Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kuststräckor på Gotland

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Tänkte åka till gotland på fotoresa vecka 28 och behöver lite tips om bra ställen.
Jag fotar mest natur och landskap så det är vid vattnet jag kommer att hålla mig vid oftast. Finns det några dramatiska kuststräckor som är värt att besöka? Var på gotland är det bäst? norr eller söder?

Jag kommer nog åka runt lite. Har tält med mig och slår upp det nära fotoplatsen .
Kom gärna med tips om vad jag inte får missa på gotland :)

/andreas
 

Scratchen

Aktiv medlem
Fårö, Asunden, Furillen, Blåhäll (när Tofta skjutfält är öppet för allmänheten), Ekstakusten, listan kan göras lång :)
 

soundfire

Ny medlem
Hittade ett gammalt vrak från 1800 talet förra veckan, Längst in i Kappelshamnsviken. Ligger i cirka 20 centimeter djupt vatten. Om du har vägarna förbi så kika gärna på det.
 

Smw

Aktiv medlem
Tänkte åka till gotland på fotoresa vecka 28 och behöver lite tips om bra ställen.
Jag fotar mest natur och landskap så det är vid vattnet jag kommer att hålla mig vid oftast. Finns det några dramatiska kuststräckor som är värt att besöka? Var på gotland är det bäst? norr eller söder?

Jag kommer nog åka runt lite. Har tält med mig och slår upp det nära fotoplatsen .
Kom gärna med tips om vad jag inte får missa på gotland :)

/andreas

Hej !

Missa inte sträckan Lauterhamn - Langhammar, Fårö.

//MW
 

gunte

Aktiv medlem
Finns många fina kuststräckor både sönderfotograferade och mindre dito. Sträckan från Stenkyrkehuk norrut till Hallshuk har en del fina avsnitt bl.a Sigsarvestrand.
På östra sidan har du Gothemhammar som är rätt trevlig + några hemliga som jag håller för mig själv :).
Glöm langhammars om du inte vill ha en massa turister i bilderna alternativ ta sista färjan till Fårö för kvällen kör kvällsfoto, slagga i bilen , ta gryningsbilder på Fårö och sedan färja tillbaka på morgonen.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Tack för bra tips alla.
Mycket bra tips som jag tar med mig.

Jag fotar enbart vid soluppgång och solnedgång så turister och folk brukar inte vara något problem faktiskt.
Jag tar med mig bilen över dit . Men måste jag sova i bilen? Kan man inte tälta på Fårö?
 

zabron

Medlem
Jo du kan tälta på Fårö, men det mycket stenig mark så det kan vara svårigheter och få ner tältpinnar.
 

Smw

Aktiv medlem
Finns många fina kuststräckor både sönderfotograferade och mindre dito. Sträckan från Stenkyrkehuk norrut till Hallshuk har en del fina avsnitt bl.a Sigsarvestrand.
På östra sidan har du Gothemhammar som är rätt trevlig + några hemliga som jag håller för mig själv :).
Glöm langhammars om du inte vill ha en massa turister i bilderna alternativ ta sista färjan till Fårö för kvällen kör kvällsfoto, slagga i bilen , ta gryningsbilder på Fårö och sedan färja tillbaka på morgonen.
Hej !

Turister eller inte, det är väl det man är på Gotland när man skriver i detta forum.

Nordvästra sidan av Fårö, Nordvästra sidan av Gotland, ( Stenkusten , Bläse mm )
är det jag minst av allt vill missa. Visst, solen går oftast ner på denna sidan och
det älskas av många.

Finns några ( 2st ) camping på Fårö, en för tält, om det inte ändrats.
Vill man lite så går det i regel att finna nån stans utanför att tälta på,
men har med tiden blivit svårare, nog enklare på södra Fårö.
( Typ Engelska kyrkogården )

Besök Bergmans hus, hittas via googlemaps/sattelit, leta i närheten av Dämba,
spana efter en utebassäng.

Skaffa den här, ett måste:
http://www.nyanseravgratt.se/

//MW
 

Måns H

Aktiv medlem
Ljuset

En av de faktorer som gjort Gotland intressant för bilkonstnärer är ljuset. Särskilt vid stränderna och mest påtagligt vid uddarna där havet finns på båda sidor. Fårö och Storsudret, alltså udden längst söderut har nåt speciellt som återfinns också på andra platser som nämnts här ovan.
 
ANNONS