Annons

Varför inte en TV-kanal som enbart inriktar sig på fotografering..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Frågan som ställs i rubriken (Varför inte en TV-kanal som enbart inriktar sig på fotografering?) slog mig häromdagen...och har så gjort några gånger förut. Det finns ju massor med olika TV-kanaler runt om i världen som inriktar sig på en mängd olika speciella saker. Finns väl någon kanal som typ enbart visar hur lastbilar tar sig fram på amerikanska småvägar exempelvis!? Men varför finns det inte en kanal som enbart inriktar sig på stillbildsfotografering? Eller finns det kanske en sådan TV-kanal som jag har missat?

Fotografering är ju någonting som otroligt många människor är intresserade av..så en stor potentiell publik borde finnas. Fotografering är också väldigt varierat..alltifrån modellfoto och produktfotografering till landskaps- och gatufoto. Dessutom finns det hur mycket som helst att ta upp om komposition, teknik och annat. För att inte tala om alla nya produkter som kommer ut på marknaden!

Jag tänker mig fotoinriktade program där man exempelvis får "följa med" en professionell landskapsfotograf ut för att se hur han/hon jobbar i fält, som ger tips mm. Jag tänker mig rent pedagogiska program där man tar upp grundläggande saker inom fotografering för nybörjare, historiska inslag om hur fotoutvecklingen har sett ut dem senaste 100 åren, program som nördar ner sig i avancerade tekniska saker osv osv. Det borde finnas oändliga möjligheter att kunna skapa intressanta program om fotografering kan jag tycka.

Bland dem typ 200 TV-kanaler som jag själv har hittar jag ingen som direkt visar den typen av program jag tänker mig. Möjligtvis kan väl kanske National Geographic Channel har något enstaka inslag..men inte alls i den utsträckning som jag tycker vore möjligt att kunna ha!
 

Kijana

Aktiv medlem
Umgicks jag med tankar att starta en tv-kanal enbart inriktad på fotografi så skulle jag inte tänka i det traditionella tv-nätet, digitalt eller ej.
Där krävs sändningstillstånd med mera med mera, och förmodligen en ganska stor administrativ överbyggnad.
Som jag fattar det så ser många sändare Youtube som sin kanal, och det måste jag ju säga att det framstår som betydligt enklare.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Kika du och kom gärna med feed back.

Min tanke var att inte prata teknik utan mer beskriva hur bilden blev till. Ofta har jag en plan, ibland blir det helt annat. Ibland har jag dåliga förutsättningar, ibland blir det bra ändå.

Jag gjorde dessa då jag inte sett någon annan ha gjort nåt liknande. Jag ville liksom fylla ut det glappet...
 

Roger.m

Aktiv medlem
Vore kul.

Tänk er program som:

Hela Sverige fotograferar.
Sveriges nästa top Photoshoppare.
Hur jag fotade din mamma.
Historie fotograferna.
Arga fotografen.
Extrem fotografi.
Äntligen fotograferad.
 
Jag tänker mig fotoinriktade program där man exempelvis får "följa med" en professionell landskapsfotograf ut för att se hur han/hon jobbar i fält, som ger tips mm. Jag tänker mig rent pedagogiska program där man tar upp grundläggande saker inom fotografering för nybörjare, historiska inslag om hur fotoutvecklingen har sett ut dem senaste 100 åren, program som nördar ner sig i avancerade tekniska saker osv osv. Det borde finnas oändliga möjligheter att kunna skapa intressanta program om fotografering kan jag tycka.

Bland dem typ 200 TV-kanaler som jag själv har hittar jag ingen som direkt visar den typen av program jag tänker mig. Möjligtvis kan väl kanske National Geographic Channel har något enstaka inslag..men inte alls i den utsträckning som jag tycker vore möjligt att kunna ha!
Nätet kryllar av korta och längre filmer som handlar om fotografering. Det finns en mängd professionella och hobbydrivna kanaler på Youtube som på olika sätt fokuserar på fotografering.

Traditionella tv-kanaler är på väg bort. Huvudskälet till det är att vi tittar mindre på tv och mer på nätet (och gör annat).

Jag tror inte att det finns vare sig behov eller marknad för en renodlad tv-kanal om fotografering.
 
ANNONS