Annons

distortion av tappat objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
hallå där...

vet inte om detta är rätt forum men jag prövade ett objektiv som hade blivit tappat i marken (ett Tamron 28-75), tappat när det satt på kameran dårå så smällen tog väl inte rakt på objektivet direkt. hursomhelst undrar jag om stötar mot objektiv kan orsaka tydligare förvrängning utmed kanten på bilden eller om detta möjligen alltid varit där på detta objektiv. typ objekt längre ut från mitten tenderar att vara lite sneda, från 28-50 ca. jag prövade det på en DX kamera.

en annan fråga gällande förvrängning. kan kameran påverka hur stor den blir eller är det enbart objektivet som avgör. t.ex. kan förvrängningen minska med samma objektiv mindre på en d600 än på en d90?

mvh
 

gorse

Aktiv medlem
Sådär tar alla mina objektiv. Om du ställer dig på huk blir det rakt. Sitter du på golvet lutar dörren åt andra hållet.
 

Karl R

Aktiv medlem
aa märkte att det blev rakare när jag hukade lite. så det är bara perspektivet med andra ord?...
Nej, det beror på att optikens optiska axel inte är horisontell (eller lodrät). Fenomenet brukar kallas störtande lodlinjer och är mer påtagligt ju kortare brännvidd man använder. Detta har väl mest betydelse om man är speciellt intresserad av att fotografera arkitektur.//K
 

ma59

Aktiv medlem
hallå där...

vet inte om detta är rätt forum men jag prövade ett objektiv som hade blivit tappat i marken (ett Tamron 28-75), tappat när det satt på kameran dårå så smällen tog väl inte rakt på objektivet direkt. hursomhelst undrar jag om stötar mot objektiv kan orsaka tydligare förvrängning utmed kanten på bilden eller om detta möjligen alltid varit där på detta objektiv. typ objekt längre ut från mitten tenderar att vara lite sneda, från 28-50 ca. jag prövade det på en DX kamera.

en annan fråga gällande förvrängning. kan kameran påverka hur stor den blir eller är det enbart objektivet som avgör. t.ex. kan förvrängningen minska med samma objektiv mindre på en d600 än på en d90?

mvh
Förutom övriga svar (vilka redan påpekat att det måste fotas i horisontell optisk axel för att undvika lutande linjer) så kan ju sägas att även om du fotar "rätt" utifrån den verkligheten så kommer tex ett ansikte som befinner sig längst ut mot höger/vänster kant, eller ut mot bildens hörn, att bli mer eller mindre förvrängt när du använder de mer vidvinkliga brännvidderna på det objektivet m din kamera.

Inget fel på objektivet som orsakar detta, men något att ta i beaktande när du fotar människor.
(Ja, inte bara vid personfoto, men då är det nog som de flesta uppfattar denna distorsion som mest störande)

Något som golvtappet skulle kunna orsaka är ju ifall det blir osymmetrisk oskärpa mot sidorna räknat från mitten, dvs om det blir olika skarpt mot höger än mot vänster, eller uppåt/nedåt, när du fotograferar ett plant motiv i rät vinkel tex en vägg eller annat "platt".

Om nån lins kommit bara lite off från sin exakta position kan det lätt synas som ojämn skärpa, och det märks mest mot kanterna. Märks inget sånt (eller nåt annat elände som strul med AF eller zoomingen tex) är det nog rimligt att tro att objektivet klalrat sig ok.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Den rent tekniska förklaringen är att det uppstår olika avstånd till objektivet från olika punkter i ett plan. Den relativa avståndsskilnaden mellan objektivet och de olika punkterna i plandet avgör hur förändrat perspektivet blir. Ju närmare planet man befinner sig desto större blir de relativa avståndsskilnaderna - och omvänt. Ju närmare kameran desto större blir avbildningsskalan och ju längre från desto mindre blir samma skala. Det mänskliga ögat fungerar på samma sätt men hjärnan kompenserar för detta. Typexemplet är "gamla tiders starroperationer". När man plockade bort linsen i ögat och ersatte den med starrglasögon. Till en början var alla fönster och dörrar, mer eller mindre, runda hål för nyoppererade. Men med tiden blev de normala igen. Hjärnan lärde sig det nya kompensationskravet.
Vill man inte ha effekten vid fotografering så gäller det att minimera dessa relativa avståndsskilnader så mycket det går. Välja höjd och avstånd till objektet. För vissa motiv, där man befinner sig i ändan av avståndsskalan, t.ex. höga hus, kan man använda tiltobjektiv.
 
ANNONS