Annons

Stativfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Customizer

Aktiv medlem
Hejsan!
Har nyss köpt mitt första stativ men jag är lite frågande angående vissa saker.
Jag köpte ett Triopo GE 3232X8C kolfiberstativ med Triopo B-3 kulled.
Det första jag reagerade på var att ett par av bensektionerna går trögt när man ska dra ut samt skjuta in dem. Inte bara lite utan ganska rejält trögt.
Är detta något som brukar bli bättre efter en tids användande??
Om inte blir det nog att returnera stativet.
På kulleden finns det 3 vred, ett som låser panoreringen och 2 som påverkar kulleden.
Den ena av dessa 2 är graderad från 0 till 180 på båda hållen och den andra har ingen gradering alls.
Läste i någon recension att den ena var till att låsa kulleden och att den andra var för att ställa friktionen, men vilken av dem använder man till vad??

Tacksam för svar
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Lämna tillbaka stativet. Är säkerligen defekt.
Jag gillar inte snäpplås, därför köpte jag GT versionen istället.
Angående kulan så är det den graderade som är tröghetsinställnikgen medan den andre är låsningen.
 

Customizer

Aktiv medlem
Tack, då blir det retur på stativet.
Jag föredrar dock snäpplås eftersom det är lättare att se om ett ben är låst eller inte.
Vad är det som gör att du föredrar vridlås?

Med vänlig hälsning Pär
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Slits inte så snabbt och dessutom så bestämmer jag hur hårt spännt den när. Snäpplås har bara två lägen. När snäpplåset blir siltet så funkar bara ena läget....dvs glider av.
Sen så kan snäpplåset fastna i grena när man går i skogen. Hade en tråd om snäpp vs skruv bara för nån månad sen. Sen testade jag snäpp igen eftersom jag mest haft erfarenhet av skruv. Gillar skruv bäst, men det är nog en smaksak.
Triopo som jag har så kostar skruv några hundra mer än snäpp vad det nu kan bero på vet jag inte.

/stefan
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
De två vreden är ju olika stora.. vad jag vet så är det Alltid så att det är med det lilla vredet du justerar friktionen. Ofta står det ingenting eller så står det bara + och -
Med kulleden verkar allt stämma som det låter på det du skriver.
Det är beroende på hur tung utrustning du använder som friktionsvredet behöver justeras.
/N
 

Customizer

Aktiv medlem
Har talat med företaget som sålde stativet och de var bara att skicka tillbaka så skickar de ett nytt.
Tack för svaren angående kulleden, nu vet jag hur jag skall ställa in den :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Cyberphoto? De brukar vara bra med kundservice. Är väl de enda återförsäljare i Sverige väl?
 

Customizer

Aktiv medlem
Japp, det var Cyberphoto.
Har tyvärr fått skicka tillbaka varor jag köpt från dem flera gånger, men de har alltid löst det på ett bra sätt och jag kommer säkert att bli nöjd till slut denna gången också.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Är det mindre kända märken som är billigare än etablerade så är det normalt att kvalitetskontrollen är kass. Men de som inte är måndagsexemplar är oftast av hög kvalité.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Slits inte så snabbt och dessutom så bestämmer jag hur hårt spännt den när. Snäpplås har bara två lägen. När snäpplåset blir siltet så funkar bara ena läget....dvs glider av.
/stefan
En liten detalj i sammanhanget men snäppena på mitt manfrotto kan jag spänna med en mutter om det skulle behövas, har inte behövts än.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Är det inte så att de flesta större märkena mer eller mindre börjat gå över till skruvlås? Iaf de nyare modellerna. Satt för en vecka sen och titta på Gitzos utbud och tror inte jag såg så många snäpplås.
Trend? Eller så tittade jag inte så noga eftersom jag var ute efter skruvlås.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Slits inte så snabbt och dessutom så bestämmer jag hur hårt spännt den när. Snäpplås har bara två lägen. När snäpplåset blir siltet så funkar bara ena läget....dvs glider av.
Fler lägen är man inte i behov av, antingen vill man det ska vara öppet eller så vill man att det ska vara låst. Inget mitt emellan.

Triopo som jag har så kostar skruv några hundra mer än snäpp vad det nu kan bero på vet jag inte.

/stefan
Tvärt om när jag köpte :)
 

Customizer

Aktiv medlem
Idag fick jag ett nytt stativ, men det var samma problem på det :(.
Har jag för stora krav?
Jag vill att benen nästan ska falla ut av sig själva när man öppnar spännena och håller stativet lodrätt.
Som det är nu går vissa sektioner ganska ojämnt och "ryckigt" när man ska fälla ut det.
 

ZinneD

Aktiv medlem
Idag fick jag ett nytt stativ, men det var samma problem på det :(.
Har jag för stora krav?
Jag vill att benen nästan ska falla ut av sig själva när man öppnar spännena och håller stativet lodrätt.
Som det är nu går vissa sektioner ganska ojämnt och "ryckigt" när man ska fälla ut det.
Det tror jag aldrig att du får på något nytt stativ.

Det är väl snarare att anse som ett plus eller minus efter ett bra tags användning, beroende på vem du frågar.
 

Customizer

Aktiv medlem
Det tror jag aldrig att du får på något nytt stativ.

Det är väl snarare att anse som ett plus eller minus efter ett bra tags användning, beroende på vem du frågar.
De stativ jag kollat på i affärerna har alltid gått väldigt lätt att fälla ut, det har dock varit aluminiumstativ och inte kolfiberstativ.
Är det stor skillnad på dessa material avseende detta?
Ni som har kolfiberstativ av detta fabrikat, går benen trögt och ryckigt på era exemplar också?
På mitt stativ är det främst de klenare sektionerna som orsakar problem och även om man inte använder de så ofta vill jag självklart att de ska fungera smidigt eftersom jag köpt en ny produkt.
 

PerArdne

Aktiv medlem
Idag fick jag ett nytt stativ, men det var samma problem på det :(.
Har jag för stora krav?
Jag vill att benen nästan ska falla ut av sig själva när man öppnar spännena och håller stativet lodrätt.
Som det är nu går vissa sektioner ganska ojämnt och "ryckigt" när man ska fälla ut det.
Det gör dom inte på mina Manfrotto 055CXPRO4 heller från fabrik..
fördelen med dom är att man kan ställa lite hur mycket motstånd det ska vara..
Jag tycker det nästan är att föredra att det går lite trögt för då kan jag gå med
benen olåsta och bara slita tag i ett eller all tre och dra ut dom i ett svep..
men det är ju jag det..
 
ANNONS