Annons

Objektiv till D750

Produkter
(logga in för att koppla)

kurper52

Medlem
Hej alla!

Tittar återigen mot fullformat.
Har tidigare varit inne på något Nikon fullformatshus tillsammans med Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED.

Nu när D750 kommit och det erbjuds ett kit med kameran och Nikon AF-S 24-120/4 G ED VR, kommer det upp ytterligare en fråga.
Någon som har erfarenhet av Nikon AF-S 24-120/4 G ED VR?

Separat kostar objektivet drygt 9000:-, men i kitet kostar det 5000:-

Är objektivet skarpt och bra, eller ska man satsa på någonting annat?
Alltså, är det värt 5000:-?

Allt hänger naturligtvis på hur mycket man vill satsa, men jag vill ändå ställa frågan.

Kurre
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Har haft ett 24-120 till en D7000. Tyckte den var toppen. Litet och smidigt reseobjektiv. Om man jämför med 28-70/2.8 & 70-200/2.8, som jag annars kånkar runt på.

Tänker satsa på 750 med 24-120 när den kommer!
 

microo

Aktiv medlem
Om det är värt det, finns bara en person som kan avgöra det. Och det är du.

5000kr känns väldigt prisvärt Tamronet kostar ju dubbelt.
Skärpan är inget problem när jag provat men det fans inte när jag köpte mitt Tamron 24-70 och skulle sakna 2.8 inomhus men kan ju kombineras med ett fast objektiv i väskan 50 1.4 eller 35 1.8 så har du ett knivskarpt ljustarkt objektiv.
Skulle verkligen inte kunna motstå ett sådant paket när jag köper nästa kamera.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Har ägt ett 24-120/4 VR och det var väldigt bra. Ganska stort och tungt bara. Skärpan var riktigt bra (även på aps-c som jag hade när jag köpte det) och stabilisatorn funkade fantastiskt bra. På minussidan kan förutom storleken nämnas den rätt kraftiga distorsionen och hörnskärpan på FX. Det senare störde inte mig nämnvärt, men distorsionen var en delorsak till att jag sålde det. En annan delorsak var att jag behövde pengar till annat. (Jag bytte ner mig till ett AF 28-105/3,5-4,5, som tyvärr inte alls kommer lika högt upp i kvalitetskänsla, men hade hälften mindre distorsion. I övrigt är det helt okej).
 

kurper52

Medlem
Tack för svaren.

Kommer nog att köpa enbart kamerahuset och komplettera med ett Tamron 24-70.
Har fått många tips om detta.

Köper väl till någon bra telezoom senare, och kanske en fast vidvinkel.
Får väl känna efter vad som saknas.

Kurre
 
ANNONS