Annons

Kablage för bildöverföring

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStåhl

Aktiv medlem
Hej!
Kablage för bildöverföring mellan EOS 1Ds Mark III till dator. Även EOS 5D Mark III används.
Är jag rätt ute och blir nöjd om TetherPro-sladd införskaffas?
 

martley

Aktiv medlem
Hej!
Kablage för bildöverföring mellan EOS 1Ds Mark III till dator. Även EOS 5D Mark III används.
Är jag rätt ute och blir nöjd om TetherPro-sladd införskaffas?
Är det inte bara en vanlig USB-mini-kontakt som behövs? Kameran stödjer bara USB2 så det är inga gigantiska hastighetskrav. Är kabeln bara rimligt kort borde det fungera lika bra med vilken som helst, t.ex. en från Clas Ohlson för mindre än en hundralapp, i stället för en lyxvariant för en femhundring. Ett högre pris brukar dock borga för högre kvalitet och exempelvis förgyllda kontaktytor och bättre avskärmning kan kanske vara värt det högre priset. Är det överföringshastighet man är ute efter så går det betydligt snabbare att ta ur minneskortet och sätta in i en intern minneskortsläsare i datorn.
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
Tack för input grabbar!
Glömde säga att det är i studio där den kommer till sin rätt. Guldpläterat... kommer filen fram som den ska är det ju onödigt, eller? I ljudsammanhang kan den vara befogat men tappar man information i bilden med billigare sladd? Jag vill ju bara se resultat på bildskärmen direkt istället för att fippla med minneskortet fram och tillbaka. Så egentligen går det bra med fulkabel från Kjell? Sen är det ju rätt snyggt i orange...
 

Michael f8

Aktiv medlem
Tack för input grabbar!
Glömde säga att det är i studio där den kommer till sin rätt. Guldpläterat... kommer filen fram som den ska är det ju onödigt, eller? I ljudsammanhang kan den vara befogat men tappar man information i bilden med billigare sladd? Jag vill ju bara se resultat på bildskärmen direkt istället för att fippla med minneskortet fram och tillbaka. Så egentligen går det bra med fulkabel från Kjell? Sen är det ju rätt snyggt i orange...
Om jag skulle behöva en 4.6 m lång USB A > USB Mini B, med väl synlig färg till studion eller ute på fält skulle jag välja TetherPro för 400 kr:

https://www.amazon.de/Tether-Tools-TetherPro-USB-Kabel-orange/dp/B00827MK3S/ref=sr_1_fkmr0_2?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&keywords=Tether+Tools+TetherPro+start+kit&qid=1553971503&s=gateway&sr=8-2-fkmr0
 

Erik X

Aktiv medlem
Guldpläterat... kommer filen fram som den ska är det ju onödigt, eller?
Prexis! Men en lite dyrare kabel håller förmodligen längre ur ett mekaniskt perspektiv så det kan vara klokt att undvika det allra billigaste skräpet.

CF-minneskortet tar jag inte ut i onödan, det finns en liten liten risk att man kröker kontaktpinnarna inne i kameran när kortet trycks i (det finns folk som har råkat ut för det - ett dyrt haveri!). SD är förmodligen mindre känsligt.. Men i alla fall, båda korten får sitta kvar i min kamera.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Signalkvalitet är inte oväsenligt vid överföring av digitala data. Med god kvalitet på kabeln, och därmed förhoppningsvis på signalen i och med mindre störningar, får man färre omsändningar och bandbredden håller sig närmare den nominella än med en sämre kabel som ger fler störningar.

Guldpläterade kontakter tror jag dock knappast spelar någon större roll för signalkvaliteten. Kanske för livslängden, men jag tror att det finns billigare metaller att använda för det. Man kan ju också fundera på hur många gånger man kommer att dra ur och sätta i kontakten under kamerans livslängd.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vi använder Tether Tools kabel. De är gjorda för att släpa runt på golvet och håller för att trampa på, vilket man lätt undviker eftersom kablarna är orangea.

De har också smarta grejor för att avlasta kontakten i kameran och laptoppen. Går säkert också att fixa med gummisnoddar och tejp från Claes Ohlsson.
 

Erik X

Aktiv medlem
Man kan ju också fundera på hur många gånger man kommer att dra ur och sätta i kontakten under kamerans livslängd.
Det där har jag också funderat på, om man tittar i databladet för dyra 'mil'-varianter av t.ex. d-sub kontakdon (med extra tjock guldplätering) så är de specade för 200 eller i bästa fall 500 'matings'. Standardversionerna (commercial) brukar vara specade för blott 20.. Jag har inte hittat motsvarande siffror för usb-don men jag misstänker att vi pluggar i och ur kameran många gånger mer än vad donen egentligen är konstruerade för. Kablarna går ju lätt att ersätta när de blir utslitna, det är värre med kontakten i kameran..
Förhoppningsvis kvarstår viss funktion även när ytbehandlingen är bortnött?

Alltså gäller det att ta tusentals bilder vid varje fototillfälle så att slutaren nöts ut långt innan usb-kontakten :-D
 

martley

Aktiv medlem
Prexis! Men en lite dyrare kabel håller förmodligen längre ur ett mekaniskt perspektiv så det kan vara klokt att undvika det allra billigaste skräpet.

CF-minneskortet tar jag inte ut i onödan, det finns en liten liten risk att man kröker kontaktpinnarna inne i kameran när kortet trycks i (det finns folk som har råkat ut för det - ett dyrt haveri!). SD är förmodligen mindre känsligt.. Men i alla fall, båda korten får sitta kvar i min kamera.
Håller med om kvalitetsaspekten. Men en digital seriell överföring är mycket enklare än en analog ljudöverföring till exempel, och överföringsprotokollet inkluderar även checksummering av datat och omsändning ifall det inte stämmer, så bilden kommer över utan förvanskning. Rent elektriskt fungerar säkert en billig kabel lika bra, men kanske inte lika länge som en dyrare. Felen som kan uppstå, och då blir det ingen bild, består kanske i kabelbrott eller oxiderade kontaktytor. En riktigt dåligt skärmad kabel kan kanske få problem i närheten av kraftiga elektriska eller magnetiska fält.
Å andra sidan finns det USB-kablar som kostar en tiondel av vad den där brandgula kostar, så även om den går sönder har man råd att köpa en ny.

Angående risken att skada minneskortskontakten, ett CF-kort jag hade gick faktiskt sönder när jag satte det i datorn, det dog helt och hållet och gick inte ens att formatera om. Jag tror risken är lite mindre med SD-kort eftersom överföringen är seriell och det är färre kontaktstift att kröka. Men det kan finnas vissa risker med att koppla ihop kameran galvaniskt till nåt annat också. Överspänningar, felkopplingar, statisk elektricitet, etc. Jag föredrar därför trådlös överföring. Är det riktigt många RAW-bilder på en gång så kanske det blir för långsamt i och för sig.
 

PMD

Aktiv medlem
Men en digital seriell överföring är mycket enklare än en analog ljudöverföring till exempel, och överföringsprotokollet inkluderar även checksummering av datat och omsändning ifall det inte stämmer, så bilden kommer över utan förvanskning.
Men långsammare.

Jag tror dock inte att man ska överdriva kvalitetsaspekterna på USB-kablar. Om man låter bli att köpa en kabel som är löjligt billig så klarar man sig nog bra utan att köpa kablar med guldpläterade kontakter.

Till Johan (trådskaparen) vill jag ställa frågan om han har provat att använda den kabel som följde med kameran. Den borde duga.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det där har jag också funderat på, om man tittar i databladet för dyra 'mil'-varianter av t.ex. d-sub kontakdon (med extra tjock guldplätering) så är de specade för 200 eller i bästa fall 500 'matings'. Standardversionerna (commercial) brukar vara specade för blott 20.. Jag har inte hittat motsvarande siffror för usb-don men jag misstänker att vi pluggar i och ur kameran många gånger mer än vad donen egentligen är konstruerade för. Kablarna går ju lätt att ersätta när de blir utslitna, det är värre med kontakten i kameran..
Förhoppningsvis kvarstår viss funktion även när ytbehandlingen är bortnött?

Alltså gäller det att ta tusentals bilder vid varje fototillfälle så att slutaren nöts ut långt innan usb-kontakten :-D
Beläggningen av kontakter är för att förhindra korrosion och minska friktionen. Nickel är minst lika bra utom i extremt korrosiva miljöer.

Utsidan av USB-kontakten fyller dessutom ingen annan funktion än att skydda pinnarna.

Guldplätering är nog mest för att det ser snyggt ut.

Fördelen med Tether Tools kablar är att gummit är lite tjockare och av god kvalitet så de tål att släpas runt på studiogolvet, de trasslar inte och det är nog inga problem att trampa på dem. Som jag nämnde ovan finns finurliga avlastare som förhindrar att man skadar kontakten i kameran eller datorn.
 

Erik X

Aktiv medlem
Det här ser ju betryggande ut, 10 000 mating cycles på just det här fabrikatet. Man kan väl gissa att konkurrenterna ligger på samma storleksordning.
Jag har inte gjort av med en tiondel av livslängden än, måste fota mer :-D
 

Bilagor

martley

Aktiv medlem
Beläggningen av kontakter är för att förhindra korrosion och minska friktionen. Nickel är minst lika bra utom i extremt korrosiva miljöer.

Utsidan av USB-kontakten fyller dessutom ingen annan funktion än att skydda pinnarna.

Guldplätering är nog mest för att det ser snyggt ut.

Fördelen med Tether Tools kablar är att gummit är lite tjockare och av god kvalitet så de tål att släpas runt på studiogolvet, de trasslar inte och det är nog inga problem att trampa på dem. Som jag nämnde ovan finns finurliga avlastare som förhindrar att man skadar kontakten i kameran eller datorn.
Guld har dessutom en hög ledningsförmåga och guld mot guld ger en nära nog resistansfri ihopkoppling, speciellt eftersom det inte finns nån isolerande "guldoxid" i vägen. Så det är inte bara för att det är snyggt.

Jag förstår och håller med om resonemanget med bra kabelkvalitet, men om nån trampar på USB-kabeln när den ligger på golvet, så tror jag att risken att den går sönder är det mindre problemet. Jag är mer orolig för vad som händer med det som kabeln sitter inkopplad i. Om kabeln dras ur på fel sätt så skadas lätt USB-kontakten i datorn eller kameran, i värsta fall även kretskortet som kontakten sitter fastlödd på. Sämst är alla typer av vinklade kontakter, som automatiskt bryter sönder uttagen ifall man drar i kabeln. Man kan ha en dragavlastning, det har jag sett att Tether har i form av en snodd som man kan fästa nånstans på kameran eller objektivet, men vad händer då ifall kameran står på ett stativ datorn står på ett bord intill och nån snubblar på sladden? Jo, kamera eller dator eller båda rasar i golvet.
 

JohanStåhl

Aktiv medlem
Men långsammare.

Jag tror dock inte att man ska överdriva kvalitetsaspekterna på USB-kablar. Om man låter bli att köpa en kabel som är löjligt billig så klarar man sig nog bra utan att köpa kablar med guldpläterade kontakter.

Till Johan (trådskaparen) vill jag ställa frågan om han har provat att använda den kabel som följde med kameran. Den borde duga.
Vi har använt kameran på firman som har bytt adress mer än en gång under kamerans livstid. Och nu har vi tagit hem studion. Så, nej, den sladden är försvunnen. Av alla välkomna inlägg här i flödet så lutar det åt den Hermes-orangea kabeln. Den syns på golvet och det är ju en liten försäkring mot att sno in sig i den och fälla alla stativ med tillhörande utrustning.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Guld har dessutom en hög ledningsförmåga och guld mot guld ger en nära nog resistansfri ihopkoppling, speciellt eftersom det inte finns nån isolerande "guldoxid" i vägen. Så det är inte bara för att det är snyggt.

Jag förstår och håller med om resonemanget med bra kabelkvalitet, men om nån trampar på USB-kabeln när den ligger på golvet, så tror jag att risken att den går sönder är det mindre problemet. Jag är mer orolig för vad som händer med det som kabeln sitter inkopplad i. Om kabeln dras ur på fel sätt så skadas lätt USB-kontakten i datorn eller kameran, i värsta fall även kretskortet som kontakten sitter fastlödd på. Sämst är alla typer av vinklade kontakter, som automatiskt bryter sönder uttagen ifall man drar i kabeln. Man kan ha en dragavlastning, det har jag sett att Tether har i form av en snodd som man kan fästa nånstans på kameran eller objektivet, men vad händer då ifall kameran står på ett stativ datorn står på ett bord intill och nån snubblar på sladden? Jo, kamera eller dator eller båda rasar i golvet.
Beläggningen är så tunn att ledningsförmågan är av liten betydelse. Dessutom kan jag garantera att det varken finns guld i datorn eller kameran du ansluter.

Nikons nya kameror erbjuder överföring via wi-fi, men jag osäker på vilken tether-mjukvara som stöder den lösningen. Dessutom kanske det är för långsamt. Hela iden är att få omedelbar återkoppling på en stor skärm.
 
ANNONS