Annons

Handla i NY

Produkter
(logga in för att koppla)

Gri11en

Aktiv medlem
Har en kompis som åker till NY nu över 4th of july.

Har kollat på B&H och man kan spara en del på D500 med 16-80 objektivet. (ca 6000kr).

Vad gäller angående garantier etc om man köper i USA, vad för andra skillnader är det mot EU?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad jag förstått får du anta att du inte har någon garanti. Nu kan jag i o f s säga att jag bara en gång på alla mina 30 år med systemkameror bara fått garantireparation en gång (D2H där ljusmätaren la av). Alla andra gånger har jag inte kunnat hävda fabrikationsfel utan någon form av yttre skada har skett eller hävdats av tillverkaren och då gäller ju ingen garanti ändå (drulleförsäkring är dock toppen att ha!).

Till priset tillkommer sales tax på 8,5% vad jag minns. Sedan bör man uppge för tullen att den är köpt utanför EU och betala 25% moms vid ankomst plus ev mindre tullavgift (om det är 3% på kamera eller objektiv minns jag inte). Hur du gör där lägger jag mig inte i. Mig veterligt kan du dock inte i NY undkomma 8,5% sales tax då du köper så om din vinst på 6000kr inte inkluderar sales tax minskar din vinst.

Skall du verkligen ha 16-80? Det har ju blivit ganska sågat. En recessent har t o m sagt att för halva priset kanske det vore OK.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Generellt har elektronikprylar har ingen tull.
En digitalkamera har inte tull.
En videokamera har tull.
Ett objektiv har tull.
Jag har för mig att tullen på dessa saker ligger runt 7-8% men det går att googla.

Vid garantiärenden behöver du skicka kameran till USA.
 

ROOL

Aktiv medlem
USA är en stor marknad. Ofta köper distrubutören produkterna från tillverkarna utan garanti. Betyder att distributören får ett lägre pris men övertar garantiansvaret. Om så är fallet får man ingen garanti utanför USA.

Men det gäller att kolla i varje enskillt fall.

När det gäller import så skall man betala moms vid införseln till Sverige. Det finns ett maxbelopp som man får ta med sig hem.

Fotoutrustning är reseutrustning. Tidigare hade man rätt att ersätta förlorad eller skadad utrustning. Man kan alltså klara sig om man hävdar att kameran gick sönder och man var tvungen att köpa ny. Om den paragrafen finns kvar idag är jag osäker på.

Men i praktiken är detta ju omöjligt för tullen att kolla. Jag brukar själv göra mig av med original kartonger m.m när jag reser och har köpt elektronik.
 

asg

Aktiv medlem
16-80 ät ett bra val.

Hej,
Det var någon som hävdade att kritikerna sågade Nikons nya 16-80, jag undrar ven som gjort det. Här är två tester:

http://www.dslrbodies.com/lenses/nikon-lens-reviews/nikkor-zoom-lens-reviews/nikon-16-80mm-f28-4e-vr-dx.html

http://www.lenstip.com/458.1-Lens_review-Nikon_Nikkor_AF-S_DX_16-80_mm_f_2.8-4E_ED_VR_Introduction.html

Jag har en själv och kan bara instämma. Mycket användbart zoomomfång och skarpare och ljusstarkare än gamla 16-85.

Vad man kan anmärka på är att den är dyr, fast priset brukar bli anständigt om man köper den ihop med ett hus.

/Anders
 

ROOL

Aktiv medlem
Vad jag förstått får du anta att du inte har någon garanti. Nu kan jag i o f s säga att jag bara en gång på alla mina 30 år med systemkameror bara fått garantireparation en gång (D2H där ljusmätaren la av). Alla andra gånger har jag inte kunnat hävda fabrikationsfel utan någon form av yttre skada har skett eller hävdats av tillverkaren och då gäller ju ingen garanti ändå (drulleförsäkring är dock toppen att ha!).

Till priset tillkommer sales tax på 8,5% vad jag minns. Sedan bör man uppge för tullen att den är köpt utanför EU och betala 25% moms vid ankomst plus ev mindre tullavgift (om det är 3% på kamera eller objektiv minns jag inte). Hur du gör där lägger jag mig inte i. Mig veterligt kan du dock inte i NY undkomma 8,5% sales tax då du köper så om din vinst på 6000kr inte inkluderar sales tax minskar din vinst.

Skall du verkligen ha 16-80? Det har ju blivit ganska sågat. En recessent har t o m sagt att för halva priset kanske det vore OK.
Visst kan man undvika den amerikanska sales taxen. Det är dock lite knöligare.

Gör enligt följande:

Beställ varan på Amazon.com ex.vis. Om man åker till New York så köper man varan av en handlare utanför staten NY. Säljare är inte skyldiga att debitera salestax för "export" till annan stat. Det gäller dock att man har en leveransadress i NY. Kompis kanske...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Visst kan man undvika den amerikanska sales taxen. Det är dock lite knöligare.

Gör enligt följande:

Beställ varan på Amazon.com ex.vis. Om man åker till New York så köper man varan av en handlare utanför staten NY. Säljare är inte skyldiga att debitera salestax för "export" till annan stat. Det gäller dock att man har en leveransadress i NY. Kompis kanske...
Självklart. Problemet är att du måste få det postat out of state och de postar inte till annan ort än den adress kreditkortet står på (p g a bedrägerier). Så hur går det till om man är bosatt i Sverige att få det postat till en tredje adress? Man behöver be en vän som är bosatt där att köpa det på postorder åt dig.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ofta köper distrubutören produkterna från tillverkarna utan garanti. Betyder att distributören får ett lägre pris men övertar garantiansvaret. Om så är fallet får man ingen garanti utanför USA.
Sist jag kollade gällde garantin bara om produkten (Canon och Nikon) var köpt via deras europeiska återförsäljarnät. Vissa pro-produkter hade dock global garanti.

Sen är det inte helt ovanligt att man får goodwill-service trots att garantin rent formellt inte gäller.
 

ROOL

Aktiv medlem
Självklart. Problemet är att du måste få det postat out of state och de postar inte till annan ort än den adress kreditkortet står på (p g a bedrägerier). Så hur går det till om man är bosatt i Sverige att få det postat till en tredje adress? Man behöver be en vän som är bosatt där att köpa det på postorder åt dig.
Har Du ett Paypal så är det inga problem. Jag har aldrig blivit nekad leverans till min kompis adress vare sig vid köp på Ebay eller Amazon.

Du kan gå in på Paypal och lägga in olika leveransadresser. Sen är det bara att välja till vilken adress man vill ha det skickat.

Ibland ser man något om "verified adress" inte riktigt vad det betyder i detalj, men det har aldrig varit ett problem.

Har säkert gjort +50 köp utan problem.
 

ROOL

Aktiv medlem
Det där är, om jag minns rätt, olika för olika stater.
Kan vara så. Min kompis bor i Washington state. Där funkar det. Gäller bara se till att varan skickas från "out of state" vilket är ett mindre problem med Amazon som har hemvist i Washington. Men man brukar alltid hitta någon handlare utanför staten. Frakterna är ofta fria så det blir inte dyrare.

Ett enkelt sätt att kolla är att lägga en vara i "korgen" på amazon och pröva med en adress i den stat som man vill ha varan skickad till. Du ser direkt om salestaxen tas bort. Innan köp.
 

alfin

Aktiv medlem
Ja, här ser man hur orättvis världen är! Har man bara en kompis over there kan man inte bara undvika Sales Tax i USA, utan också VAT och tull vid införsel till Sverige om man ser tillräckligt oskyldig ut genom passkontrollen! ;) Glad Midsommar!
 

ROOL

Aktiv medlem
Ja, här ser man hur orättvis världen är! Har man bara en kompis over there kan man inte bara undvika Sales Tax i USA, utan också VAT och tull vid införsel till Sverige om man ser tillräckligt oskyldig ut genom passkontrollen! ;) Glad Midsommar!
Nu har Du lärt Dig något nytt!! Passkontrollen är ofarlig. Det är tullen som möjligtvis kan vara intresserade. Du får dock ta med varor för 4300 utan tull/moms konsekvens.

http://www.tullverket.se/allmantomatthandlaiettannatland.4.792224361590183a4d3115e.html

Med dagens dollarkurs så är det faktiskt många ggr. billigare att köpa i Sverige med 25% moms. Glad Midsommar
 

afe

Aktiv medlem
Från forumreglerna från en f.d. moderator :D

Språk, personangrepp, uppvigling
Använd ett rimligt och städat språk. Kommentera inte andras sätt att skriva, såsom felstavningar, särskrivningar etc. Alla slags angrepp på person, tex etnisk tillhörighet, sexuell inriktning eller religion är naturligtvis inte tillåtet. Att uppmana andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.
Med det sagt har jag själv handlat i NYC utan att sedan betala vare sig tull eller moms, men det är inget jag rekommenderar då det med dagens dollarkurs kan komma kosta mycket mer än att handla på hemmaplan.
 

alfin

Aktiv medlem
Nu har Du lärt Dig något nytt!! Passkontrollen är ofarlig. Det är tullen som möjligtvis kan vara intresserade. Du får dock ta med varor för 4300 utan tull/moms konsekvens.

http://www.tullverket.se/allmantomatthandlaiettannatland.4.792224361590183a4d3115e.html

Med dagens dollarkurs så är det faktiskt många ggr. billigare att köpa i Sverige med 25% moms. Glad Midsommar
Så var det för femton år sedan också. Bodde i Shanghai i Kina under fyra år, och köpte kamerautrustning, kläder odyl med återbetald moms vid utförsel från Sverige. Billigare än att handla i Hong Kong på den tiden och dessutom med svensk garanti och helt lagligt. Folk kanske ska skriva sig utomlands om de inte har någon kompis i USA?
 

ROOL

Aktiv medlem
Från forumreglerna från en f.d. moderator :D



Med det sagt har jag själv handlat i NYC utan att sedan betala vare sig tull eller moms, men det är inget jag rekommenderar då det med dagens dollarkurs kan komma kosta mycket mer än att handla på hemmaplan.
Vad är anledningen till att Du som f.d. Moderator känner Dig manad att komma dragandes med forumregler?

Tycker Du att någon här har uppmanat till brott?
 

afe

Aktiv medlem
Vad är anledningen till att Du som f.d. Moderator känner Dig manad att komma dragandes med forumregler?

Tycker Du att någon här har uppmanat till brott?
Jag tyckte bara det vore på sin plats att påpeka att man kan bli stoppad i tullen även om man ser oskyldig ut, och att det faktiskt strider mot reglerna att rekommendera det. Jag har som sagt gjort det själv, och för det mesta går det förstås bra. Om du tycker att det var fel av mig att citera forumreglerna får du gärna rapportera inlägget så hanteras det av FS.
 

ROOL

Aktiv medlem
Jag tyckte bara det vore på sin plats att påpeka att man kan bli stoppad i tullen även om man ser oskyldig ut, och att det faktiskt strider mot reglerna att rekommendera det. Jag har som sagt gjort det själv, och för det mesta går det förstås bra. Om du tycker att det var fel av mig att citera forumreglerna får du gärna rapportera inlägget så hanteras det av FS.
Nu är det ju ingen som har rekommenderat att smuggla in varor. Att rapportera Ditt inlägg blir inte aktuellt. Tycker Du har all rätt uttrycka i princip vad Du vill som f.d. moderator. Blev bara lite nyfiken vad som driver Dig.
 

martinot

Aktiv medlem
Har en kompis som åker till NY nu över 4th of july.

Har kollat på B&H och man kan spara en del på D500 med 16-80 objektivet. (ca 6000kr).

Vad gäller angående garantier etc om man köper i USA, vad för andra skillnader är det mot EU?
Garantier gäller tyvärr inte många fall. Är det viktigt så kolla upp detta innan. Skiljer mellan olika tillverkare, och ibland även mellan olika produktkategorier,

Ett tips för att slippa sales tax, men även för att din kompis skall slippa att lägga tid på att besöka en massa butiker, eller riskera att köpa fel produkter; beställ på nätet i förväg till det hotell han skall bo på.

Jag har själv gjort så flera gånger i USA, Japan, etc. Amazon är bra och beställt från de flera gånger, men sist beställde jag från B&H när jag var i Washington DC (då slapp jag deras sales tax, och fick flera paket behändigt levererat till hotellet).

Lycka till och trevlig midsommar! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Vad är anledningen till att Du som f.d. Moderator känner Dig manad att komma dragandes med forumregler?

Tycker Du att någon här har uppmanat till brott?
Fotosidans forumregler förbjuder uppmaning till brott, men det är väl en tolkningsfråga om tips om hur man undviker att betala moms vid införsel av kamerautrustning är att betraktas som uppmaning till brott. Så länge det bara är faktaupplysning så kanske det är OK.

Diskussioner om skattebrott uppstår nästan oundvikligt i sådana här trådar när någon frågar om det är en bra idé att köpa utrustning utanför EU.
 
ANNONS