Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kulled ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har nyligen köpt ett nytt stativ: Manfrotto 055 CX 3 Pro.
Hittills har jag klarat mig utan huvud/kulled då jag främst plåtat med mellanformatskamera utan att behöva några specialvinklar etc. Men nu vill jag kunna använda stativet fullt ut och fritt oberoende av vilken kamerautrustning jag väljer att köra för dagen.

Den ska bland annat klara av min Canon EOS 5D mark II med 70-200 objektivet på. Kanske inte tyngsta grejerna på marknaden men en liten fingervisning. Tyngre objektiv/utrustning kan koma att användas framöver.

Jag vill kunna använda stativet ute och inne.

Kulleden jag söker ska vara robust, hållbar och smidig. Får gärna finnas "vattenpass" :)

Kulan ska helst inte slitas ut efter något år - den får gärna överleva mig (magnesium?) ;)

Kulleden ska vara lätt och snabb att justera, men det måste gå att ställa in så att det finns en dämpning/tröghet så att den inte plötsligt tippar och hugger.

Från vad jag sett, hört och läst så är inga av manfrottos egna huvuden att föredra då deras plattor inte är kompatibla med övriga tillverkares. Tyvärr...

Prisklass spelar mindre roll. Jag vill helst inte köpa en kulled till. Inte roligaste utrustningen/investeringen man gör. Bara något som ska finnas och fungera utan att man blir irriterad.

Har blivit tipsad om denna men blir osäker (har hört för lite om den, tester etc)

https://www.gotaplatsensfoto.se/sirui-kulled-k-40x

sedan vet jag att det finns en mängd exklusiva märken/modeller... men, ja det är en djungel!

Så, vad ska jag välja och varför?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Spelar priset roll och kvalitet inte är oviktigt alls så föreslår jag FEISOL.
Jag tycker FEISOL erbjuder hög grad av bang for the buck-nivå!
Spelar priset ingen roll så skulle då jag kolla på Arca-Swiss.
Ett annat alternativ som är prisvärt är ju Benro. Men dessa har jag aldrig känt på mer än i butik.

Vad gäller storleken på kulan så föreslår jag en inte allt för liten variant. Skiljer några hekto men ger dig mer för pengarna anser jag.
/N
 

frwe

Aktiv medlem
Jag har den Anders föreslår och den klår nog det mesta, använder den bl a med stor kamera och 300/2,8 ibland med konverter och den sviker inte. Men lätt? Nej, den väger närmare ett kilo. /Frode
 

frwe

Aktiv medlem
Varför inte hålla sig till Manfrotto!
Denna kulled har fått toppbetyg och har ett rimligt pris.

/Stephan


http://www.dustinhome.se/product/5010203918/manfrotto-ball-joint-hydrostatic-468mgrc2/
Jag har en sådan liggande på hyllan och precis som TS skriver är den inte kompatibel med andra plattor. Den funkar fint på inte allt för tung utrustning men en stor nackdel är den alldeles för lilla plattan som vrider sig under tyngre objektiv och det går heller inte att montera en längre platta. Det finns en variant som är gjord för längre plattor men du är låst till Manfrottos egna. Detta är orsaken till att den bara samlar damm hemma och att jag köpte en RSS.

/Frode
 

Palletheking

Aktiv medlem
RRS med optipods fäste o plattor för maximal styrka. Sen så har du också lillebrorsan BH40 och den går inte av för hackor den heller. Men 55:an är lite stabilare pga större kuldiameter.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag håller med, RRS är något speciellt. Sedan finns också Acra, Kirk, Markins och ett par till i samma klass.

Sirui, Benro, Sunway och liknande kan se och kännas lika men testar man dem på allvar inser man rätt snart att man får rätt mycket extra om man köper originalgrejer.

Arca-Swiss-plattor är också något som underlättar! Dels för att man kan få plattor som är anpassade till varje modell av kamera och objektiv och dels för att de, iallafall i mina ögon, är mycket mer lättjobbade och sitter bättre. Plattan låter man sitta på kameran eftersom den är så slimmad och anpassad så den inte täcker batteriluckor eller något så man slipper skruva av och på när man ska använda stativet.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Triopo B3 huvud är tillräckligt bra för mig. Billig dessutom. Använt deras B0 huvud i flera år och Supernöjd. Lär vara det med deras större B3a också.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Någon här rekommenderade Cullman och det gör de som skriver på cyberphoto så jag köpte ett, ärligt talat ingen större skillnad mot ett manfrottokulhuvud jag har, kanske lite bättre Mercedesdörr-känsla över detta kanske, glider något bättre än manfrotton, men de gör sina jobb tycker jag båda två, lagom pris oxå, men det är cullmannen jag använder (ja fast jag fotar inte så mycket nu för tiden men ändå).

Nu har jag en äldre version men så här ser de ut nu, tycker den gamla helmattsvarta var snyggare:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=40241

Båda dock med tung kamera och panoramagrejer så inte funkar dämpningen så mycket utan man kan få klämskador om man öppnar på fel ratt å inte håller i kameran. De skulle haft nåt gummidämpande när allt vill tippa.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Om man utsätter kukan för mycket slitage, samt gör låsningar i de mest kritiska lägena tror jag skillnaderna blir uppenbara. Fästen o plattor har ju också stor betydelse. Ex den platta jag har från Optipod till min D800E kan över huvud taget inte glida och likadant är det med Arcas plattor. Hade en Sirui-uppättning för över 5000 kr hemma och kvaliten jämfört med Gitzo och RRs var inte jämförbar på något sätt. Gitzo och RRS är överlägset och det borde märkas vid vissa typer av fotograferande men ibland saknar det betydelse. Slitstyrkan hos Gitzo ochh RRS är nog nära på en livstid med viss aktsamhet i hanteringen.
 

Sabud

Aktiv medlem
Kan hålla med om att Gitzo gör bra stativ (har tre) men med kullederna tar de inga medaljer.

/Stephan
 
Tack för många olika synpunkter och tips - jag ska kolla upp Arca Swiss Z1 och Benro G3 samt Feisol.

Återstår att se var man bäst köper dessa? Går de att köpa i Sverige (om så var?) - eller ska jag köpa direkt från tillverkaren? Tips?

Tack alla!
 
Senast ändrad:
ANNONS