Annons

Cactus Till x-T1? Någon som prövat?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Köpte för ett tag sedan 2 V6 Cactus som jag tänkte ha till min Fuji. Och den fungerar fint med en Nikon blixt uppe på min V6 på kameran, men sedan när jag skulle köra blixten som remote och min Cactus som master på kameran verkar det inte fungera. Någon somvet varför? Antar att det borde fungera, ka inte förstå vad jag gör för fel hehe...men det är säkert något korkat jag gör ;)
/Martin.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Kaffets hade en 50% rea på Black Friday och då passade jag på att köpa två V6 och en RF60 blixt. Allt fungerar som advertised.
Jag använder den ena V6 på min X-T1 eller x100s och den andra har jag tillsammans med en 12 år gammal Canon 430 EX. Att jag kan kontrollera styrkan på 430 EX är beundransvärt!
Hos mig så fungerar det så här. V6:an på kameran är inställt som transmitter/sändare och den med 430EX:an på inställt på receiver/mottagare. Båda är såklart på samma kanal.
430EX:an är fungerar bara när den är inställd som Slave.
Efter att har valt 430 EX:an i V6:ans meny så kan den också styras från kameran.
Med Rf60 blixten är allt mycket enklare såklart ☺ Det ska tilläggas att blixten är en bjässe. Det få 430EX att se ut som en leksak! Storleken är nästan densamma som X-T1 + 18-55mm tillsammans.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Kaffets hade en 50% rea på Black Friday och då passade jag på att köpa två V6 och en RF60 blixt. Allt fungerar som advertised.
Jag använder den ena V6 på min X-T1 eller x100s och den andra har jag tillsammans med en 12 år gammal Canon 430 EX. Att jag kan kontrollera styrkan på 430 EX är beundransvärt!
Hos mig så fungerar det så här. V6:an på kameran är inställt som transmitter/sändare och den med 430EX:an på inställt på receiver/mottagare. Båda är såklart på samma kanal.
430EX:an är fungerar bara när den är inställd som Slave.
Efter att har valt 430 EX:an i V6:ans meny så kan den också styras från kameran.
Med Rf60 blixten är allt mycket enklare såklart ☺ Det ska tilläggas att blixten är en bjässe. Det få 430EX att se ut som en leksak! Storleken är nästan densamma som X-T1 + 18-55mm tillsammans.

Ok intressant, så jag behöver min andra Cactus under min Blixt? Så det går inte att nå blixten med enbart den Cactusen som sitter på kameran? Fick för mig att Cactusen skulle kunna trigga tex 2 olika blixtar ensamt om man ställde in olika grupper etc. Så då skulle jag alltså behöva 3 cactusar för att köra 2 blixtar på stativ tex?
Jag skulle vilja köra som jag gör med min D700, mina 2 eller 3 Nikon blixtar med paraply eller softboxar.
 

bikeman

Avslutat medlemskap
Kaffets hade en 50% rea på Black Friday och då passade jag på att köpa två V6 och en RF60 blixt. Allt fungerar som advertised.
Jag använder den ena V6 på min X-T1 eller x100s och den andra har jag tillsammans med en 12 år gammal Canon 430 EX. Att jag kan kontrollera styrkan på 430 EX är beundransvärt!
Hos mig så fungerar det så här. V6:an på kameran är inställt som transmitter/sändare och den med 430EX:an på inställt på receiver/mottagare. Båda är såklart på samma kanal.
430EX:an är fungerar bara när den är inställd som Slave.
Efter att har valt 430 EX:an i V6:ans meny så kan den också styras från kameran.
Med Rf60 blixten är allt mycket enklare såklart ☺ Det ska tilläggas att blixten är en bjässe. Det få 430EX att se ut som en leksak! Storleken är nästan densamma som X-T1 + 18-55mm tillsammans.
Det låter intressant, jag har också en X-T1. Fungerar det med TTL, eller ärr det manuell styrning av blixtarna som gäller. Jag har funderar på 3 V6, en RF60 och 2 Yongnuo 565/568. När det gäller Yongnuo ska det väl inte spela någon roll om man väljer den för Nikon eller Canon. Vad tror du om denna combo?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det låter intressant, jag har också en X-T1. Fungerar det med TTL, eller ärr det manuell styrning av blixtarna som gäller. Jag har funderar på 3 V6, en RF60 och 2 Yongnuo 565/568. När det gäller Yongnuo ska det väl inte spela någon roll om man väljer den för Nikon eller Canon. Vad tror du om denna combo?
är tyvärr säker på att TTL inte fungerar. Manuellt som gäller.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Ok intressant, så jag behöver min andra Cactus under min Blixt? Så det går inte att nå blixten med enbart den Cactusen som sitter på kameran? Fick för mig att Cactusen skulle kunna trigga tex 2 olika blixtar ensamt om man ställde in olika grupper etc. Så då skulle jag alltså behöva 3 cactusar för att köra 2 blixtar på stativ tex?
Jag skulle vilja köra som jag gör med min D700, mina 2 eller 3 Nikon blixtar med paraply eller softboxar.
Det stämmer, du skulle behöver 3 V6:eek:r alternativt en V6 och 3 Cactus RF60's
 

David F Stop

Aktiv medlem
Det låter intressant, jag har också en X-T1. Fungerar det med TTL, eller ärr det manuell styrning av blixtarna som gäller. Jag har funderar på 3 V6, en RF60 och 2 Yongnuo 565/568. När det gäller Yongnuo ska det väl inte spela någon roll om man väljer den för Nikon eller Canon. Vad tror du om denna combo?
Det är bara manual flash som gäller. Men det ger dig kontrollen och absolut inte alls så krångligt som det kanske först verkar.
Du behöver kolla kompatibilitet med Cactus V6 och Yongnuo innan du bestämmer dig.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Satt och kollade ikväll med mina Cactus triggers. Och det är väldigt frustrerande. jag vet att jag har testat en sb 700 på Cactus triggern och sedan uppe på min x-t1 och att det funkade manuellt.
Men nu får jag varken det att fungera med den uppe på kameran eller när jag sätter den remote på en cactus.
Båda Cactus triggerna får kontakt med varandra då jag ställer om power från den på kameran etc. men då jag skall ta ett kort händer ingenting???
Någon som vet varför? är det någon inställning jag har i kameran?
/Martin.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hittade just felet. En bra grej för er andra som har cactus eller andra triggers och just updaterat eran firmware för X-T1. Triggersena fungerar inte om man har "Electronich shutter" den highspeed shutter funktionen. Så man måste sätta på Mechanical shutter för att få kameran att klicka med trigger+blixt.
Skönt att man lyckades luska reda på detta.....drev mig till vansinne hehe.
 
ANNONS