Annons

Dynamiskt omfång ?

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
I Fuji xpro 2 finns några val ang dynamiskt omfång, hur använder ni denna inställning ?
Några bra tips ?
 

alfin

Aktiv medlem
Fotograferar du i raw-format skulle jag stänga av funktionen, dvs DR 100. Det fungerar så att kameran ökar ISO med ett eller två steg, underexponerar och korrigerar exponeringen innan filen sparas. Även raw-filer påverkas. Du kan genom att exponera rätt göra lika bra eller bättre justeringar i råkonverteraren. Kör du med jpeg kan det hjälpa om du har en väldigt ljus del i bilden som du inte vill överexponera. Om jag körde jpeg skulle jag välja DR själv och inte använda auto DR.
 

David F Stop

Aktiv medlem
Iso

Som alfin skriver så påverker DR inställningen den ISO värde som väljs av kameran. DR100% = ISO 200 DR200% = ISO 400 och DR400% = ISO 800. Om du fota raw kan du låt den vara på DR100%. Däremot om du fota mest jpeg så kan det vara nödvändigt att använder i högkontrast situationer. Fota jag familjen på stadsutflikt en sommar dag så ställer jag oftast in auto ISO och bestämmer själv när det ska användas genom att ändra själv ISO värde.
 
ANNONS