Annons

Epson R3000 - fortsatta bläckproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag ska köpa ny skrivare då min Epson R1800 haft återkommande problem med igensatt skrivhuvud. Jag har demonterat och rensat det flera ggr men nu ger jag nog upp och köper nytt efter 8-9 år med R1800.

Först tänkte jag mig en R3000 men Epson lanserar nu en ersättare till R3000 (Epson SC-P600). Jag har dock passat hittills, då jag läst ett flertal inlägg från folk som haft problem med de svarta färgerna. Photoblack är även i R1800 ett problem.

Jag är lite trött på skrivarhuvudproblem just nu, så jag vill helst inte ha något sådant med den nya skrivare jag köper. Epson SC-P600 ska ju jobba med mindre droppar och bättre bläckekonomi och man undrar ju om det är bra eller dåligt. Om jag inte missminner mig så lanserades ju R3000 med info om att man nu använde andra material i skrivarhuvudet som gjorde intorkning till ett mindre problem.

Jag har inte sett priserna sänkas på R3000 ännu men det kommer säkert även om Epson också sagt att inga andra modeller ska fasas ut just nu.

Just nu lutar jag nog åt att vänta på Epson SC-P600.

Ska man aldrig komma tillrätta med dessa problem tro?
 

marwo

Aktiv medlem
Ja, jag var ju en av dem som postade ett inlägg om problem med r3000, och nu har jag uppdaterat mig vidare på DPreview m.fl. sidor där saken diskuterats. Jag har köpt en "printer potty" från England för att vidarekoppla spillbläcket (fungerar bra), lärt mig hur man gör rent skrivaren grundligt på YouTube, men tyvärr är det ju just själva skrivarhuvudet man inte kommer åt. Det är liksom ingen tröst att fixa med allt detta när den svarta kanalen ändå är tilltäppt nästan varenda gång man vill skriva ut en bild. Ny head cleaning o.s.v. (En bra sak med printer pottyn är att man verkligen ser hur mycket bläck som går åt vid en rengöring - läskigt.) Om man sedan lägger till att jag får fula svarta bläckplumpar på minst en av tre utskrifter så börjar den bli löjligt dyr i drift. Funderade litet på Canon Pixma Pro-1, eftersom den verkar ha en bättre konstruktion på skrivarhuvudet, men även här verkar signalerna alarmerande, om okontrollerbara "cleaning cycles" och en väldig bläcktörst. Funderar nu allvarligt på att skaffa en Epson 3880 och ett ersättningsbläcksystem från Cone Colors (går tydligen att köpa via Polen). Originalbläck i alla ära, men inte till detta priset. Tänkte väl också att priserna skulle dala litet nu när de aviserat en ny serie skrivare.
mvh / Martin
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men priserna på bläck dalar aldrig. Tycker alltid att det legat stadigt til min R1800.

Konstigt att de inte kan få till detta med de svarta bläcken.

Var som sagt också de som är det stora problemet även på R1800.

Jag tycker dessutom att det blev värre när jag demonterade skrivhuvudet. De har ju tätat detta med någon fogmassa och den ersatte i alla fall inte jag när jag skruvade ihip mitt skrivhuvud och även skruvarna har de ju förseglat och de blir ju heller inte helt täta efteråt. Fick även problem nu med magentan och det gula trots att det funkade perfekt efter rengöringen. Dagen efter var det stora hål i båda dessa nozzle check-mönster också. Så det är inte så enkelt detta tyvärr.

Ska man behöva köpa reservhuvuden tro. Jag antar på goda grunder att sådana försvinner ur reservdelssortimenten rätt snabbt och sedan bara går att köpa på spotmarknaden via brokers som köper upp tillverkarnas reservdelar som dessa inte vill ta ansvar för längre.

Jag undrar om man inte ska låta bli att ta isär skrivhuvudet och bara flusha det med lösningsmedel så gott det går. Jag brukar använda en 2 ML spruta och det funkar annars hyfsat. Det räcker inte bara med att bada huvudet det har jag konstaterat.

Varför skulle en R3880 vara bättre?
 

marwo

Aktiv medlem
Jag skulle nog aldrig våga mig på att demontera skrivhuvudet på r3000. Jag har heller inte sett det rekommenderas någonstans. Finns ett medel som heter piezoflush men det verkar både dyrt och komplicerat.
Jag vet naturligtvis inte om 3880 i grunden är så mycket bättre, men av de reaktioner jag läst på nätet så verkar det vara färre som har problem med den. Den har separat tank för spillbläck som man byter själv, och tydligen också ett mer avancerat system för rengöring av huvudet. Den ingår i deras pro-serie, så möjligen har man lagt ned litet mer jobb på konstruktionen. Dyr är den i alla fall, men det vimlar ju inte av alternativ om man gillar att skriva ut sina bilder själv.
Martin
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Våga och våga. Man har ju egentligen inget val eller hur och så märkvärdigt är det ju inte?

Skruvar man inte isär det så lär man sig inget heller och det tycker jag faktiskt att jag gjort. Jag är inte rädd för dessa problem numera och vet lite mer nu.

Men en sak jag kan tycka är ju hur taffligt en del av dessa skrivare faktiskt är byggda när det gäller att hantera allt detta spillbläck som dumpas vid varje "clean"-försök. Dessa spillbläcks-padar" blir ju bra nergrisade efter en viss tids användning och det är ju mot dessa huvudet rör sig i ändlägena. Det är en hel del jobb att rensa dessa också.

Att jag fick problem just i år tror jag också hänger ihop med den mycket heta och torra sommaren. Det klimatet är ju som gjort för att sabba skrivhuvuden.

Jag har hittills varit positiv till växthuseffekter då den ju givit möjligheter till lite bättre klimat här i det annars eländiga Norden :), men det här med skrivhuvudstrulet har fått mig att delvis revidera min uppfattning. Det är väl annars bara de allt snyggare solnedgångarna som fortsatt livar upp lite i det tilltagande höstmörkret.
 
ANNONS