Annons

NiSi M75 filter prisvärt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Är rätt intresserad av NiSi nya filterserie för bruk till främst landskaplandskapsbilder. Tyvärr känns priset i högsta laget men kan man ha dem länge är det värt det. Visst att man kan uppnå samma resultat med HDR och andra metoder men gillar att få det så bra som möjligt direkt i kameran, redigering minimerar jag gärna och ser som ett nödvändigt ont. Jag gillar också att börjat man skruva på filter saktar man ner och tänker igenom bilden mer.

Har just nu Cokin filter som ger ordentliga lila färgstick. Ute efter graderade ND, 10 stegs ND och eventuellt ett omvänt graderat ND så handlar ju om rätt många tusenlappar. Någon som har erfarenhet av deras filter? Funkar det bra med Samyang 12mm? Har en Fuji xt1. Några andra filter att jämföra mot, Lee tex?

https://roninphoto.blogspot.com/2019/01/nisi-m75-filter-system-review.html?fbclid=IwAR3NwnBpQmRsQQClAoaA57K3gyCUYzb_-onqhvUNSRaX3N-PTjck1Yr_9k4&m=1

http://www.objektivtest.se/produkt-kategori/filter/nisi-75-mm-filtersystem/?fbclid=IwAR1bvbSfiy8P5zEXqcblT0crHYvgyy_M6e3LMu4PAmveRNxzJo5pE8A0-IA
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Är rätt intresserad av NiSi nya filterserie för bruk till främst landskaplandskapsbilder.
Jag har själv Tiffen filter, används inom filmindustrin och bör då hålla ganska hög kvalité (kan man tycka), men för att svara på frågan, så har jag inga egna erfarenheter av Nisi - filter, men dom skall (som jag förstått det), hålla en jämnare kvalité än Lee, som ju till viss del är handgjorda.

Jag häckar allt som ofta på en site som heter photographylife, som jag tycker är ganska bra. Dom har gjort ett test av just Nisi - filter och dom var väldigt nöjda med resultatet.

Visst dom kostar, hade dom f ö funnits tillgängliga på marknaden när jag köpte mina Tiffen - filter, hade jag nog köpt dom istället.

Men för att återgå till Nisi, här är ett test på photographylife som du kan läsa och själv bedöma om dom håller för dig, s a s.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Jag har själv Tiffen filter, används inom filmindustrin och bör då hålla ganska hög kvalité (kan man tycka), men för att svara på frågan, så har jag inga egna erfarenheter av Nisi - filter, men dom skall (som jag förstått det), hålla en jämnare kvalité än Lee, som ju till viss del är handgjorda.

Jag häckar allt som ofta på en site som heter photographylife, som jag tycker är ganska bra. Dom har gjort ett test av just Nisi - filter och dom var väldigt nöjda med resultatet.

Visst dom kostar, hade dom f ö funnits tillgängliga på marknaden när jag köpte mina Tiffen - filter, hade jag nog köpt dom istället.

Men för att återgå till Nisi, här är ett test på photographylife som du kan läsa och själv bedöma om dom håller för dig, s a s.
Tack för länken! De tar upp användarvänligheten som ett problem, någonting som jag helt bortser från. Jämfört med motståndarnas resin filter verkar NiSi klart bättre, enligt MFT-graferna då. Skönt också att 10-stegs ND verkar vara väldigt neutralt och behåller skärpan bra. Lutar helt klart mot en beställning av deras filter. Ska fundera lite till, ett uppsättning filter kostar ju som ett objektiv men det är någonting som är väldigt användbart.
 
ANNONS