Annons

Filma i raw

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaHanss

Ny medlem
Hej!

Jag gör en film som projketarbete i skolan, och filmade ganska många klipp igår. Jag fotar alltid i Raw, och glömde ställa om till jpg när jag skulle filma. Jag undrar nu, blir det någon skillnad på raw-filmer och vanliga, och behöver jag tänka på något när jag redigerar? Har en Nikon D7000 och redigerar i Adobe Premiere Pro CS6.

Tacksam för hjälp! :)
 

afe

Aktiv medlem
D7000 kan inte filma i råformat, utan det blir helt vanliga filmfiler. Inställningen för råformat gäller enbart stillbilder.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej!

Jag gör en film som projketarbete i skolan, och filmade ganska många klipp igår. Jag fotar alltid i Raw, och glömde ställa om till jpg när jag skulle filma. Jag undrar nu, blir det någon skillnad på raw-filmer och vanliga, och behöver jag tänka på något när jag redigerar? Har en Nikon D7000 och redigerar i Adobe Premiere Pro CS6.

Tacksam för hjälp! :)
Försök att spela in ljudet med separata mickar. Det tjänar din film på!
 

afe

Aktiv medlem
Ta gärna diskussionen om vad som är en systemkamera i en egen tråd. Den här tråden handlar om filmning med Nikon D7000 ;)

/Mod
 

fredlund88

Aktiv medlem
Ursäkta moderator.

Ja blackmagic har utbytbart objektiv men är en renodlad videokamera då du inte kan ta stillbilder med den. jag kanske har fel men för mig är det en videokamera då :)

Och till trådskaparen du kan vara lugn och redigera din filmfiler som vanligt i det formatet du alltid har kört. får man fråga vad projekt arbetet ska handla om? :)
 

holck

Aktiv medlem
Det är INTE roligt att arbeta med RAW. Mycket tidskrävande för video.
Rekommenderar en kamera med en bra codec från start. T.ex Prores 422 HQ 220Mbit.
AVCHD är mellanåt underskattad. Den är bra den också. Dock betydligt mindre info finns sparad
vilket man märker när man pushar lite i gradingen.

// A
 

AnnaHanss

Ny medlem
Ursäkta moderator.

Ja blackmagic har utbytbart objektiv men är en renodlad videokamera då du inte kan ta stillbilder med den. jag kanske har fel men för mig är det en videokamera då :)

Och till trådskaparen du kan vara lugn och redigera din filmfiler som vanligt i det formatet du alltid har kört. får man fråga vad projekt arbetet ska handla om? :)
Det ska bli en kortfilm som handlar om en kille som hänger med på att göra dumma saker (t.ex snatta, elda i containrar o.s.v.) med sina kompisar för att han inte vågar stå upp för sig själv och vad han tycker är rätt. Det hela slutar med en misshandel som får honom att tänka om.
Jag har inte gjort film förut, så det blir kanske inte någon vidare kvalitét på det hela, men det är roligt iallafall ;)
 

holck

Aktiv medlem
Det ska bli en kortfilm som handlar om en kille som hänger med på att göra dumma saker (t.ex snatta, elda i containrar o.s.v.) med sina kompisar för att han inte vågar stå upp för sig själv och vad han tycker är rätt. Det hela slutar med en misshandel som får honom att tänka om.
Jag har inte gjort film förut, så det blir kanske inte någon vidare kvalitét på det hela, men det är roligt iallafall ;)
Oavsett, för att besvara ursprungsfrågan:

Din kamera filmar i en codec som varken har något med still jpeg eller still raw att göra.
Du arbetar med filmen i din NLE (Premiere) precis som vanligt.

Jag kan passa på att ge några tips över ett par saker jag tycker är viktiga.
Det kräver dock lite efterarbete men det är å andra sidan något som går ganska fort.

Jag filmade med DSLR förr.
Jag filmade dock med Canon. Jag valde alltid standardprofil eller i alla fall en färgprofil som
på så litet sätt som möjligt försöker påverka bilden med kraftiga färger osv.

Du bör filma med slutartiden 1/50 om du filmar i 25 FPS.
Så, ställ IRIS/Bländare och ISO som du vill ha dem.

Det jag gjorde i regel var att ställa kameran efter hur jag ville ha bilden, men jag tog en stillbild.
Sen kikade jag på histogrammen. Jag försöker alltid nå så nära jag kan utan att överexponera bilden. Dvs, gör den så ljus du kan. Var den för mörk så fick jag ändra bländaren utan
att förstöra djupet jag ville åt samt iSO.
Detta kallas "Expose to the right".
Om du har en mörk film så har du sällan någon info i svarta områden. Likaså blir bilden
väldigt grynig när du gör den ljus. Däremot tvärt om så har du info i de mörka områdena
och riskerar inte att få grynighet när du gör filmen mörkare.

Enklast är om du tittar lite på color grading och color correction på youtube. Finns mycket
filmer som beskriver hur du gör detta i Premiere.

Jag vet inte om jag gör det hela till överkurs men jag tycker det är viktigt att man har en jämn
färgnivå och för scenen jämn exponering på filmmaterialet.

// Anders
 
ANNONS