. Det är det som återspeglas i utpriset. Exportaffärer förhandlas i termin. Kanske tyckte Canon att den svenska marknaden nu tål en prishöjning?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Och den verkar ju ha en sensationellt ljusstark af. har inte hängt med i canon något vidare senaste åren, men hur förutom lågljuskapaciteten, är af också snabb?
Lite OT...

6D är inte alls dum. Den har aningen högre bildkvalitet än 5D Mark III vid höga ISO och känns överlag en halv generation nyare. Då ska man komma ihåg att 5D Mark III skulle kommit ut under 2011, men försenades pga tsunamin. Autofokusen är bra och säker trots att bara mittpunkten är korsformad.

AF:en i 5D2 var för dålig och ålderstigen för att föras över till 6D. Men de kunde inte heller ta af:en från 5D Mark III. Dels pga av tillverkningskostnaden, men också för att göra skillnad på modellerna.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Någon som vet om det går att kopiera filer från CF-kortet till SD-kortet i 5D Mark III?

Jag tänkte ha ett Eye-fi-kort i kameran för att skicka till telefon och padda, men vill inte konstant behöva skriva jpg:ar till kortet utan hellre råkonvertera i kameran de bilder jag vill skicka.
 

MrDip

Aktiv medlem
Någon som vet om det går att kopiera filer från CF-kortet till SD-kortet i 5D Mark III?

Jag tänkte ha ett Eye-fi-kort i kameran för att skicka till telefon och padda, men vill inte konstant behöva skriva jpg:ar till kortet utan hellre råkonvertera i kameran de bilder jag vill skicka.
Ja det går att kopiera filer mellan korten.
 

Ubbe 1

Aktiv medlem
Scandinavian photo va? :D
Den dealen var rätt nice.. :)
Fler såna tack.. Alt. så kan Media Markt få köra med sin Köp två och få 50% på den billigaste igen.. :D


Problemet är väl att det inte finns någon konkurrens från början...
Jag blir bara så förvånad att Canon går ut och höjer sitt utpris, vilket i slutändan blir att diktera
utpriserna pga av avsaknaden av konkurrensen, när kameran är ett år gammal..
Det känns rätt kontraproduktivt när Canon går lite rackigt...
Tappar man 18% på ett kvartal så brukar det inte hjälpa att höja priserna med 10%... :)
Köpte också ett kit med hus & batterigrepp för 25.495:- i förra veckan. Bra deal tycker jag med facit i hand. Prishöjningen innebär för mig att andrahandsvärdet på min kamera står sig längre ( läs; jag förlorar mindre pengar vid en ev. försäljning i relation till dagens pris). Dock tråkigt för dom som ej hunnit köpa än.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Fungerar hur bra som helst.
Kameran klarar bra många fler bilder på Lexar kortet innan bufferten är fulll än om jag kör något av mina gamla Transcend kort.
 

Ufologen

Aktiv medlem
5D Mark III uppdateringen och funktionalitet

Har fortfarande inte uppdaterat till denna nya programversionen för 5d MIII men läste i någon tråd att t ex batterier med andra märken än canon inte skulle fungera då? Kanske har jag missuppfattat detta eller finns det någon här som vet och kan det isåfall ställa till det om man även har batterigreppet i annat märke?
Tänkte efter uppdatering att det borde fungera med en converter för att öka zoomen lite till mitt 100-400 L 4,5/5,6. Någon som vet om det fungerar och isåfall om det fungerar med t ex kenkos billigare variant? 1,4 x varianten av converter borde väl fungera men fungerar även 2,0? Den senare kräver ju ännu mer ljus men riskerar man något i kvalitet på att köpa 2,0. Det är ju trots allt samma pris vilket som.
Tacksam för svar om någon har några tips om detta.

M.v.h.
Peter
 
ANNONS