Annons

Canon 7D - Exponeringskompensera Auto-ISO

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom det inte går att exponeringskompensera i manuellt läge upplever jag att Auto-ISO är rätt oanvändbart eftersom bilderna blir underexponerade, oavsett mätningsmetod.

Ett bra exempel är om jag vill ta en bild på ett vitt papper med text. Bländare f/2.8 ger det skärpedjup jag vill ha och slutare 1/125 krävs för att jag ska slippa skakningsoskärpa. Låt oss säga att ljussituationen gör att kameran väljer ISO 2000. Det jag direkt ser i histogrammet är att det vita papperet blir underexponerat. Detta går dock inte att ändra i manuellt läge. Resultatet blir en underexponerad bild, trots att det finns ytterligare några ISO-steg att ta av.

Att välja halvautomatik och köra med fast bländare eller slutare är ingen bra lösning.

Är det någon som har andra erfarenheter/lösningar på det här fenomenet?
 

ErlandH

Aktiv medlem
På min kamera så finns läget Tav dvs manuell bländare/slutare och autoiso och funkar utmärkt att exponeringskompensera,men vet inte hur din kamera funkar.
Så skulle man ju vilja att det funkade, men tyvärr erbjuder inte 7D den möjligheten. Håller med TS om att det där är ett irriterande problem.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Så skulle man ju vilja att det funkade, men tyvärr erbjuder inte 7D den möjligheten. Håller med TS om att det där är ett irriterande problem.
Instämmer. Inte ens 5D Mk3 kan detta. Är väl en filosofi att M är M och det kan jag faktiskt köpa.
Man får het enkelt använda de andra programvalen, det är lätt så länge man vet hur kamerans val i ändring av parametrar fungerar.

/Stefan
 
Instämmer. Inte ens 5D Mk3 kan detta. Är väl en filosofi att M är M och det kan jag faktiskt köpa.
Man får het enkelt använda de andra programvalen, det är lätt så länge man vet hur kamerans val i ändring av parametrar fungerar.

/Stefan
Det finns dock inget programval som löser problemet, tyvärr.

Egenligen är dock problemet ljusmätningen. Jag har laborerat lite med det här under förmiddagen men inte kommit närmare ett tillfredsställande resultat. Bilderna blir underexponerade. Det går att rätta till i efterarbetet, men inte utan att det naggar bildkvaliteten i kanten.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hur

Om du exponeringskompenserar i av/Tv/p lägena kan du väl få rätt exponerade bilder? Annars är det fel på din kamera. Och bilderna på en vit yta blir underexponerade i alla kameror om du inte justerar exponeringen själv.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Instämmer. Inte ens 5D Mk3 kan detta. Är väl en filosofi att M är M och det kan jag faktiskt köpa.
Man får het enkelt använda de andra programvalen, det är lätt så länge man vet hur kamerans val i ändring av parametrar fungerar.

/Stefan
Det funkar i vart fall på min 5DIII så länge övriga värden är ställda så att man inte kommer utanför ISO-skalan.
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Eftersom det inte går att exponeringskompensera i manuellt läge upplever jag att Auto-ISO är rätt oanvändbart eftersom bilderna blir underexponerade, oavsett mätningsmetod.

Ett bra exempel är om jag vill ta en bild på ett vitt papper med text. Bländare f/2.8 ger det skärpedjup jag vill ha och slutare 1/125 krävs för att jag ska slippa skakningsoskärpa. Låt oss säga att ljussituationen gör att kameran väljer ISO 2000. Det jag direkt ser i histogrammet är att det vita papperet blir underexponerat. Detta går dock inte att ändra i manuellt läge. Resultatet blir en underexponerad bild, trots att det finns ytterligare några ISO-steg att ta av.

Att välja halvautomatik och köra med fast bländare eller slutare är ingen bra lösning.

Är det någon som har andra erfarenheter/lösningar på det här fenomenet?
Förstår inte riktigt vad som är problemet, om inte kameran går att ställa för högre max ISO än 2000 i Auto-läget, så måste du antingen använda större bländare eller längre exp.tid eller öka ISO manuellt.. LO
 

drjoshua

Aktiv medlem
I M-läge och auto-ISO går det inte att exponeringskompensera med en 7D.
Det är ganska konstigt faktiskt.

Jag har försökt att komma runt problemet genom att använda A-läget och ställa ISO så att jag får en rimlig slutartid för tillfället. Ändrar sig ljusförhållandena mycket så får man ändra ISO.

Problemet är bara om man rör i väldigt olika ljusa områden. Det är inte så kul att alltid köra ISO1600 utifallatt det skulle behövas. Samtidigt ger ett för lågt ISO för lång slutartid.

Jag tar emot andra tips som löser uppgiften annorlunda/bättre.
 
Om du exponeringskompenserar i av/Tv/p lägena kan du väl få rätt exponerade bilder? Annars är det fel på din kamera. Och bilderna på en vit yta blir underexponerade i alla kameror om du inte justerar exponeringen själv.
Absolut, men det är exponeringskompensation i samband med Auto-ISO det handlar om här. Kameran tillåter inte exponeringskompensation i manuellt läge och när bilden blir för mörk (läs: ett för lågt ISO-värde väljs) skulle jag vilja kompensera. Det går inte.
 
Förstår inte riktigt vad som är problemet, om inte kameran går att ställa för högre max ISO än 2000 i Auto-läget, så måste du antingen använda större bländare eller längre exp.tid eller öka ISO manuellt.. LO
Autoläget tillåter ISO upp till 6400, även om jag satt max vid 3200.

Eftersom exponeringskompensation fungerar vid halvautomatik för bländare och slutare ser jag inte varför man inte även har den möjligheten vid Auto-ISO. Det är ingen skillnad på tillämpningsområde.
 
I M-läge och auto-ISO går det inte att exponeringskompensera med en 7D.
Det är ganska konstigt faktiskt.

Jag har försökt att komma runt problemet genom att använda A-läget och ställa ISO så att jag får en rimlig slutartid för tillfället. Ändrar sig ljusförhållandena mycket så får man ändra ISO.

Problemet är bara om man rör i väldigt olika ljusa områden. Det är inte så kul att alltid köra ISO1600 utifallatt det skulle behövas. Samtidigt ger ett för lågt ISO för lång slutartid.

Jag tar emot andra tips som löser uppgiften annorlunda/bättre.
Då har vi samma erfarenhet. Flexibiliteten i Auto-ISO är svårslagen i vissa lägen. Därför är det synd att man inte kan justera beteendet vid underexponering, på samma sätt som vid bländar- eller slutarautomatik.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Klart

Absolut, men det är exponeringskompensation i samband med Auto-ISO det handlar om här. Kameran tillåter inte exponeringskompensation i manuellt läge och när bilden blir för mörk (läs: ett för lågt ISO-värde väljs) skulle jag vilja kompensera. Det går inte.
Nej.Auto-iso gör ju att kameran inte är manuell längre i Läge M. Auto-iso kompenserar ju så att kameran exponerar efter 18% grått. En vit yta blir ju då grå på samma sätt som om du hade haft läge AV/TV/P och inte exponeringskompenserat. Inte för att jag förstår vitsen med auto-iso i ditt exempel men du kan väl istället sätta Iso manuellt och sedan köra på valfri metod. Tyvär funkar Canons kameror så att Auto-iso gör att exponeringen alltid blir efter ljusmätaren. Har dock inte testat auto-iso med min 5DIII och kommer väl aldrig heller att göra det eftersom jag inte har behov av finessen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
M betyder inte längre manuell exponering eftersom Auto-ISO finns. Jag har kontaktat Canon om bristen på exponeringskompensation vid Auto-ISO eftersom det är den bästa automatikvarianten vid sport och gatufoto i mitt tycke.
 

ma59

Aktiv medlem
Men i så fall borde ju inte auto-iso vara möjligt eftersom det innebär att M inte är M.
Att ställa slutartid och bländare utan ljusmätarens guidning, DET skulle jag kalla 100% manuellt.

Att i M-läge använda ljusmätaren som man ju gör i Auto-ISO-läget...blir ju då mer eller mindre "semimanuellt"
Att styra skärpedjup via bländaren och motivets rörelse/icke rörelse via slutartiden, är ju (oftast) huvudsaken vid M-läge-fotande, men även att ställa lämplig "exp-komp" via att man ser mätarens föreslagna exponering görs ju när man kör i M.

Så, hur som helst, nog kunde man önska att även Auto-ISO kunde utformas så att det inkluderade en möjlig exponeringskompensation.
 

drjoshua

Aktiv medlem
Vitsen med exponeringskompensation är väl lika stor i M-läge som i A/T-lägena? Att ha kontroll över både bländare och tid och samtidigt kunna ta fina vinterbilder skulle jag tycka vara ganska trevligt!
 
ANNONS