Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur gör man konstbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Har mer och mer börjat intressera mig för att redigera bilder, och då menar jag inte bara att höja kontrasten lite och dra upp högdagrar. Nej jag menar sådana där himla läckra konstbilder där man målat på och lagt på diverse effekter på bilden. Har försökt hitta på Moderskeppet hur man gör men där fanns inte mycket om detta inte. Nu ha jag bara än så länge Lightroom och Element 11. Hur långt kommer man med det? Kan någon tipsa någon sida eller nån som har tips på hur man gör?Förstår givetvis att det inte finns ett enkelt svar på HUR man gör, men några små basictips och kanske någon sida som visar några enkla steg. Här är två bilder från medlemmar på fotosidan som är oerhört läckra som får symbolisera vad jag menar.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3005182.htm?set=Ip

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2999569.htm?set=lp
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Konst har inte primärt att göra med komplicerade metoder och nödvändigtvis analoga tekniker eller utseenden.
Men om det är det du söker så finns det otaliga vägar att gå. Googla på LOMO.. Instamatic eller liknande.. Kanske finner du vägen via Polaroidkamerans geniala möjligheter!?

Vad som är konst bestäms traditionellt sett genom att verket presenteras inom ett forum som tillhör den etablerade konstinstitutionen. Alltså en eller annan arena där verket benämns som konst.

Idag så ser vi dock (slarvas enligt mig!) att vad som helst kan benämnas konst av vem som helst. Men att förkasta de gamla traditionerna ligger givetvis naturligt för en postmodernist. Trist.

Skriver direkt relaterat till detta i ett bara dagar gammalt inlägg i min blogg. Hoppas det är ok att jag "reklamerar" för min egen sida.. http://www.niclasforsberg.com/upp-och-ned


/Niclas
 

NikonFX

Aktiv medlem
Vad gäller den första bilden så har ju upphovsmannen själv skrivit i kommentaren om tillvägagångssättet - "... Ja du bildframställningen....det är lager på lager på lager. En del syns knappt t.o.m. inte alls men har varit viktiga för att ge grunden till bilden. Photoshop....Klonstämpel....suddgummi..intensitet/ kontrast och färgbalans är nog det jag använt här !!"

Och bägge bilderna är markerade som "Bilden är manipulerad enligt Fotosidans definition" så olika lager i Photoshop som bearbetas och läggs samman med varierande opacitet är en inte alltför vild gissning. Så ett verktyg med lagerhantering är en bra start.
 

Fstop

Aktiv medlem
Googla på layers, layermask, blend modes och elements så lär du få youtubeträffar som beskriver hur det funkar. Att förstå hur lager, lagermasker och blandningslägen fungerar i Photoshop/Elements är det mest grundläggande du kan lära dig vad det gäller den typen av bildbearbetning.
 

mimmione

Aktiv medlem
Tack för era tips, frågade även fotografen själv och håller på och lär mig allteftersom. Jag är dock den typen att jag dels kollar efter färdiga "recept" och dels bara kör på och testar mig fram. Problemet med det sistnämnda är att komma ihåg hur fasen jag gjorde.....tack för synpunkter och input. / Ing-Marie
 

PerArdne

Aktiv medlem
Färdiga recept i Photoshop kallas Actions och där finns det en hel industri med actions att köpa
eller få gratis i vissa fall.. Vet inte hur det är med Elements men det kanske finns där också alt nåt liknande...

Jag handlar många effekter på Graphicriver.net...
 

illiaca

Avslutat medlemskap
Jag säger som Christian här uppe att bilden kan vara gjord i flera lager och så fungerar det oftast i photoshop. Lär dig hur lager/blendmodes(blandningslägen)/lagermasker/opacity fungerar och börja fundera över hur många lager du kan se i bilden så är du en bra bit på väg.

Ett lager behöver inte vara en nytt lager med lite färg på utan det kan som tidigare sagt bara vara en textur från nånting du vill ha in i bilden tex. mögel/rost/träfibrer osv.

Bild 1 som du visade så hade jag tänkt.

Lager 1. Bilden på blomman

Lager 2. En canvas-duk eller liknande som textur i nederkant av bilden

Lager 3. Ett lager med olika färger (Blått i vä överkant, lila i hö nederkant, lite gult i mitten )

Lager 4. Ett lager med gula färg-stänk som visas lite här och där i bilden

Och kanske ett lager till med nån textur, det ser ut att vara lite streck uppe i hö hörn. Efterhand får du finjustera lagren så de "smälter samman" bra till en helhetlig bild. Att arbeta såhär kommer garanterat generera nya idéer eftersom. :-D
 
ANNONS