Annons

Blandade fågelfotofrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

FxEffekt

Aktiv medlem
Från att ha varit totalt ointresserad av fåglar har jag nu blivit jättepepp på att försöka få så bra fågelbilder som möjligt. Skapade precis en tråd om kamoflagekläder då jag är på jakt efter detta. Men har lite frågor till nästa steg. Det roliga när man ska ut i fält. Jag bor i Trollhättan och tänkte främst bege mig till Hullsjön där det ju tydligen ska finnas ett par hundra fågelarter.

Vad är smart att tänka på? Ni som ligger och väntar, är ni alltid på samma ställe eller väntar ni ett par timmar och sedan flyttar någon annanstans? Och finns det några smarta grejer man kan tänka på för att hitta en bra plats? Att åka ut och reka någon dag innan och kolla in vart fåglarna håller till kanske är det bästa, men om man inte har haft tid till det.

Är det idé att ta med och lägga ut mat, och får man göra det hur som helst överallt? Jag vet att man inte får mata rovfåglar utan tillstånd men borde väl inte vara någon skillnad att lägga ut bröd vid ett vattenbryn till skillnad från att mata duvorna i parken?

Motljus är väl alltid svårare än medljus så att ha solen i ryggen är väl en bra grundregel?

Om man traskar ut vid soluppgång, är det bra att gå och gömma sig när det är mörkt för att sedan vänta, är fåglarna så smarta så de SER när man lägger sig någonstans och sedan undviker den platsen resten av dagen typ?
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Många bra frågor som jag också ser fram emot att se svaren på. :)

Vad gäller platser så är det ju en utmaning att hitta ett ställe där man kommer tillräckligt nära utan att bli upptäckt. Fågelskådare kan ju oftast hålla sig på lite längre avstånd än oss fotografer. Finns det någon sådan förening där du bor kan de säkert ge massor av information om var olika fågelarter kan hittas om du letar efter någon specifik fågel.

En annan bra sak att tänka på är att kolla upp om platsen du tänkt dig ingår i något naturreservat eller fågelskyddsområde - där kan det finnas speciella restriktioner för att förhindra att störa/förstöra fåglarnas boplatser. Kolla kommunens hemsida eller länsstyrelsen, för sådan information.
 

Haifisch

Aktiv medlem
En sak måste jag börja med att säga.

FÅGELNS VÄLBEFINNANDE MÅSTE GÅ FÖRE EN BRA BILD.

Det beror ju på vilka fåglar man skall fota så klart. En del fåglar är näst intill omöjliga att komma nära nog för en bra bild.
När det gäller rovfåglar så är det egentligen bara vänta där de brukar jaga och hoppas de flyger, jagar eller landar nära. En del kan gå på åtel så klart men då måste man vara väl gömd och ha mycket tålamod. Inte alltid lätt att få tag på ett bra åtel heller, inte alltid det är populärt att lägga kadaver där man vill ha det heller.
Tättingar går att locka nära genom att 'pyscha'. Om man står still och låter 'pyssch pyssch pyssch' så är det oväntat lätt att få dem på bara någon/några meters avstånd. Kungsfåglar och sångare är mest benägen att svara på detta. Man kan så klart spela upp lockläten och sång från sin telefon men det är inte så bra för fåglarna, man kan stressa dem väldigt mycket.
Ugglor kan man imitera musljud för att locka till sig, eller köpa en musljudspipa eller liknande, men då skall de så klart vara i närheten. Det skall heller inte överdrivas så man tröttar ut fågeln för mycket.
Vadare får man ha lite tålamod med men de kan vandra tätt inpå utan att man anstränger sig. Speciellt de arktiska vadarna kan vara på det viset. Jag har haft rödspov på 10m avstånd och kustsnäppa på 4-5 meter avstånd. Myrspovar är också lätta. Brushane har jag haft innanför närgränsen när jag satt på en sten och bara väntade på att de passerade under sitt födosökande. Samma med sandlöpare.
Änder är ofta långt ute i vatten och svåra att få foto på, lättast är att fota dem försiktig vid häckningsplatser.
Gäss, är galet vaksamma och bättre än den bästa vakthund på att alarmera sina fränder så där är gömsle ett måste, gärna att man är på plats innan fåglarna kommer.

Jag har lite fågelbilder, har du fundering om hur jag tog någon av dem, fråga gärna men oftast handlar det om tålamod och tålamod och en Stor släng med tur.
 

cango

Avslutat medlemskap
"Att åka ut och reka någon dag innan och kolla in vart fåglarna håller till kanske är det bästa, men om man inte har haft tid till det."

Detta beror mycket på vilka fåglar vi pratar om - om de är väldigt stationära typ. Min erfarenhet är att om ena dagen så är det mycket aktivitet (man ser och kan fota en del) så kan nästa dag på precis samma plats vara helt öde...

De mesta kommer med erfarenheten att vistas mycket ute, vara intresserad, och helt enkelt vara mycket ute. Smyga, vänta och hoppas på tur :)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Satsa på att jaga ljuset som nr 1 och miljö som nr 2.. Bra miljö i taskigt ljus räcker inte enligt mig.

Försök spana in så många potentiella platser som möjligt att återkomma till när ljuset faller fint.

Olika miljöer attraherar olika arter, men den erfarenheten och förståelsen kommer med tiden. Antingen börjar man med att gå ut och upptäcka vad man hittar eller så läser man på och beger sig ut efter det.. Läs på om de fåglar du tycker verkar vara intressanta.
Ex:
Själv så gillar jag s/v flugsnappare.. och tex rödhake.. den senare gillar snårig tät buskage och skog.. gärna gammal grantätningar.. mysiga ställen när kvällssolens strålar smiter in emellan grenarna och spotbelyser fågelns röda bröst!

Existera på platsen och agera utifrån viljan att smälta in.. man måste absolut inte ha kamouflage för att smälta in. Smälta in i miljön gör man genom att vara lugnare än omgivningen och det brukar som regel betyda rejält mycket stillasittande..

Ett generalfel många gör är att man står och vänder huvet fram och tillbaka i jakt på fåglarna.. nej använd ögon och öron.. Låt öronen förekomma blicken och låt blicken förekomma huvudets rörelse.

Jaja, lycka till:)
Kika gärna in mina fågelbilder: www.niclasforsberg.com
/N
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Lite osäker.. lite lätt å nätt för att vara en genomsnittlig pilgrim. Släng in bilden i tråden för fågelarter.. där får du svar direkt ;)
/N
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Tack, många superbra tips! Att fåglarnas välbefinnande kommer i första hand håller jag helt med om, jag vill vara den osynliga flugan på väggen och observera, utan att bli uppäten ;)
Jag har inga direkta favoritfåglar jag vill se, än, eller vore ju kul att se lite mer annorlunda fåglar. Men där har jag ribban väldigt lågt, annorlunda för mig är sådana man inte ser inne i stan, så något annat än kråkor, skator, gråsparvar och måsar ungefär.

Jag läste en blog igår om att man kan blanda talg, kokosfett och margarin och smeta på träden och i håligheter. Det verkar ju smidigt då man kan "gömma" det lite bättre. Men det kanske är mer för småfåglar under vinterhalvåret? Hur som helst väntar jag nog med utfodring.

Har kollat upp just Hullsjön lite närmare, och enligt föreskrifterna får man inte göra "närgången fotografering" :( Det bådar ju inte alls gott, undrar hur nära de menar med just nära. Jag får nog satsa på lite större fåglar just där så jag inte behöver vara så nära kanske.
 

frwe

Aktiv medlem
Vid Hullsjön finns det något gömsle och ett fågeltorn. I övrigt får man inte gå utanför skyddsområdets gränser. Gömslet på östra sidan kan vara bra på morgonen men man kommer inte speciellt nära, jag har fotat gråhäger där med hyfsat resultat. I västra sidans fågeltorn har jag haft tur och fotat fiskgjuse med stor fisk i klorna men som sagt, tur och tålamod gäller och förstås respekt för reservatens gränser. Med ett enkelt tältgömsle eller kamouflagenät kan man komma riktigt nära och fåglarna störs inte speciellt av kameraljudet, bara man vet var det är bra att sitta. /Frode
 

Henry L

Aktiv medlem
Motljus Medljus

För bra fotografiska bilder där fågeln är underordnad föredrar jag motljus, särskilt om de flyger, solen lyser så läckert genom fjädrar och dun. Men bra porträtt som ska visa fågelns rätta dokumentära utseende kräver medljus. Vid svagt men riktat gråljus tycker jag om lite sidoljus, och då helst med fågeln riktad mot ljuset. ...och självklart finns många undantag och olika åsikter...även hos mig själv.
Lycka till och skynda långsamt, varför inte mata vardagsfåglarna hemma och träna på dem, det går att ta fantastiska bilder även då. Det är otroligt olika hur skygga de är. Mina Nötskrikor och Skator är inte ens i närheten om jag är utomhus (inte ens i gömsle) eller synlig inomhus. Talltita och svartmes har jag matat i handen.
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Vid Hullsjön finns det något gömsle och ett fågeltorn. I övrigt får man inte gå utanför skyddsområdets gränser. Gömslet på östra sidan kan vara bra på morgonen men man kommer inte speciellt nära, jag har fotat gråhäger där med hyfsat resultat. I västra sidans fågeltorn har jag haft tur och fotat fiskgjuse med stor fisk i klorna men som sagt, tur och tålamod gäller och förstås respekt för reservatens gränser. Med ett enkelt tältgömsle eller kamouflagenät kan man komma riktigt nära och fåglarna störs inte speciellt av kameraljudet, bara man vet var det är bra att sitta. /Frode
Några gånger har jag varit i fågeltornet på västra sidan, men inte suttit där speciellt länge. Där har man ju bra utsikt över hela sjön men det känns som att fåglarna måste flyga precis förbi en där, man är lixom inte nära någon strandkant. Jag funderar på om man kan gå ner mot den där lilla bryggan på västra sidan och hänga där istället, liggande med "utsikt" över den stranden. Tänkte traska runt lite och se var man får vara nästa gång jag är där.

Gömstlet på östra sidan har jag bara kollat in en gång, det var nu i helgen men det blev en väldigt snabb visit då någon stjärna valt att göra (båda) sina behov inne i gömslet :( Utanför är det 2m hög vass typ men det vidriga aset väljer att dumpa det mitt på golvet i gömslet wtf.

Nåja, det är väl det enda gömslet också vad jag vet? Eller finns det fler runt Hullsjön? Finns ju ett fågeltorn på nordöstra sidan också, nästan vid gömslet, där har jag inte varit men det kändes långt bort från sjön.
 

Eriwid

Medlem
Hej! Vet inte om nån han nämnt det men att stå i medvind kan vara bra om du villa att fåglarna ska lyfta från vattnet i din riktning :) mvh Erik
 
ANNONS