Annons

Råd & Rön

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Otto; du svarar på en 8 år gammal tråd (men det vet du säkert redan om).

Tips: Det funkar inte idag att dra igång flames mellan Canon och Nikon. Sådana debatter tar inte riktigt fart längre. Döfött.

UV-filter (som du körde senast) är lysande, men även klassiska ämnen som DSLR vs spegellöst, FF vs. APS-C, gatufotografi eller fotografers rättigheter att fotografera (gärna en sexuell koppling, men inte så övertydlig trollning som sist), fotografers rättigheter till sina bilder, dåliga eller olovligen använda bilder i dagspress eller på tygkassar, fungerar klart mycket bättre.

Vill du ändå få in lite märkeskrig på ett hörn så är bästa tipset att ta med något litet negativt om Sony, men även att starkt försvara någon obskyr Leica (helst modern digital och svindyr) eller dyra Zeiss Otusobjektiv som överlägset bäst eller prisvärt kan också funka.

Extra kryddor att slänga in här och var är snodda kanelbullar i bloggar, Kina och mänskliga rättigheter, invandring (men måste vara extremt subtilt då det alltid är politiskt känsligt på forum), mobiltelefoner att fotografera med, olika former av skatter/förmynderi, nytta med 4K-film, Facebook och återigen Sony på alla lämpliga och olämpliga ställen.

Eller så kan man också låta bli att försöka trolla (fungerar oftast bäst).

Hoppsan, skriv något litet negativt om Sony, det behövs inte, det är bättre med Nikon då får man tydligen en tsunamin effekt som heter duga, Svensk teknisk kamera elit går in och debatterar vilket inte har hänt varken förr eller senare utom i gamla pixeltrådar då förstås.

Hur lyckas man gräva fram denna gamla tråd, är det Josefssons team som varit behjälplig tro.
 

Christer2

Aktiv medlem
Otto; du svarar på en 8 år gammal tråd (men det vet du säkert redan om).

Tips: Det funkar inte idag att dra igång flames mellan Canon och Nikon. Sådana debatter tar inte riktigt fart längre. Döfött.

UV-filter (som du körde senast) är lysande, men även klassiska ämnen som DSLR vs spegellöst, FF vs. APS-C, gatufotografi eller fotografers rättigheter att fotografera (gärna en sexuell koppling, men inte så övertydlig trollning som sist), fotografers rättigheter till sina bilder, dåliga eller olovligen använda bilder i dagspress eller på tygkassar, fungerar klart mycket bättre.

Vill du ändå få in lite märkeskrig på ett hörn så är bästa tipset att ta med något litet negativt om Sony, men även att starkt försvara någon obskyr Leica (helst modern digital och svindyr) eller dyra Zeiss Otusobjektiv som överlägset bäst eller prisvärt kan också funka.

Extra kryddor att slänga in här och var är DR/dynamiskt omfång, snodda kanelbullar i bloggar, Kina och mänskliga rättigheter, ISO, invandring (men måste vara extremt subtilt då det alltid är politiskt känsligt på forum), mobiltelefoner att fotografera med, olika former av skatter/förmynderi, Facebook, prenumeration eller köp av Adobe Lr, nytta eller meningslöst med 4K-film och återigen Sony på alla lämpliga och olämpliga ställen.
Wow! Vilket delikat smörgåsbord du lade upp. Svårt att välja. Det regnar där jag befinner mig idag. Får fundera ett slag. :))
 

martinot

Aktiv medlem
Wow! Vilket delikat smörgåsbord du lade upp. Svårt att välja. Det regnar där jag befinner mig idag. Får fundera ett slag. :))
Miss av mig; Glömde den klassiska debatten och diskussionen om bländarekvivalens och ljusinsamling av objektiv på olika sensorstorlekar. Den måste med.

Har jobbat klart för dagen, men här hemma är det nästan 24 grader och strålande sol. Så nu tar jag min ebok och ramlösa, och går ner och lägger mig på en klippa vid havet för att läsa lite "off line" innan resten av familjen kommer hem...

Min ni som har regn/mulet: glöm inte att ta med ekvivalensen i debatten (eller inte)! ;)
 

Mesch

Aktiv medlem
Kan inte så mycket om kameror men funderar på att köpa.. men jag har läst på olika sidor där folk debaterar om vilket som är bäst av nikoon och canon..

Vekar ibland kunna spåra ut i debatt om vilket av märkerna som är bäst.. läste på debatt24 och där verka de inte vara översens..

några bra tips?
1: Kolla vad kompisar använder, köp samma märke. Har polaren en Canon och dessutom lite bra objektiv du kan låna ibland så är det ju ett stort plus.
2: Tänk efter vad du kommer använda kameran till, på riktigt. Inte vad du inbillar dig att du kommer använda den till. Var nu brutalt ärlig mot dig själv.
Det är ingen mening att köpa en Nikon D5 för 60000:- om du inte kommer fotografera snabb sport.
3: Läs lite tester på kameror som verkar passa dig t.ex. dpreview.com har massor.
3: Gå till en välsorterad butik och kläm och känn på kameror i din prisklass. Köp den som ergonomiskt passar dig bäst.
 

martinot

Aktiv medlem
SPAM-inlägg med länkar till tveksamma sajter. Samma person har svarat med länk i en annan apgammal tråd också. Inläggen rapporterade till redax.
Det var dessutom samma person som bakom spammen/trollningarna "Otto Eimar".

UV-filter lyckades han få folk att nappa hyfsat på, men Canon vs Nikon är idag inte alls så hett som för 10 år sedan. Det är oftast helt andra ämnen och debatter som mer engagerar folk (ivf. här på Fotosidan).

(Gällande varumärken så skulle jag säga att märken som Sony, Leica och Zeiss både engagerar och upprör betydligt mer.)
 

Bengf

Aktiv medlem
Mhnn..... Livliga C/N diskussioner från förr var nog inte så mycket trollande, även om något kunde skönjas i bland. Utan mycket om vem som var bästa kameran fast man kunde inte undvika lite elakheter över varandra.

Enskilda nypåstigna som vill bråka/trolla tycker jag är något helt annat och då kan nog vilket kamera märke som helst få sig en holmgång. Sony är små jämfört med C/N och då menar jag inte enbart storleken på kamera.
 

martinot

Aktiv medlem
Sony är små jämfört med C/N och då menar jag inte enbart storleken på kamera.
Apple, Leica också Zeiss är också små till sina marknadsandelar, men starka varumärken som väcker stora känslor. Precis som Sony gör för många t.ex. "märkeslojala" ägare (inte minst här på Fs).
 

Bengf

Aktiv medlem
Vet inte om vi skall hålla liv i denna gamla tråd, den blev olycklig på flera vis då inte minst Nikon själva kom in med kommentarer som gjorde saken ännu värre, för dom inläggen var lite som att man skämdes över dom. Så att tala om märkeslojalitet var i underkant under denna period, en ikon hade drabbats av ett högst troligen dåligt exemplar av ett kit- objektiv ( vilket händer för alla kamera märken i bland )- fast Nikon ville inte gå på den enkla naturliga och ärliga förklarningen.


Inläggen från Sony fans som stör så många, har redan avtagit kraftigt tycker jag. Nu är man en aning störda över 6D2 och den kritik som den får, så det blandas och ger i många trådar när nya modeller kommer.
 

martinot

Aktiv medlem
Nikon är har absolut varit långt ifrån perfekta. Hanteringen av slutarproblematiken i D600 var ju riktigt pinsam t.ex. Sket helt i fix för sina existerande kunder, och släppte den nya åtgärdade D610-modellen istället (problemen med D750 har varit flera, men inte alls lika stora och allvarliga i jämförelse, och där har Nikon ändå förbättrat sig i service och tagit ett seriöst ansvar).

Så de förtjänar absolut sin kritik - även om jag inte läst denna tråden, och inte heller orkar då den är 8 år gammal, och bara drogs upp för att "Otto Eimar" ville trolla lite.

Gällande 6DmkII så tycker jag (men det är bara min åsikt), om att kritiken varit ganska blandad emot den. Visst finns det Canonlojalister som alltid vill köpa allt, bara det står "Canon" på produkten, men det uppfattar jag inte vara majoriteten. Tycker många varit ganska kritiska till den, även Canonlojala sedan många år. Till en viss annan del kan jag också tycka att kritiken ibland går till en lite överdrift emot den (även ifrån Canonanvändare själva). Det är trots allt en klart förbättrad kamera (bara inte så mycket på AF-sidan, och kanske inte alls på sensorsidan, men med en massa andra kvaliteter på en massa andra områden som vikbar skärm, etc.).

Det finns alltid de som inte vill se svagheter, eller de som alltid är allt för pessimistiska och överdriver de, men som sagt; personligen så tycker jag det varit en extremt balanserad debatt och i snitt vettiga åsikter.

För vissa 6D-ägare så är det en klart vettig uppgradering, medans för vissa så kanske den inte passar deras krav/förväntningar lika mycket. Inget konstigt där (så är det nästan alltid med nya modeller).

Totalt sätt så tycker jag dock att debatten kring 6DmkII varit extremt balanserad, och totalt sätt väldigt neutral i genomsnitt, inklusive ifrån dagens 6DmkI-ägare. Vettig och mestadels extremt saklig debatt. Att vissa tycker och prioriterar lite olika gällande sina val är ju bara naturligt (jag gillar själv normal/bas-ISO, medans för många andra så är det nästan helt ointressant för deras typ av fotograferande).

(Inte helt säker på att det hade skett lika snyggt om det hade handlat om alla andra varumärken.)
 

Bengf

Aktiv medlem
Har inte plöjt igenom alla C/N trådar supernogrant, Men kritiken mot först MKIV och sedan 6D2, är för i alla fall för mig mer än vanligt under senare tid, men menar inte att den är osund men för mig är kritiken något vassare, då tydligen ett antal känner för att byta kamera märke vilket inte är så vanligt.

Nu var det väl hårdare tag i DR debatterna för inte så länge sedan, där kände sig nog ett högre antal mera träffade över sina val av kamera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon är har absolut varit långt ifrån perfekta. Hanteringen av slutarproblematiken i D600 var ju riktigt pinsam t.ex. Sket helt i fix för sina existerande kunder, och släppte den nya åtgärdade D610-modellen istället (problemen med D750 har varit flera, men inte alls lika stora och allvarliga i jämförelse, och där har Nikon ändå förbättrat sig i service och tagit ett seriöst ansvar).
Riktigt så var det ju inte. Nikon var långsamma med att erkänna problemet och sedan erbjöd de gratis rengöring (och möjligen slutarbyte om kameran fortsatte att bli grisig, minns ej). Därefter kom de med ett nytt servicemeddelande där de erbjöd byte av slutaren, oavsett vad, så att påstå att de "helt sket i fix för sina existerande kunder" är inte sant. Däremot var de väl långsamma med att komma dithän. Å andra sidan är det inte meningsfullt att byta slutare om man inte har någon bättre att sätta dit.

Att de släppte D610 var förstås för att distansera kameror med ny slutarmekanism från de äldre, med tanke på hur fullt nätet med med skriverier. Det är tveksamt om det hade varit bättre att uppdatera kameran och ha ännu mer förvirring om vilka som är fixade och inte.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu var det väl hårdare tag i DR debatterna för inte så länge sedan, där kände sig nog ett högre antal mera träffade över sina val av kamera.
Men åsikter om DR handlar främst om... DR - och inte vilket varumärke eller logotyp det står klistrat på kameran (både Canon och Nikon, och nu med A9 även Sony, har olika kameror som är olika DR-optimerade).

Sedan är det mycket personliga preferenser, och beror mycket på hur man fotograferar.

Vi är alla olika, och då blir det mycket olika starka åsikter och debatter gällande vad man prioriterar (max DR på låga ISO eller höga).
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja vi är alla olika helt klart, men vi blir också påverkade omedvetet om vissa saker påtalas mycket frekvent under lång tid, fast vi kanske inte i grunden delar åsikterna fullt ut.


Det var så att Canon ledde utvecklingen under en längre tid, och att Nikon combackade med D3/D700/D3s och detta statement användes vid munhuggningar mellan modellerna, Nikon fan var glada över utvecklingen efter att ha fått en hel del gliringar under flera år.


Volvo och Saab var kända kombattanter under många år, lilla Sverige tillverkade två olika bilar, vilket inte var så illa.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, SAAB är ju inte aktuella på personbilssidan längre. Däremot är (Saab) Scania ett enormt passionerat varumärke på lastbilssidan (mycket likt Apple, Leica, etc.).

Jo, visst finns det lite åsikter här och där mellan Canon och Nikon, men inte längre i närheten av debatterna för 5-10 år sedan (ungefär när denna tråd skapades).

Därav, för "Otto" (och andra aspirerande troll); så är det inte så värdefullt att starta igång denna typ av debatter. Idag. För åtta år sedan var läget helt annorlunda. Tiderna ändras; och så även "flames" och "heta" debatter.

Idag så genererar nog både Sony, Leica och Zeiss betydligt mer kontroverser (både på anhängarsidan, och på skepsis-sidan).

Men inget (idag) slår en bra debatt som just om UV-filter, DR, fotografers rättigheter och bländarekvivalens! :D
 

iSolen.se

Guest
Otto; du svarar på en 8 år gammal tråd (men det vet du säkert redan om).

Tips: Det funkar inte idag att dra igång flames mellan Canon och Nikon. Sådana debatter tar inte riktigt fart längre. Döfött.

UV-filter (som du körde senast) är lysande, men även klassiska ämnen som DSLR vs spegellöst, FF vs. APS-C, gatufotografi eller fotografers rättigheter att fotografera (gärna en sexuell koppling, men inte så övertydlig trollning som sist), fotografers rättigheter till sina bilder, dåliga eller olovligen använda bilder i dagspress eller på tygkassar, fungerar klart mycket bättre.

Vill du ändå få in lite märkeskrig på ett hörn så är bästa tipset att ta med något litet negativt om Sony, men även att starkt försvara någon obskyr Leica (helst modern digital och svindyr) eller dyra Zeiss Otusobjektiv som överlägset bäst eller prisvärt kan också funka.

Extra kryddor att slänga in här och var är DR/dynamiskt omfång, snodda kanelbullar i bloggar, Kina och mänskliga rättigheter, ISO, invandring (men måste vara extremt subtilt då det alltid är politiskt känsligt på forum), mobiltelefoner att fotografera med, olika former av skatter/förmynderi, Facebook, prenumeration eller köp av Adobe Lr, nytta eller meningslöst med 4K-film och återigen Sony på alla lämpliga och olämpliga ställen.

Eller så kan man också låta bli att försöka trolla (fungerar oftast bäst).
Du glömde försäkringar och antydan om hur dessa kan utnyttjas, grå/svartimport och tillhörande moms och tull, tävlingar med orättvisa villkor samt hur mycket man ska ta för bilder.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nu har inte jag lästa alla inlägg , men vilka "testförare" kan man lita på? Råd&Rön är nog objektiva så det räcker , men har de kompetens för kameratester? Tveksamt om man frågar mig.
 

iSolen.se

Guest
Nu har inte jag lästa alla inlägg , men vilka "testförare" kan man lita på? Råd&Rön är nog objektiva så det räcker , men har de kompetens för kameratester? Tveksamt om man frågar mig.
Gammal tråd så du är ursäktad. R&R testar inte så tekniskt, de tar slutanvändarens vinkel. Det är fräscht när man kan noll om låt oss säga gräsklippare. Inte så bra när man ska välja den kamera som funkar tekniskt bäst tex map DR och inget annat.
 
ANNONS